بهداشت

اثرات موسیقی در ایجاد آرامش روانی

اثرات موسیقی در کنار تمام کاربردهایی که دارد، اثر شفابخشی هم دارد. احساس کردن و شنیدن لرزش ها و نوسانات صدا در یک موزیک آرام بخش به شما کمک می کند تا قلب تان با ریتم منظم تری کار کند و به همین ترتیب بدن تحت تأثیر آن قرار گیرد و سایر ارگان ها نیز تحریک شوند تا منظم تر و بهتر فعالیت کنند مثلاً امواج مغز از حالت پر تلاطم به حالت آرام می رسند، استرس هایتان به حداقل می رسد و سیستم دفاعی بدن تان تقویت می شود.

موسیقی باعث می شود تمام دستگاه ها و سیستم های بدن به شکل هماهنگ تر فعالیت کنند. در مورد انتخاب موسیقی نظر خودتان اهمیت دارد اما این نکته را به خاطر داشته باشید که موسیقی های به کار گرفته شده برای درمان همگی ریتم و پالس خاصی دارند. موسیقی های آرام و ملایم، ضربان قلب را آرام می کنند و علاوه بر آن امواج مغز و تنفس را نیز کندتر می کنند. این که موزیک چگونه می تواند روی ذهن این اندازه اثر بگذارد، موضوعی است که ذهن بسیاری از محققان و پژوهشگران را مشغول کرده است.‌‌ آن ها بعد از مدت ها تحقیق و بررسی در این زمینه به این نتیجه رسیده اند که اثرات موسیقی اثر مثبت روی ذهن دارد و در این میان موسیقی کلاسیک هندی بیشترین تأثیر را دارد. موسیقی می تواند ذهن را آرام کند و روند بهبود را در بیماران تسریع بخشد. موسیقی با نگرانی ها و تشویش ها مبارزه می کند و ذهن را آرام و راحت می کند.

اثرات موسیقی در مقابله با افسردگی

افسردگی باعث کاهش فعالیت مغز و حتی مختل کردن توانایی های ذهنی می شود. کمبود انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، باعث سرکوب شدن بخشی از ذهن می شود، موسیقی آرام بخش باعث افزایش سطح سروتونین می شود.

اثرات موسیقی در رهایی از نگرانی و تشویش ها

نگرانی و تشویش (احساس ترس و عدم اطمینان و ایمنی) ابرهای تیره ای روی ذهن ما به وجود می آورند. این احساسات معمولاً مربوط به اتفاقات و وقایعی است که ممکن است در آینده رخ دهند، در نتیجه همان چیزی می شود که از آن نگران بودید و فرار می کردید. افزایش میزان نگرانی ها و ترس ها باعث بی خوابی می شود و حتی در مواقعی هم به اختلال نگرانی منجر می شود اما موسیقی می تواند شما را از این وضعیت نجات دهد.

اثرات موسیقی در بهبود توانایی های یادگیری

موسیقی روی فرآیند یادگیری و فکر کردن اثر می گذارد. گوش دادن موسیقی ملایم و آرامش بخش در حین کار کردن به شما کمک می کند تا سریع تر کار کنید و به شکل مناسب تری کار خود را پیش ببرید.

اثرات موسیقی درافزایش اعتماد به نفس

مهم ترین علت شکست ها و ناکامی ها، نبود اعتماد به نفس کافی و بی میلی به یادگیری و بیشتر یاد گرفتن است.

اثرات منفی موسیقی

در کنار تمام تأثیرات مثبت موسیقی روی روح و ذهن باید پذیرفت که گاه به کارگیری موسیقی به شکل ها و شیوه های نامناسب می تواند اثر کاملاً عکس داشته باشد. موسیقی باید با ریتم درونی تان هماهنگ باشد و تعادل شما را بر هم نزند.

موسیقی با صدای بسیار بلند باعث اختلال در دو نیمکره چپ و راست مغز می شود. حتی شنیدن این نوع موسیقی ها در دوران کودکی باعث بروز برخی ناتوانی های یادگیری و مشکلات رفتاری در کودکان می شود.

گوش دادن به موسیقی های بسیار کوبنده باعث برخی آسیب های ذهنی و جسمی می شود. برخی از انواع موسیقی های ناهماهنگ که هارمونی و ریتم آرام بخشی ندارند باعث بروز رفتارهای پرتنش و تهاجمی می شوند و باعث فزون کاری در فرد خواهند شد. موسیقی های بیش از حد کوبشی، باعث ایجاد احساس خشم و خستگی در فرد می شود.

بنابراین نوع موسیقی انتخابی اهمیت زیادی دارد. موسیقی برای ایجاد آرامش قدرت جادویی دارد ولی در عین حال اگر به درستی به کار گرفته نشود، می تواند نتیجه عکس داشته باشد. موسیقی می تواند در افزایش یادگیری و بالا بردن سطح هوشی نیز موثر باشد.

گوش دادن به موسیقی و ساز زدن باعث بهبود یادگیری و افزایش توانایی های ریاضی می شود و میزان تمرکز و توجه فرد را نیز افزایش می دهد. محققان و دانشمندان در مورد این که باید چه نوع از موسیقی به کار گرفته شود تا به این نتیجه برسیم، مطمئن نیستند اما در یک چیز کاملاً مطمئن هستند این که موسیقی باید به شما احساس راحتی و خوشی بیشتر بدهد و انرژی شما را برای انجام کارهای دیگر بالا ببرد و علاوه بر آن اثرات موسیقی به شرح زیر است:

کاهش احساس خستگی

افزایش انگیزه های روانی

آرامش روانی

بهبود هماهنگی های حرکتی در بدن

کاهش گرفتگی های عضلانی

افزایش میزان باروری

کاهش استرس و تشویش ها

کاهش فشارخون

بهبود وضعیت خواب

شود.

منبع:

http://qudsonline.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا