صفحه اصلی / بهداشت / ۵ نکته مهم برای سلامتی چشم
۵ نکته مهم برای سلامتی چشم-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

۵ نکته مهم برای سلامتی چشم

بیشتر مردم نسبت به اهمیت دید چشم بی توجه هستند. کوری و آسیب های چشمی مسأله ساده ای نیست. در ایالات متحده آمریکا، ۳۰۰۰۰۰ فرد کور هستند و ۱/۱ میلیون فرد هم از خرابی ها و آسیب های چشمی در رنج و عذابند.

حال اگر همه جهان را در نظر بگیرید، مطمئناً به عددی بسیار بزرگ تر خواهید رسید تقریباً ۲۵ میلیون کور و ۸۳ میلیون دچار ناراحتی ها و بیماری های چشمی هستند. می خواهیم ۵ نکته در مورد سلامتی چشم به شما یادآور شویم تا همه دیدی بهتر داشته باشیم.

۱) از بیماری های چشمی مطلع باشید

مدام برای دادن تست بینایی نزد پزشک بروید بیشتر مشکلات بینایی از بیماری های چشم مثل پیری چشم، آب آوردن چشم، بیماری های دیابت شبکیه و آب مروارید ناشی می شود.

در پیری چشم، سفت و سخت شدن رگ های چشم از ورود اکسیژن و مواد غذایی جلوگیری کرده و باعث می شود که به شبکیه چشم آسیب برسد. بیماری های دیابت شبکیه یکی از عوارض مزمن بیماری دیابت است. در این بیماری، رگ های خونی شبکیه چشم مسدود شده و صدمه می بینند. تقریباً نیمی از افراد دیابتی به این بیماری چشمی مبتلا می شوند. آب مروارید از تیره و تار شدن عدسی چشم ناشی می شود که معمولاً به دید کم می انجامد.

چون تشخیص زودهنگام می تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد، توصیه می کنیم که مدام برای آزمایش چشم به دکتر مراجعه کنید. افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که مبتلا به دیابت هستند بر اساس بیماری های ذکر شده بیشتر در معرض خطر هستند و بهتر است که سالانه حتماً آزمایش چشم بدهند. پزشک چشم می تواند حتی قبل از این که شما علائم بیماری را در خود مشاهده کنید، بیماری شما را تشخیص داده و به شما برای درمان آن کمک کند.

۲) از عینک آفتابی استفاده کنید

همه ما می دانیم که استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پوستمان بسیار خوب است اما بیشتر افراد فراموش می کنند که چشمانشان نیز به محافظت در برابر آفتاب نیاز دارد. نیازی نیست که حتماً مستقیم به خورشید نگاه کنید تا چشمانتان آسیب ببیند. اشعه های UV می تواند از روی برف، شن، سنگفرش و آب منعکس شود.

این اشعه های UV احتمال ابتلا به پیری چشم و آب مروارید را افزایش می دهند  همچنین به آفتاب سوختگی قرنیه چشم نیز می انجامند که باعث کوری موقت می شود. عادت کنید که همیشه در بیرون از ساختمان از عینک آفتابی استفاده کنید اما فکر نکنید اگر عینک آفتابی شما خیلی تیره است مقاومت بیشتری در برابر آفتاب دارد. قبل از خرید عینک آفتابی اطمینان حاصل کنید که صددرصد در برابر اشعه های UV محافظ است.

۳) از خستگی چشم جلوگیری کنید

نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر باعث خستگی چشم می شود که باعث صدمه زدن به چشم است. تأثیرات کوتاه مدت خستگی چشم غیر قابل انکار است: درد چشم، آب ریزش چشم.

۴) از عینک های محافظ استفاده کنید

علاوه بر بیماری ها، صدمات چشمی هم یکی دیگر از مهم ترین عوامل کوری و آسیب های چشمی است. اگر از عینک ها محافظ استفاده شود، ۹۰ درصد این آسیب ها قابل پیشگیری است. در موارد زیر از عینک محافظ استفاده کنید:

در هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی در خانه چون بیشتر آن ها قدرت خورندگی داشته و سطح چشم را صدمه می زنند.

در کارگاه هایی که معمولاً با گرد و خاک سر و کار دارد. در هنگام استفاده از دستگاه چمن زن چون این گونه دستگاه ها ممکن است یک دفعه سنگ یا چنین چیزهایی را به هوا پرتاب کند.

در هنگام کار کردن روی ماشین. هنگام ورزش به خصوص ورزش هایی که با توپ های کوچک و تند و تیز انجام می گیرد.

۵) ورزش کنید، غذای مناسب بخورید و از گیاهانی که برای چشم مفید است استفاده کنید

خوردن هویج زیاد دید شما را بهتر نمی کند اما گرفتن ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای چشمتان بسیار خوب است. سعی کنید که از یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع ویتامین های A، E و C و همچنین روی، مس، سلنیوم و آنتی اکسیدان استفاده کنید.

ورزش کردن هم می تواند با پایین آوردن فشار خون (که باعث پایین آمدن فشار خون در رگ های چشم نیز می شود) به خصوص در افراد مبتلا به دیابت و افرادی که چشمانشان آب آورده است کمک کند. همچنین سعی کنید از گیاهانی که برای چشم و بینایی مفید هستند مثل زغال اخته، زآکسانتین و لیکوپن استفاده کنید.

زغال اخته به محافظت دیواره های مویرگی چشم کمک می کند، بنابراین از آب آوردن چشم، آب مروارید و پیری چشم جلوگیری می کند. همچنین باعث بهتر شدن دید چشم در شب می شود. زآکسانتین که در مواد رنگی گیاهان یافت می شود از چشم در برابر اشعه های UV محافظت می کند. لیکوپن هم در گوجه فرنگی و میوه های قرمز یافت می شود و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود.

 

این مطالب را نیز ببینید!

رابطه کودکتان با غذا را خوب کنید!

دانستنی :خستگی یا گرسنگی زیاد، شانس همکاری کودک‌تان در غذا خوردن مناسب را کم کرده و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانستنی آنلاین