صفحه اصلی / حمل و نقل / 10 توصیه مهم برای حفظ هوشیاری هنگام رانندگی
10 توصیه برای حفظ هوشیاری هنگام رانندگی-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

10 توصیه مهم برای حفظ هوشیاری هنگام رانندگی

در جاده مشغول رانندگی هستید. جاده کاملاً صاف و یکنواخت و طولانی به نظر می‌رسد. اگر شب قبل نیز به قدر کافی استراحت نکرده‌اید. هوای داخل خودرو گرم است و احساس خستگی می‌کنید. برنامه رادیو و رانندگی هم توجه شما را جلب نمی‌کند. کیلومترها به جلو می‌روید. کم‌کم در شانه‌هایتان احساس سنگینی می‌کنید. پلک‌هایتان سنگین ‏شده و چشمتان به آرامی بسته می‌شود. ناگهان چشمتان را باز می‌کنید. در صندلی خود حرکتی کرده و از جاده منحرف می‌شوید. چند نفس عمیق می‌کشید و با وحشت متوجه اتفاقی که افتاده، می‌شوید. شما خواب‌آلود بوده‌اید و خطر از کنار شما گذشته…..

20 تا 50 درصد تصادفات مرگبار به علت خستگی راننده اتفاق می‌افتد. خستگی در رانندگی‌های طولانی، به‌ویژه در شب، زیاد اتفاق می‌افتد. شناخت علایم و علل خستگی به شما کمک می‌کند تا از بروز چنین مشکل خطرسازی هنگام رانندگی پیشگیری کنید.

خمیازه‌های طولانی، قرمزی و سوزش چشم، تاری‌دید، سنگینی یا درد در چشم‌ها، تنفس نامنظم، کندی واکنش، فقدان تمرکز، بی‌حوصلگی و خطاهای رانندگی مانند انحراف از جاده، سرعت غیرعادی و خطا در دید علایم جاده‌ای از نشانه های خستگی هستند. شناخت این علایم به شما کمک می‌کند بدانید چه زمانی دچار خستگی شده‌اید.

چرا موقع رانندگی خسته می‏ شویم؟

اولین و مهم‌ترین علت خستگی بیش از حد در رانندگان نبود خواب کافی است؛ به‌ویژه اگر راننده به مدت چند روز یا چند هفته، خواب کافی نداشته باشد. هر فرد ساعت بیولوژیک خاصی دارد که بر ساعات پرانرژی بودن و خواب‌آلودگی او در طول روز تأثیر می‌گذارد. بیشتر رانندگان معمولاً از ساعت 12 نیمه شب تا 6 صبح و 1 تا 4 بعد از ظهر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند و هوشیاریشان کم می‌شود. هر فرد بزرگسال به 6 تا 8 ساعت خواب عمیق و غیرمنقطع در طول شبانه‌روز نیاز دارد. کمبود خواب احتمال خطا را افزایش می‌دهد. خواب‌آلودگی‌ زمان واکنش را در فرد کندتر کرده و احتمال اشتباه در تصمیم‌گیری هنگام خطر را افزایش می‌دهد.

سایر علل خستگی عبارتند از:

  • رانندگی به مدت طولانی:

استاندارد زمان مجاز رانندگی در اروپا و آمریکا 9 تا 10 ساعت در شبانه‌روز است، در حالی که گاهی رانندگان بیش از 13 ساعت نیز رانندگی می‌کنند.

  • رانندگی پس از یک روزکاری:

رانندگی کار جسمی سنگینی است و خسته بودن قبل از شروع رانندگی احتمال خطر را به شدت بالا می‌برد.

  • مصرف دارو:

مصرف داروهای محرک می‌تواند یکباره سطح خستگی راننده را افزایش دهد.

  • رانندگی در شب:

 احتمال رخ دادن حوادث و تصادفات رانندگی بعد از نیمه شب دو برابر می‌شود. این احتمال به‌ویژه از ساعت 2 نیمه شب تا 6 صبح بیشتر است.

  • استراحت ناکافی هنگام رانندگی:

 در رانندگی‌های طولانی توصیه می‌شود راننده بعد از دو ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت کند. انجام حرکات کششی و چند تنفس عمیق هم می‌تواند مفید باشد.

  • شرایط نامناسب:

جاده‌های نامناسب، ترافیک سنگین شهری، باد و باران شدید، هوای گرم و تهویه نامناسب هوای داخل خودرو خستگی راننده را افزایش می‌دهد.

  • وضعیت جسمی نامناسب راننده:

تناسب وزن و انجام تمرینات ورزشی علاوه بر مفید بودن به فرد کمک می‌کند هنگام رانندگی سطح هوشیاری بالاتری داشته باشد.

  • آپنه ( وقفه تنفسی در خواب) :

 افرادی با آپنه درمان نشده، در طول روز تمایل به چرت زدن دارند، خطر خواب‌آلودگی حین رانندگی را افزایش می‌دهد.

10 توصیه برای حفظ هوشیاری هنگام رانندگی

خستگی پشت فرمان یک خطر واقعی است. توصیه‌های زیر برای حفظ هوشیاری هنگام رانندگی مفید است:

1.  واضح‌ترین علت خستگی، کمبود خواب است. اگر شب قبل از رانندگی 7 یا 8 ساعت نخوابیده باشید، دچار خستگی می‌شوید. قبل از رانندگی استراحت کافی داشته باشید و در ساعات پایانی روز رانندگی طولانی را آغاز نکنید.

  1. در صورت امکان تنها رانندگی نکنید. همراهان به‌عنوان یک هم‌صحبت می‌توانند شما را هوشیار نگه دارند.
  2. از رانندگی‌های طولانی در شب خودداری کنید. چشم‌زدگی نورهای بیرون و داخل ماشین خطر خواب‌آلودگی را افزایش می‌دهد.
  3. دمای محیط داخل خودرو را طوری تنظیم کنید که به هوشیاری و بیدار ماندن شما کمک کند. در تابستان با پایین آوردن شیشه‌ها و یا استفاده از کولر و در زمستان با ایجاد گرمای متعادل هوای داخل خودرو را تازه نگه دارید. صدای رادیو را بالا ببرید و گاه موج رادیو را عوض کنید، اما از گوش دادن به موسیقی‌های ملایم و خواب‌آور خودداری کنید.
  4. به وضعیت نشستن خود توجه کنید. با سر بالا و شانه‌های رو به عقب رانندگی کنید. به پشتی صندلی تکیه بدهید. پاها نباید کامل کشیده شود و توصیه می‏ شود حدود 45 درجه جای حرکت داشته باشد.
  5. به اندازه کافی استراحت کنید. دست‌کم هر 2 ساعت یک استراحت کوتاه داشته باشید. پمپ بنزین، رستوران و استراحتگاه‌های بین راه، مکان‌های مناسبی برای استراحت‌های کوتاه هستند. از ماشین خارج شوید، کمی قدم بزنید و چند حرکت کششی انجام دهید.
  6. برای میان وعده‌ها نیز توقف داشته باشید. ساندویچ و میوه، میان وعده‌ای مناسب برای رانندگی هستند. از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. مصرف زیاد شکلات نیز قندخون را به مدت کوتاهی بالا می‌برد؛ اما پس از آن ایجاد خستگی می‌کند.
  7. اجازه ندهید چشم‌هایتان خسته و خواب‌آلود شود. برای جلوگیری از چشم‌زدگی در نور زیاد از عینک آفتابی استفاده کنید.
  8. بچه‌ها را سرگرم نگه دارید. هیچ ‌چیز به اندازه بچه‌هایی کسل و بی‌حوصله در صندلی عقب خسته‌کننده نیست.
  9. اگر این توصیه‌ها تأثیری نداشت و علایم خطرناک خستگی در شما ظاهر شد، فقط یک راه حل وجود دارد: «خواب» یک محل استراحت مناسب پیدا کنید. حتی یک چرت 20 دقیقه‌ای شما را سرحال می‌کند تا به یک مکان مناسب برای استراحت برسید. این کار یک اقدام اورژانسی است و نباید از آن به عنوان یک روش معمول در رانندگی استفاده کرد. رانندگی ایمن نیاز به توجه کامل دارد. اگر احساس سنگینی در پلک‌هایتان داشتید، حتی اگر بیدار هم باشید، ممکن است عکس‌العمل‌های بعدی شما نتواند به سادگی مشخص کند که دچار حادثه نخواهید شد.

منبع مطالب:

http://forum.iransalamat.com

این مطالب را نیز ببینید!

حذف واسطه‌ها در توزیع لاستیک

دانستنی :مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری وزارت کشور گفت: با اتصال سامانهمدیریت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانستنی آنلاین