زندگی شهری

نکاتی درباره تمیز کردن کفپوش منزل

کفپوش منزل شما هرچه باشد اعم از پارکت، سرامیک، موزاییک و … باید همیشه تمیز باشد. تمیز کردن برخی از این کفپوش ها به سختی انجام می گیرد. بنابراین ما در این مطلب نکاتی درباره این که چطور کفپوش منزلتان را تمیز کنید بیان می کنیم.

استفاده از پادری

اولین نکته این است که هنگام ورود به منزل اغلب مقدار زیادی آلودگی از قبیل گرد و خاک، و سنگریزه به واسطه کفش ها وارد منزل شده و کفپوش های خانه را بخصوص هرچه بیشتر نزدیک به در باشند، کثیف می کنند؛ بنابراین در قدم اول از یک پادری استفاده کنید. استفاده از پادری باعث می شود تا حد زیادی جلوی ورود کثیفی و گرد و خاک گرفته شود.

تمیز کردن روزانه کفپوش

تمیز کردن روزانه منزل باعث می شود کثیفی و لک روی زمین ثابت نمانند و مجبور نشوید بعدها آن را با کمک اشیاء زبر و یا شوینده های قوی پاک کنید. بنابراین آلودگی ها را اگر جامد هستند به سرعت با کمک جارو و اگر مایع هستند با یک دستمال نم دار تمیز کنید. کفپوش های پارکت و موزاییک و … قبل از شست وشو، باید با جارو کاملاً تمیز شوند.

استفاده از جاروبرقی

هنگامی که می خواهید روی فرش را با جاروبرقی تمیز کنید، سر جارو برقی را در حالت فرش قرار دهید یعنی عاج های مویی فرش را به داخل دهید. حواستان باشد هنگامی که می خواهید سطوح پارکتی یا موزاییکی و یا سرامیکی را تمیز کنید، مجدداً عاج های مویی را خارج کنید چون ممکن است به اینگونه کف ها صدمه برسد.

مهم ترین نکته در کفپوش های سرامیکی و موزاییکی قابلیت تمیز شدن آسان آن هاست. این زمین ها بسیار ساده تمیز می شوند. با انجام مراحل زیر قطعاً مشکلی برای تمیز کردن این کف ها برای شما پیش نخواهد آمد.

کاملاً زمین و کف را توسط جاروبرقی و یا جاروی دستی تمیز کنید و جارو بکشید. مطمئن باشید که هیچ آلودگی و جسمی مانند خرده های غذا یا مو روی زمین نمانده باشد.

حالا نوبت شست و شوی مرطوب است. برای این کار به سادگی می توانید با آب گرم این کار را با تی شوی انجام دهید. انواع و اقسام مواد شوینده کف و خوشبوکننده هم در بازار یافت می شود که می توانید برای تمیز کردن این گونه کف ها، از آن استفاده کنید اما توجه داشته باشید که مواد شوینده غلیظ و قوی برای این منظور مناسب نمی باشند.

در پایان و پس از خشک شدن زمین برای تمیز کردن بیشتر می توانید دوباره از جارو استفاده کنید و مواد احتمالی باقیمانده را از روی زمین پاک کنید.

محلول پیشنهادی برای تمیز کردن لکه های سرامیک که قدیمی و مقاوم هستند :

یک چهارم لیوان جوش شیرین

یک دوم لیوان سرکه

یک لیوان آمونیاک

مخلوط این مواد در یک سطل آب گرم برای پاک کردن و زدودن رسوبات و آلودگی های سرامیک فوق العاده است.

تمیز کردن کفپوش های پارکت

کفپوش های پارکت بسیار حساسند و نباید همانند کف های سرامیکی و موزاییکی با آن رفتار کرد. رسیدن آب به پارکت در هنگام تمیز کردن به منزله خراب شدن قسمت هایی از پارکت و باد کردن آن می شود. معمولاً کفپوش های پارکت توسط واکس ها و روغن های مخصوص براق می شوند. این ها موادی هستند که مخصوص تمیز کردن کف های پارکت هستند. این مواد اغلب به صورت اسپری و روغن هستند. برای تمیز کردن کف های پارکتی حتماً از این گونه مواد استفاده کنید. لازم نیست هر روز این کار را برای کف خانه تان انجام دهید. چون استفاده زیاد از این پاک کننده ها هم موجب رساندن صدمه می شود. هر ۱۰ یا ۱۴ روز یک بار می توانید از این روش استفاده کنید یا حتی دیرتر.

منبع:

http://www.akairan.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا