زندگی شهری

با معتادان شیشه ای چگونه باید رفتارکرد؟

اعتیاد به شیشه و آمفتامین ها، جایش را با اعتیاد به تریاک و هرویین عوض کرده است. حتی اگر آمار یک تا دو میلیون معتاد درایران هم باور پذیر باشد، باید نتیجه گرفت که شیشه جایگزین مخدرهای سنتی شده است.

اما خطرات زندگی با معتادان شیشه و آمفتامین ها بسیار بیشتر از دیگر معتادان است؛ حتماً بسیار شنیده اید که تجاوز، قتل، سرقت و جنایت ها این روزها توسط معتادان شیشه ای انجام می شود. چیزی که پلیس هم چندی پیش آن را تأیید کرد.

عاملی که موجب این جنایت ها می شود، رفتارهای تکانه ای و ناگهانی است که معمولاً به عنوان یکی از اثرات نگران کننده در مصرف کنندگان شیشه بیان می شود؛ پرخاشگری، بی قراری، توهم و هذیان از حالت های ناشی از استفاده از شیشه است. ضمن این که افزایش میل جنسی هم موجب رفتارهای پرخطر جنسی که این روزها از آن به عنوان خطرناک ترین عامل انتقال جنسی ایدز نام می برند، می شود.

کسی که شیشه مصرف می کند، رفتار پر خطر جنسی اش زیاد می شود. عادات و رفتارهای جنسی در او متفاوت می شود. مصرف شیشه تمایل به داشتن چند شریک جنسی و رابطه جنسی محافظت نشده را افزایش می دهد.

در 5 سال اخیر مصرف شیشه در ایران خیلی شیوع پیدا کرده است؛ تا حدی که خیلی از معتادان به مواد مخدر اوپیوییدها به عنوان جایگزین و در بیشتر موارد همراه با مواد اوپیوییدها، از آن استفاده می کنند: خیلی از آن ها به این خاطر به سمت شیشه کشیده شده اند که فکر می کرده اند شیشه اعتیاد ندارد. این باور هم به این دلیل بوده که آزمایش مورفین را مثبت نشان نمی داده است.

توصیه هایی برای زندگی با معتادان شیشه ای وجود دارد که در زیر می بینید؛

1 – باید آب و غذای مقوی در اختیار معتادان شیشه ای قرار گیرد؛ تعریق در آن ها بسیار زیاد است، و این مسئله آن ها را پرخاشگر می کند. این معتادان اشتهایشان را از دست می دهند و میل به غذا در آن ها به شدت کاهش می یابد.

2 – دچار بی خوابی مزمن هستند و کم خوابیدن، آن ها را عصبانی و پرخاشگر می کند؛ بنابراین لازم است که به آن ها آموزش داده شود که خوب بخوابند.

3 – پرخاشگری آن ها باید با دارو و روان درمانی کنترل شود، آن ها به خاطر بی خوابی در شب ها داروهای خودسرانه بسیار استفاده می کنند و این مصرف خودسرانه باید در آن ها کنترل شود.

4 – آموزش روش های درست مصرف کردن شیشه و راه های ارتباط جنسی بی خطر نیز از اهمیت بالایی در این معتادان برخوردار است.

5 – احتمال ابتلای مصرف کنندگان شیشه به ویروس HIV بسیار زیاد است؛ آن ها رابطه جنسی پر خطر و محافظت نشده با چند شریک جنسی دارند و به دلایل فرهنگی آن را کتمان می کنند؛ بنابراین لازم است که از آن ها تست HIV انجام شود. به طور حتم اپیدمی بعدی در HIV مربوط به معتادان به شیشه است.

آنطور که از این توصیه ها بر می آید، گویا کم کم باید معتادان به شیشه را به عنوان یک بیمار پذیرفت؛ بیماری که درد بی درمان دارد و باید با او زندگی مسالمت آمیز داشت و زنده ماند. هرچند که چنین باوری، سخت باشد.

منبع:

http://www.khabaronline.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا