بهداشت

درمان پرخوابی و بی حالی

خواب یکی از نیازهای ضروری انسان است که نشاط روحی و جسمی انسان به واسطه آن حاصل می شود؛ اما این نیاز نیز در حد متعارف و متعادل، نیاز به ارضا شدن دارد.

متخصصین مقدار خواب لازم برای یک جوان را در مدت ۲۴ ساعت ۷ الی ۸ ساعت می‌دانند . خروج از حد اعتدال خواب، پرخوابی یا کم خوابی، خود باعث مشکلاتی می‌شود که در کل برای سازمان روانی و فیزیولوژیکی ضررهایی در پی دارد و در هر حال باعث فرسودگی و عدم لذت از زندگی می‌گردد و باید درمان شود.

درمان پرخوابی با تغییر و اصلاح محیط:

۱. دوستی با انسان‌های منظم و بابرنامه

۲. یافتن کار و حرفه مناسب و یا رشته مورد علاقه

فواید خواب متعادل:

  • روابط اجتماعی مناسب
  • شغل و حرفه خوب
  • احساس نشاط پس از خواب
  • احساس عزت نفس

مضرات فزون خوابی و کسالت:

۱. از دست دادن روابط اجتماعی لذت بخش.

۲. به خطر انداختن آینده تحصیلی، شغلی، ازدواج و…

۳. احساس حقارت و خود کم بینی و بی‌کفایتی و افسردگی.

۴. از دست دادن تمرکز در کارهای روزانه

۵. مورد غضب خدا قرار گرفتن.

۶. فقر دنیا و آخرت

۷. برداشت کم رنگ و ضعیف فرد از خود(خودپنداره) و غفلت از استعدادهای خدادادی

۸. عدم احساس نیروبخشی از خواب

9. احساس گیجی، منگی، بی‌هدفی، بی‌ارادگی و… در طول روز

‌بهداشت خواب:

گاهی فضای نامناسب انسان را به کسالت و پرخوابی تشویق می‌کند؛ پس:

۱. شب زود به رختخواب بروید و صبح زودتر بیدار شود (ساعت منظمی در خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید)

۲. از مطالعه کردن در رختخواب، دراز کشیدن هنگام مطالعه و… پرهیز کنید.

۳. به محض بیدار شدن سریع از رختخواب جدا شوید و رختخواب خود را کاملاً جمع کنید.(سعی کنید رختخواب را در دسترس قرار ندهید و یا در اتاقی باشید که رختخواب نباشد.)

۴. فضای اتاق زیاد گرم نباشد (حتماً هوا در آن جریان داشته باشد).

۵. اتاقی که شبیه اتاق خواب است برای مطالعه و نشستن انتخاب نکنید (نور زیادتر، صدای بیشتر از تصاویر با نشاط، منظره… استفاده کنید) .

۶. پس از این که از خواب بیدار شدید کمی با حالت خواب آلودگی مبارزه کنید اگرچه در لحظات اول سخت است ولی به نشاطی که از آن حاصل می‌شود، می‌ارزد. مطمئن باشید خواب زیاد ملالت زیاد همراه دارد همین شروع به فعالیت نیز در ابتدا سخت می‌نماید خود را وادار به کار کردن کنید مطمئن باشید بیش از بیکاری طولانی لذت بخش خواهد بود.

۷. شب‌ها به هیچ وجه غذاهای چرب، سنگین، تند و تیز و پر ادویه مصرف نکنید. معده، هضم غذا را به سختی انجام می‌دهد و در نتیجه درجه حرارت بدن بالا می‌رود (بین میزان آمادگی خواب و درجه حرارت بدن همبستگی مثبت وجود دارد.)

8.استفاده کمتر از غذاهای حاوی کربو هیدرات

از غذاهایی که سرشار از هیدرات‌های کربن هستند کمتر استفاده شود. چرا که این ماده دارای اثر آرام بخش زیاد است و ترشح سروتونین را زیاد می کند در نتیجه خواب زیاد می‌شود.

  1. ‌استفاده از نوشیدنی‌های کافئین دار

مثل چای و قهوه (کافئین محرک بسیار قوی است که با چرخه طبیعی خواب تعارض دارد).

مشکل سوخت و ساز بدن

گاهی پر خوابی ناشی از افزایش نیتروژن اوره خون یا بسیاری از اختلالات سوخت و ساز دیگر بدن است که با انجام آزمایش های طبی می‌توان از صحت و یا عدم صحت و سلامت آن آگاه شویم.

فزون خوابی(hyper _ Sonia)

فزون خوابی گاهی از حد تجاوز می‌کند به گونه‌ای که کاملاً مشکل مرضی و ناهنجاری کامل به خود می‌گیرد مدت خواب شبانه بین ۸تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد. فرد از خواب احساس نیرو بخشی نمی‌کند و فرد به سختی می‌تواند صبح‌ها از خواب بیدار می‌شود. از سوی دیگر خواب‌های متعدد روزانه از یک ساعت بیشتر می‌شود این اختلال، مشکل قطع روابط خانوادگی و اجتماعی، فقدان کارآمدی، کاهش تمرکز و نارسایی حافظه، درماندگی بارز، عدم انجام تکالیف روزانه را در پی دارد. فزون خوابی گاهی منعکس کننده حالات بیماری مختلف مثل افسردگی است هرگاه علائم فوق در فردی آشکار گردد، باید سریعاً به روان‌پزشک مراجعه نماید تا به زندگی عادی و نشاط زندگی باز گردد.

منبع:

http://www.wikiporsesh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا