خانه / خودرو / تایر / اهمیت استفاده از تایر و تیوب مناسب براى هر خودرو
اهمیت استفاده از تیوب و تایر - درست مصرف کنیم - آموزش همگانی

اهمیت استفاده از تایر و تیوب مناسب براى هر خودرو

ترجیحاً بهتر است در هر خودرو از تایر و تیوب مخصوص همان خودرو که در دفترچه راهنماى آن مشخص شده است ، استفاده شود. درغیر این صورت بهتر است به نکات زیر توجه گردد . هرچند که انجام این امر در صورتی که در کاتالوگ خودرو ساز قید نشده باشد مورد تأیید تایرسازان هم نخواهد بود.

استفاده از تایرهاى پهن تر براى خودرو

 اگر می خواهید براى یک خودرو از تایر پهن تر از استاندارد آن استفاده نمایید، براى این که خصوصیات مرکز ثقل اتومبیل حفظ شود و نیز سرعت شمار و کیلومتر شمار عدد درستى را نشان بدهد، باید ارتفاع تایر جدید همانند ارتفاع تایر قبلى باشد . همچنین باید نسبت منظر آن از نسبت منظر تایر قبلى کمتر باشد.مثلاً : در صورتى که بخواهیم براى پژو 405 از تایر پهن تر استفاده کنیم می توان از تایر 185/65R14 به جاى تایر 175/70R14 استفاده کرد. کارى که ایران خودرو در چند سال اخیر آن را انجام می دهد و یا براى رنو اغلب از تایر 165/70R13 به جاى تایر 145/80R13 استفاده می نمایند. همچنین براى دوو و ریسر از تایر 175/70R13 به جاى تایر 155/80R13 استفاده می شود . راحت ترین راه این است که دو تایر را پس از رینگ نمودن باز نموده و از لحاظ قد (ارتفاع) با یکدیگر مقایسه نمایید. ارتفاع دو تایر باید یکسان باشد .در ضمن  باید مطمئن شد تایر پهن تر به گلگیر خودرو نیز گیر نخواهد کرد. به هر حال بهترین روش انتخاب صحیح یک تایر استفاده از دفترچه راهنماى خودرو است.

استفاده از تایرهاى بایاس به جاى رادیال و یا بالعکس

این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. ولى چنانچه در موارد استثنایى اصرارى به این امر باشد ، بهتر است ارتفاع تایر جایگزین برابر تایر اصلى بوده ، در یک محور از 2 نوع تایر استفاده نشود.

استفاده از تایرى با «لاى » بالاتر و یا کمتر

استفاده از تایر با تعداد لاى کمتر از حد مشخص شده توسط سازنده خودرو ، به هیچ وجه مجاز نیست . همچنین استفاده از تایر بالاى بیشتر نیز توصیه نمی گردد ؛زیرا در این حالت به دلیل وجود تعداد لایه هاى بیشتر در دیواره، از انعطاف تایر کم شده و در این حالت ، تایر به دلیل داشتن وزن بیشتر ناشى از لاى اضافى آمادگى بیشترى براى گرم و در نتیجه دو پوستی شدن دارد.

استفاده ازتایر نوع تیوب دار به جاى تیوبلس

باید توجه نمود که در ساخت تایر تیوبلس از لایه لاستیکى مخصوصى در داخل تایر استفاده می گردد که دقیقاً وظیفه تیوب را انجام می دهد . به این معنى که به دلیل نفوذ ناپذیرى هوا (ناشى از جنس خاص این فرمول) عبور باد از جداره آن درحد بسیار کمى است. علاوه بر آن ناحیه طوقه تایرهاى تیوبلس داراى قوس و زاویاى معینى است که باعث می شود لبه طوقه کاملا در رینگ آب بندى شود. در صورتی که تایرهاى معمولى داراى این خاصیت نیستند ، باد تایر با سرعت بیشترى کم مى شود و مشکلات خاص تایرهاى کم باد را به وجود می آورد.

استفاده از تیوب مناسب

در مورد تیوب نیز باید به نکات زیر توجه نمود:

الف) هنگام انتخاب تیوب براى تایر باید دقت شود که تیوب نسبت به تایر بزرگ یا کوچک نباشد.درصورت بزرگ بودن تیوب ، هنگام رینگ کردن تایر چین خوردگى در تیوب پیش می آید و به دنبال آن عمر تیوب کاهش مى یابد ضمن آن که احتمال ایجاد گرماى اضافه در محل چین خوردگى هست. از سوى دیگر کوچک بودن تیوب ، احتمال باز شدن درز محل اتصال را افزایش می دهد .

ب) نسبت محیط خارجى تیوب به محیط داخلى تایر، نسبت پهناى مقطع تیوب به پهناى مقطع تایر و همچنین نسبت حجم تیوب به حجم تایر تعیین کننده کارایى تیوب می باشد. با توجه به پارامترهاى فوق در صورتى که جنس تیوب از فرمولاسیون صحیح باشد ، از یک تیوب می توان براى چند اندازه مختلف ولى نزدیک به هم استفاده کرد .

ج) تیوب براساس شکل سطح مقطع آن به دو نوع دایره اى و بیضى شکل تقسیم می شود . معمولاً تیوب با سطح مقطع دایر ه اى شکل در تایرهاى بایاس (مورب الزاویه)به کار می رود و تیوب با سطح مقطع بیضى در تایرهاى رادیال از انواع تیوبدار ( Tube Type ) یا تایرهاى پهن بایاس استفاده می شود.

همچنین ببینید

چگونه از خودروی خود مراقبت کنیم؟-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

چگونه از خودروی خود مراقبت کنیم؟

برای این که ماشین ۴۰۰ هزار کیلومتر بیشتر عمر کند راهکارهای ساده ای وجود دارد که با رعایت آن ها می توان به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *