بهداشت

رفع بوی بد دهان با برخی خوراکی ها

حفظ سلامت دهان و دستگاه گوارش از جمله عوامل کلیدی و مهم در از بین بردن بوی نامطبوع دهان است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان پس از هر وعده غذایی در درجه اول اهمیت برای از بین بردن بوی بد دهان است و در درجه دوم نیز رژیم غذایی مناسب و در پی آن سلامت دستگاه گوارش برای رفع بوی نامطبوع دهان اهمیت دارد. هرچند در مواقعی که امکان مسواک زدن نیست می‌توان با مصرف برخی مواد خوراکی مفید، بوی نامطبوع دهان را از بین برد.

سایت ام‌ان‌ان در گزارشی به برخی از خوردنی‌هایی که خاصیت برطرف‌کنندگی بوی بد دهان را دارند اشاره کرده که به شرح زیر است:

سبزیجات تازه

جعفری یکی از شناخته‌شده‌ترین سبزیجات برای از بین بردن بوی بد دهان است اما به این مفهوم نیست که دیگر سبزی‌های تازه از این خاصیت برخوردار نیستند. می‌توان سبزیجات تازه همچون جعفری، نعنا و پونه را به تنهایی یا همراه غذا خورد و یا به صورت دم‌نوش مصرف کرد.

سیب و سایرموادخوراکی ترد

این‌ گروه از موادخوراکی تأثیر مفید بر کاهش بوی بد دهان دارند. سیب، هویج و موادخوراکی مشابه که باعث افزایش تولید بزاق دهان می‌شوند به شست‌وشوی آن کمک می‌کنند.

 زنجبیل

زنجبیل از مدت‌ها پیش برای درمان مشکلات گوارشی استفاده شده است. همچنین ترکیب زنجبیل تازه با لیمو و آب گرم می‌تواند یک محلول شست‌وشوی مناسب برای دهان باشد.

 فلفل قرمز

ویتامین C عنصر خوراکی مهمی برای پیشگیری از بیماری‌های لثه است که می‌توان با مصرف پرتقال و مواد خوراکی حاوی آن، این نیاز بدن را برطرف کرد.

 چای سبز

در حالی‌ که اسیدها و آنزیم‌های موجود در قهوه طعم دهان را نامطبوع می‌کنند، چای سبز از بوی بد دهان می‌کاهد.

  دانه رازیانه

دانه رازیانه در میان بسیاری از افراد به عنوان خوردنی مفید برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش شناخته شده است اما می‌تواند با خنثی‌ کردن بوی نامطبوع دهان، آن را از بین ببرد زیرا مصرف آن باعث افزایش بزاق شده و نقش شوینده را ایفا می‌کند.

 آب

به‌طور کلی آب به عنوان شوینده و تمیزکننده عمل می‌کند و ترشح بزاق دهان را نیز افزایش می‌دهد.

 آدامس نعناعی

آدامس‌های بدون قند با افزایش ترشح بزاق، باکتری‌ها و پلاک‌های موجود در دهان را از بین می‌برند. همچنین باید توجه داشت آدامس‌های حاوی قند خود موجب ایجاد پلاک‌ در دهان می‌شوند؛ به همین دلیل باید از مصرف این نوع آدامس خودداری کرد.

 ماست

مصرف روزانه ماست می‌تواند برخی از باکتری‌های ناسالم دهان را از بین ببرد. همچنین نتایج یک بررسی نشان می‌دهد در افرادی که ماست بیشتر مصرف می‌کنند میزان پلاک‌های دهان و بیماری‌های لثه کمتر است.

منبع:

http://zistboom.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا