صفحه اصلی / بیشتر بدانیم... / 20توصیه برای داشتن خواب آرام
20توصیه برای داشتن خواب آرام-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

20توصیه برای داشتن خواب آرام

 

میلیون ها نفر درجهان برای خوب خوابیدن مشکل دارند. با توجه به این که تحقیقات جدید نشان می دهد بی خوابی در ایجاد مشکلات جسمانی از فشار خون بالا تا اضافه وزن دخیل است، باید بیش از همیشه در فکر تغییر عادت های خواب خود باشیم. اما چگونه؟

شاید درمان دارویی را امتحان کرده باشید. حتماً می دانید که باید از خرابکارهایی مثل کافئین، نیکوتین و الکل دور باشید و توجه داشته باشید به این که ورزش و فعالیت شدید و خوردن غذای سنگین چند ساعت قبل از خواب درست نیست. حتی شاید برنامه ی منظم خوابیدن و بیدار شدن را هم به کار برده باشید. اما کارشناسان در مورد داشتن خوابی آرام و خوب، نکات مهمیرا پیشنهاد می کنند :

1) یک رختخواب راحت مهیا کنید . یک بالش ، پتو یا ملحفه ای مناسب ، بسیار تأثیر دارد .

2) مکان استراحت و خواب باید آرام باشد. نور شدید و زننده و صدای بیرونی مانع یک خواب راحت است.

3) در طی روز از چُرت زدن اجتناب کنید . هرخوابی که در روز داشته باشید از زمان خواب شبانه خواهد کاست .

4) ورزش منظم روزانه و استنشاق هوای تازه اهمیت دارد ، لیکن این ها را به آخر شب موکول نکنید .توصیه می شود که اول غروب کمی ورزش کنید که لزوماً طاقت فرسا نباشد .

5) حداقل دو ساعت قبل از به رختخواب رفتن از مصرف هر گونه مواد محرک چون قهوه ، چای ، نوشابه های مختلف و کافئین و کاکائو بپرهیزید .

6) قبل از به رختخواب رفتن از کشیدن سیگار اجتناب نمایید .

7) نظم در خواب بسیار اهمیت دارد، برای این منظور هر شب در ساعت مقرّری به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بلند شوید. اصطلاحاً با این کار، ساعت زیستی بدن خود رامنظم می کنید .

8) به هوای این که کمبود خواب شبانه داشته اید ، در روز بعد تحت عنوان جبران خواب از دست رفته، بیشتر نخوابید . فراموش نکنید که هر روز صبح سر ساعت مقرر بیدار شوید .

9) سعی کنید فقط هنگامی که کاملاً خسته هستید به رختخواب بروید . اگر در عرض 15دقیقه نتوانستید بخوابید ، بلند شوید و کار خسته کننده ای را با علاقه تمام انجام دهید و دوباره به رختخواب برگردید .

10) یک یا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب دست کم 10 دقیقه بنشینید و به کارهای روز و فعالیت های فردای خود ( همراه با ارائه راه حل ها و برنامه ریزی برای آن ها ) بیندیشید . در واقع قبل از خواب، تشویش های ذهنی خویش را پاک نمایید .

11) از اتاق خواب و بستر فقط برای خواب استفاده کنید. از فعالیت هایی همچون : تماشای تلویزیون ، صحبت کردن با تلفن ، بحث کردن با همسر ، مطالعه کردن ، غذا خوردن و… دررختخواب و موقع خواب ، اجتناب کنید . این فعالیت ها باعث می شوند که رختخواب قدرتش را به عنوان محرکی برای خواب از دست بدهد .

12) حداقل 2 ساعت قبل از خواب ، غذای سنگین و مواد غذایی شیرین که ممکن است بدن را تحریک کند، نخورید . هنگامی که به خواب می روید فرآیند های هاضمه بدن کارایی کمتری پیدا می کنند و ممکن است موجب سوء هاضمه شوند؛ نوشیدن یک لیوان شیر گرم توصیه می شود .

13)سعی کنید قبل از زمان خواب رفتارهایتان تا حد ممکن آرام بخش باشد . یک دوش آب گرم ، یک مطالعه سبک همگی می توانند کمک کننده باشند .

14) برخی از دارو ها ی مصرفی موجب بی خوابی می شوند . با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید .

15) یک علامت شایع در بسیاری از بیماری های جسمی و روحی _ روانی، اختلال در خواب است. مراجعه به پزشک در چنین مواردی ضروری است .

16) خود سرانه از قرص ها ی آرامبخش و خواب آور استفاده نکنید. ضمن خاصیت اعتیاد آوری، این عمل ممکن است چرخه خواب و بیداری شما را مختل کند. فقط با تجویز پزشک از این داروها مصرف نمایید.

17)اگر سن بالایی دارید ، قبل از خواب مایعات زیاد مصرف نکنید. چرا که وسط خواب مجبور می شوید که برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید .

18) قبل از خواب فعالیت جنسی خود را انجام دهید و بعد با ذهن و جسمی آرام بخوابید . انجام چنین فعالیت هایی در وسط خواب توصیه نمی شود .

19)افرادی که در شیفت کار چرخشی ( یک هفته شب ، یک هفته روز ) کار می کنند ، عموماً برای خواب مشکل دارند سعی کنید شیفت کاری تان ثابت باشد . هر چند ممکن است این شیفت فقط شب ها باشد .

20) مقدار متوسط مناسب خواب ، 7 یا 8 ساعت در شبانه روز است . برخی با حداقل 5 ساعت خواب هم راضی هستند . برخی دیگر نیز نیاز به 10 ساعت خواب دارند. مهم ، داشتن یک خواب مفید و توأم با آرامش خاطر است.

منبع:

http://robabnaz14.persianblog.ir

این مطالب را نیز ببینید!

روان شناسی نقاشی کودکان-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

روان شناسی نقاشی کودکان

کودک با تمامی وجود و شخصیت مغزی و عاطفی خود نقاشی می‌کشد. این شخصیت، در خط‌ها، در طرز استفاده از فضا و... نمایان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *