خانه / مالی و اقتصادی / 20 نکته کلیدی برای موفقیت در تجارت
20 نکته کلیدی برای موفقیت در تجارت-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

20 نکته کلیدی برای موفقیت در تجارت

یک تاجر موفق باید ویژگی های زیادی داشته باشه اما مهم ترین ها در درجه اول آگاه از اصول تجارت و کسب کار باشد؛ حداقل از اصول اقتصاد ، حسابداری ، بازاریابی ، مدیریت و حقوق آگاهی داشته باشد. موفق ترین افراد در تجارت نگرش‌های مشخص و منظمی دارند، قابلیت‌های شخصی نیز مانند اشتیاق به تحصیل، محرک ها و انگیزه های شخصی، استقامت در رسیدن به آرمان ها و اهداف، بصیرتی روشن و خدشه ناپذیر و در نهایت اشتیاقی وصف ناپذیر و همیشگی از عوامل تأثیر گذار در این فرایند هستند.

فرد باید در زمینه کاری و تجارت هم وارد باشد؛ فرضاً مدیر یک شرکت کامپیوتری باید از اصول کامپیوتر آگاه باشد ، تا حدودی روان شناسی و روابط عمومی را به خوبی بشناسد که بتواند به بهترین نحو ممکن با سایر افراد ارتباط کاری منسجمی بر قرار کند.

از تبلیغات سر رشته داشته باشد؛ اعتماد به نفس بالا و قدرت رهبری داشته باشد؛ صبور باشد و بتواند شرایط سخت را به خوبی پشت سر بگذارد؛ دور اندیش باشد و شرایطی را که در آینده ممکن است پیش بیاید، به خوبی تحلیل کند و بتواند فرصت ها و تهدیدات آینده بازار را به خوبی درک کند؛ به وظایف یک مدیر و تاجر و رهبری استراتژیک بازار و مدیریت قوی هزینه ها و کارکنان باید آگاه باشد.

علاوه بر ویژگی ها مذکور، یک تاجر موفق فعالیت های زیر را انجام می دهد:

  1. یادداشت کردن : اکثر افراد در تجارت ، وقتشان را صرف یادداشت کردن می کنند. درحالی که یادداشت برداری و فکس دیگر بسیار قدیمی شده اند.  بعلاوه انبوه کاغذهای سفید ، پیشنهادها و رزومه ها را نیز به آن ها اضافه کنید؛  مسلم است که باید برای موفق شدن بر قدرت و مهارت خود درنوشتن کلمات بیفزایید . شما می توانید تنها با یک بازدید کوتاه از” ایمیلتان” از همه چیز اطلاع یابید .
  2. شبکه اجتماعی : همه ما عادت به زیاد صحبت کردن نداریم ، حتی برخی ازما سعی می کنیم که کوتاه و مختصر گفتگو کنیم ، اگرچه دانستن و کسب اطلاعات بیشتر مستلزم بیشتر پرسیدن و سخن گفتن است ، اما کلید مهارت آموختن ، گوش کردن است.
  3. صحبت کردن : ترس بالاترین رتبه گفتگوهای عمومی میان مردم جهان را به خود اختصاص داده است . تمرین ، بهترین راه برای غلبه براین مشکل است. ممکن است با کار در محیطی امن احساس راحتی کنید ، اما برخی مواقع مجبورید که در صحنه واقعه حضور داشته باشید .
  4. القاء خواسته ها : ممکن است که فکر کنید هرگز به تحمیل عقاید خودتان به دیگران نیاز نداشته باشید ، اما واقعیت این است که همه ما هر روز افکارمان را به دیگران تحمیل می کنیم . زمانی که با یک رئیس مصاحبه می کنید نیز به نوعی افکارتان را به او القا می کنید ، این فرایند در زندگی روزمره نیز ادامه دارد.
  5. مذاکره کردن : اگر متقاعد کننده توانا و متبحری نیستید ، شاید بتوانید یک مذاکره کننده و یا سخنور ماهر بشوید ، بسیاری از مهارت ها مانند هم هستند؛ اما شما در تجارت با افرادی مواجه می شوید که بسیار جدی و سخت گیرند ، اگر چنین مهارت هایی را کسب نکرده باشید ، بازنده هرروز و همیشگی خواهید بود .
  6. استراتژی و راهبرد : تجارتی که از یک بحران اقتصادی به بحران دیگری انتقال می یابد و دستخوش تغییر و تحول می شود ، مدت زیادی دوام ندارد و نابود می شود . واضح است ، اگر شما سکان دار این تجارت هستید ، باید فرمان جنگ را صادر کنید و مسیرتان را تغییر دهید ، آیا به درستی مسیر مقابل را می شناسید ؟
  7. پروژه : بسیاری از افراد در تجارت عجول و بی حوصله هستند ، چنین افرادی با هر معامله یک قدم بیشتر به ورشکستگی نزدیک می شوند . و متأسفانه سقوط می کنند و دیگر قادر به ازسرگیری امور تجاری نیستند . اما شما با بکارگیری مدیرت پروژه ، زندگی ، تیم کاری و برنامه های تجاری خودتان را به نوعی بیمه می کنید ، از فشار کاری و استرس می کاهید و برنامه ها را در زمان مقرر با موفقیت کامل انجام می دهید .
  8. مدیریت مالی : مهم ترین عاملی که موجب سقوط و ورشکستگی تاجران می شود ، طرح های نادرست مالی است . در واقع تمام سرمایه های مالی در روند و مسیر نامناسبی قرار می گیرند . هیچ گاه از تمام سرمایه و اندوخته مالی خود در معاملات تجاری استفاده نکنید و همیشه درصدی از آن را پس انداز کنید.
  9. ریسک پذیری : یکی دیگر از اصول تجارت ریسک پذیری و قدرت انتخاب است، تاجر موفق باید حس ششم خوبی هم در زمینه تجارت و هم در شناخت افراد داشته باشد و این امر جز با یک تجربه فوق العاده و روان شناسی فردی بوجود نمی آید. براساس آمارهای ثبت شده ، تاجران جوان دارای بیشترین قابلیت ریسک پذیری هستند .
  10. پشتیبانی و سازماندهی : پول و سرمایه مالی تنها منبع مورد نیاز شما است . هر تجارتی یک ورودی سرمایه و یک خروجی یا بهره وری و بازدهی دارد . کار شما شناسایی افراد مناسب ، آگاهی از نیاز آن ها و ارائه خدمات و کالای مناسب به آن هاست . قطعاً چنین برنامه ای نه تنها امنیت مالی شما را حفظ می کند ، بلکه براعتبار شما نیز می افزاید .
  11. مدیریت زمان : مدیریت زمان نه تنها از فشار روحی و استرس شما می کاهد ، بلکه بر محبوبیت و احترام شما نیز می افزاید و شأن واقعی شما را بیش از پیش آشکار می کند .
  12. مدیریت جلسه : اکثر افراد از جلسه و حضور در آن و صرف ساعت های زیاد بدون تحرک متنفرند؛ اما جلسه ها بخش عمده ای از زندگی تجاری ما را تشکیل می دهند . تعداد کمی از افراد هم حضور در جلسه را برای رهایی از کار می پسندند . اگر جلسه ها و نشست های شما ثمربخش ، فعال و کنترل شده باشد ، قطعاً در پروژه تجاری خود پیشرفت خواهید کرد و هرکسی حاضر خواهد بود تا تحت فرمان شما ، برایتان کار کند .
  13. رهبری : اصلی ترین بخش یک تجارت موفق رهبری و هدایت افراد و سرمایه ها است . با نگاهی اجمالی به زندگی رهبران سیاسی به نقش و قدرت کلام آن ها پی خواهید برد . رهبران کاریزما و فرهمند همیشه یک قدم جلوتر و در جایگاهی والاتر قرار می گرفتند؛ زیرا نبض ملت در نفوذ کلام رهبران کاریزما جریان داشت. آیا تا کنون توانسته اید کسی را با خود همراه کنید ؟ آیا قادرید تا افراد یک گروه را به کاری که مغایر با خواسته شان است برای بقای یک تیم مجبور به اطاعت کنید؟
  14. نظام ها: اگر دائماً در حال تغییر هستید ، و از یک شاخه به شاخه دیگر می پرید، قطعاً یک جای کار می لنگد . نظام های مؤثر ثبات ، بازدهی و بهره وری و کاهش هزینه ها را پدید می آورند . برای یادگیری و اجرای نظام های رقابتی و آموزش افراد راهی طولانی در پیش دارید . اما اگر بنیان کار را برراستای سیستم مشخص و هماهنگ بنا کنید، قطعاً در هر پروژه ای موفق خواهید بود.
  15. بازدهی و قابلیت های فردی : ضرباهنگ زندگی شما چه چیزهایی هستند ؟ چه چیزهایی رفتار شما را اجتماعی تر، احساساتتان را متمرکزتر و کارتان را خلاق تر می کنند و یا بلعکس، از انرژی شما می کاهند و موجب افسردگی و امواج منفی در کارتان می شوند؟ چه جاهایی بر کار فائق می شوید و چه زمانی مقابله می کنید؟ پیش از آن که به دیگران بیاموزید و آنان را هدایت کنید، ابتدا باید قابلیت ها و استعدادهای خودتان را بشناسید و آن ها را در مسیر درست هدایت کنید .
  16. قدرت تخیل : بسیاری از مردم جنبه خلاقیت خود را از یاد می برند و تصور می کنند باید به بعد منطقی خود توجه کنند . اما در واقع موفق ترین تاجران ، افرادی هستند که به جنبه احساسی و قدرت تخیلشان بها می دهند و به بازپروری رؤیا ها یشان می پردازند.
  17. خلاقیت : اگر بتوانید چیزی را تصور کنید ، قطعا می توانید آن را بسازید ، و اگر توانستید آن را بسازید ، مسلماً در فروش آن نیز موفق خواهید بود . دقیقا به اطرافتان بنگرید ، به چیزهایی که می خرید و استفاده می کنید بیاندیشید ، بی شک فردی که آن ها را ساخته و به شما فروخته تفکر و تخیلی عمیق نسبت به آن داشته است ، بی شک سورپرایزد خواهید شد ، اگر بدانید چه افراد مبتکری آن ها را اختراع کرده اند . اغلب تولیدات حاصل اختراع کسانی هستند که دارای تصور ، تخیل و خلاقیت بوده اند .
  18. حل مسئله : مهم ترین عامل در یک تجارت، بقا و تداوم است. مدیریت بحران و حل مسائل و مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن از اقدامات و تدابیر مؤثر یک مدیر و تاجر قابل و آینده نگر است.
  19. مشکل گشایی گروهی : برخی از مردم براین باورند که طرح و حل مسائل بطور گروهی کار مناسبی نیست و مانند تقسیم کردن بخشی از غذای خود با دیگران است. ولی در هر صورت استفاده از چند فکر بطور همزمان کمک فوق العاده ای در افزایش بهره وری دارد . از سوی دیگر شما می توانید با نگرش ها و عقاید مختلف در حل یک معضل آشنا شوید . اگر از آن دسته از تاجرانی هستید که به مشاوره گروهی معتقدند و افکار بکر دیگران را در تحلیل مسائل و مشکلات لازم و ضروری می دانند ، شما یک گام از دیگران جلوتر هستید .
  20. ایجاد ارتباط : برقراری ارتباط در جهان امروز امری انکار ناپذیراست . شما برای رفع مشکلاتتان و ابراز وجود باید قابلیت ارتباط داشته باشید تا بتوانید با دیگران همسو و همفکر شوید.

اصول و روش کار بسیار ساده و راحت است ، مهم ترین مسئله شناخت بحران و راه های جلوگیری و مقاومت در برابر آن است . ” پیشگیری بهتر از درمان است ” .

صبر و تفکر در تجارت نقشی مکمل ایجاد می کنند ، همیشه تمام جوانب معا مله را در نظر بگیرید ، آگاهانه انتخاب کنید و همیشه طرفتان را بشناسید . همیشه به یاد داشته باشید که شما به تنهایی مسئول پیشرفت و ورشکستگی خودتان هستید، پس بدشانسی را عامل عدم موفقیت های خود قلمداد نکنید.

کنترل تصمیم های مهم و کلیدی در مواقع بحرانی، نشانه اقتدار و هوشمندی تاجران موفق است و این مهم جز با تجربه اندوزی میسر نمی شود، مدیران و تاجران موفق امروز، دانش آموختگان دانشگاه مهارت و تجربه اندوزی دیروز هستند، که توانستند تجربیاتشان را در دنیای تجارت بکار گیرند و در برابر سختی ها و ناملایمات بایستند.

منبع:

http://www.yjc.ir

یک تاجر موفق باید ویژگی های زیادی داشته باشه اما مهم ترین ها در درجه اول آگاه از اصول تجارت و کسب کار باشد؛ حداقل از اصول اقتصاد ، حسابداری ، بازاریابی ، مدیریت و حقوق آگاهی داشته باشد. موفق ترین افراد در تجارت نگرش‌های مشخص و منظمی دارند، قابلیت‌های…

به این مطلب امتیاز دهید

کیفیت مطلب

نتایج رای

User Rating: Be the first one !
0

همچنین ببینید

کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین کیست؟-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی کیفیتی است که افراد را قادر می سازد یک فعالیت جدید را شروع کنند یا با قدرت و به طور ناباورانه فعالیت موجود را توسعه دهند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *