زندگی شهریمالی و اقتصادی

نکاتی که باید دارندگان چک رعایت کنند

یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما موضوع چک است که با توجه به مقررات مربوط به چک و عدم آشنایی مردم به قانون چک موجب شده است که کلاهبردای و صدور چک بلامحل و سوء استفاده از آن زیاد شود. چک مانند چاقوست که هم می شود از آن خوب استفاده کرد و هم بد. باید قبل از دادن دسته چک به یک فرد، قوانین و فرهنگ استفاده از آن به او بطور کامل آموزش داد. خیلی ها به دلیل ناآگاهی و استفاده ناصحیح از چک به زندان افتاده و مشکلاتی جدی برایشان پیش آمده است. قابل توجه است که بسیاری از متهمان زندان ها را افرادی تشکیل می دهد که به سبب ناآگاهی از قانون چک گرفتار شده اند.

مواردی که لازم است دارندگان چک و صاحبان حساب جاری رعایت کنند تا از دسته چک آنان سوء استفاده نشود:
1) درهنگام نوشتن متن چک سعی کنید خودتان و با قلم خودتان متن چک رابنویسید حتی اگرطرف مقابل شما مورد اعتماد شما باشد هرگز اجازه ندهید دیگران متن چک رابنویسند.

2) درقسمت «مبلغ چک» هم تومان را بنویسید و هم ریال را، مثلاً: دو میلیون تومان برابربا بیست میلیون ریال.

3) درقسمت «دروجه » سعی کنیدکه وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.

4) بعد از آن که اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری ازسوء استفاده احتمالی بنویسید که چک «بابت » چه چیزی صادرشده است ، مثلاً « آقای علی محمدی بابت خرید یک دستگاه ماشین»

5) درداخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف « ر» درکلمه « ریال » شروع به نوشتن کرده، پس ازنوشتن مبلغ درجلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره بکشید.

6) پس از نوشتن عدد مورد نظر برای جلوگیری از زیاد نمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود.

7) سعی کنید متن چک را با اعصاب آرام بنویسید و از شتاب زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید و تا آنجاکه ممکن است بدون قلم خوردگی باشد.

8) چنانچه بدون قلم خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید، در بالای شکل مستطیل که رقم را نوشتید، این کلمه را اضافه کنید؛× بدون خط خوردگی × و دو طرف آن را با علامت ضربدر«×» ببندید و اگر چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم خوردگی شد ولو این که یک حرف یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که: مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است و قلم خوردگی از اینجانب می باشد این جمله رادر پشت چک در گوشه ای قید کنید و امضاء نموده، سپس زیرآن را خط بکشید.

9) در انتخاب امضا برای چک سعی کنید از امضاء ساده که قابل جعل باشد خودداری کنید و زیرامضا، نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قیدکنید.

10) پس از صدور چک ته چک رانیزکامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این که چک را به چه کسی دادید؛ حتماً قید کنید.

11) از نمونه امضاء خود در قسمت ته چک و برگ چک خودداری کنید تا چنانچه مورد سرقت قرار گرفت جعل امضا صورت نگیرد.

12) همیشه سعی کنید دسته چک را درجای امن قراردهید و از قرار دادن آن در ماشین و یا کشوی میز کاری که فاقد قفل است و یاجیب پیراهن خودداری کنید.

13) چنانچه دسته چک یا یک برگ از وراق چک مفقود یا مورد سرقت قرار گرفت، در اسرع وقت به بانک خود اطلاع دهید و طبق ماده ۱۴ قانون چک ظرف مدت یک هفته به دادسرا مراجعه نموده، ضمن طرح شکایت دستور قضائی را به بانک تحویل دهید. چنانچه دستور قضائی انجام نشود بانک مسئولیتی نخواهد داشت و می تواند وجه چک را پرداخت نموده، یا چک را برگشت بزند.

14) اگر در متن چک دستکاری صورت گیرد و یا مورد کلاهبرداری قرار گیرد و یا اختلاف حساب وجود داشته باشد، مطابق دستور بند۱۳ عمل کنید.

15) چنانچه معامله و یا قراردادی با چک صورت گرفت شماره چک و مبلغ چک و تاریخ آن حتماً در متن قرار داد قید شود.

16) از ضمانت با چک نسبت به افرادی که نمی شناسید یا احتمال عدم پرداخت او را می دهید، خودداری کنید.

17) باتوجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک، سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک تأمین نمایید.

18) چنانچه در تأمین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکلی شدید، حتماً با دارنده چک هماهنگی نمایید و به او اطلاع دهید و از او درخواست مهلت نمایید تا با برگشت خوردن چک و بد حسابی مواجه نشوید.

19) کسی که چک بلامحل صادرکند، علاوه بر این که دادگاه او را به مبلغ چک محکوم می کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد : پس با دست خود خودمان را گرفتار نکنیم.

20) چنانچه چکی را بابت ضمانت یا تخلیه ملکی به طرف مقابل دادید حتما از او رسید اخذ کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا