صفحه اصلی / بهداشت / فواید و مضرات نور خورشید برای بدن
فواید و مضرات نور خورشید برای بدن-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

فواید و مضرات نور خورشید برای بدن

نور خورشید گستره‌ای از فرکانس های نور سفید است که بر سطح زمین می تابد.

در سطح کره زمین، تابش نورسفید خورشید به وسیله جو پالایش می‌شود و فرکانس‌های محدودتری از آن بر سطح کره خاکی می‌تابد که به آن نور خورشید گفته می‌شود. ما انسان ها کمابیش در برابر این نور سفید پالایش شده قرار می گیریم که همراه با فواید و مضراتی است. در این مختصر به بیان آن ها می پردازیم.

فواید:

1-    ویتامین D یکی از ویتامین های مهم مورد نیاز بدن است. این ویتامین به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با بیماری های بسیاری مانند عفونت ها مبارزه می کند. همچنین این ویتامین مسئول حفظ سلامت استخوان ها می باشد. میزان زیادی از این ویتامین در نور آفتاب وجود دارد و فرد با قرار گرفتن تنها 10 دقیقه در معرض نور خورشید، می تواند نیاز روزانه به ویتامین های D و D3 مورد نیاز بدن خود را  تأمین کند.

2-    نور خورشید باعث می شود که خلق و خوی افراد تغییر کند. این بدین معنی است که قرار گرفتن زیر نور خورشید باعث تحرک و شادی شده و افراد را به کارهایی نظیر باغبانی، ورزش و تفریح ترغیب می کند.

3-    نور خورشید برای مبارزه با افسردگی بسیار مؤثر است. این امر  می تواند در افرادی که دچار افسردگی و اختلالات عاطفی فصلی می شوند، مفید واقع شود. این گونه افسردگی ها معمولاً در ماه های زمستان یا روزهای ابری و خاکستری بوجود می آید.

4-    نور خورشید باعث تیره شدن پوست و در نتیجه باعث تغییرات ظاهری در افراد می شود.

5-    Phytoncides ها مواد شیمیائی موجود در هوا هستند که گیاهان و درختان را در برابر حشرات و پوسیدگی محافظت می کنند. 15دقیقه قدم زدن در محیط های باز و آفتابی موجب می شود که بدن انسان نیز این مواد شیمیائی را جذب کند و همین امر باعث کاهش استرس و افسردگی در انسان می شود.

6-    با قرار گرفتن روزانه 15دقیقه در نور آفتاب (در هر زمان از روز) به ویژه صبح ها، به بدن شما کمک می کند که از شر نوعی ماده شمیائی به نام ملاتونین که باعث خواب آلودگی و چرت زدن شما می شود، خلاص شوید.

مضرات:

1-    در صورتی که فرد بیش از حد متعادل زیر نور آفتاب قرار گیرد، به دلیل دریافت میزان بیشتر از حد نیاز ویتامین D توسط بدن، ممکن است مشکلاتی از جمله ضعف، خستگی، سردرد، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ و … در وی به وجود آید.

2-    نور خورشید باعث تخریب بافت الاستیک و کلاژن پوست شده و موجب بوجود آمدن  چین و چروک می شود. نور خورشید همچنین می تواند باعث ایجاد لکه، کک و مک و پیری پوست شود.

3-    یکی دیگر از علائم مضر، تلانژکتازی است که در آن رگ های خونی کوچک زیر پوست ورم می کنند.

4-    تماس مستقیم و بلند مدت نور خورشید می تواند باعث بروز سرطان پوست شود.

5-    میزان زیاد ویتامین D سبب سخت شدن شریان ها در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی می شود، به همین علت این افراد در مدت زمان قرار گرفتن زیر نور خورشید باید دقت بیشتری کنند.

روش های محافظت از پوست در برابر نور خورشید:

1-    حتی الامکان از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید اجتناب کنید. قوی ترین زمان تابش نور خورشید از ساعت 10صبح تا 4بعدازظهر است. قرار گرفتن در زیر نور خورشید طی این ساعات از روز توصیه نمی شود.

2-    از لباس های محافظ مانند کلاه استفاده کنید و گردن، گوش ها، چشم ها و پوست سر را برای جلوگیری از تماس مستقیم با خورشید بپوشانید.

3-    برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه ماورای بنفش استفاده از عینک آفتابی مناسب و سالم امری ضروری است.

4-    انتخاب ضد آفتاب مناسب می تواند به شما در محافظت از پوستتان کمک بسیار زیادی نماید. ضد آفتاب ها در انواع مختلف ژله ای، کرم، پماد و اسپری وجود دارد. معمولاً استفاده از کرم های ضد آفتاب دارای فاکتور (SPF) حداقل 15 و بالاتر به شما کمک می کنند تا پوست خود را در برابر برخورد اشعه های ماوراء بنفش A و B محافظت کنید.

منبع:

http://www.oabab.net

این مطالب را نیز ببینید!

شیوه های کنترل خشم-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

شیوه های کنترل خشم

در این مطلب قصد داریم با ارائه چند راهکار مفید به شما کمک کنیم تا به آسانی بتوانید خونسردیتان را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *