اخبارانرژیسوخت

جزئیات 4 قرارداد جدید اکتشاف نفت

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، چهار قرارداد پژوهشی در حوزه‌های مختلف ژئوفیزیک، ژئوشیمی، منابع نامتعارف هیدروکربوری و سیالات حفاری، با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی امضا کرد.

به گزارش دانستنی ،از وزارت نفت، چهار قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف صبح امروز در دانشگاه فردوسی مشهد، بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، پروژه تفسیر کمی مکعب لرزه‌ای (QI) در جنوب دشت آبادان بین سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و احمدرضا بهرامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد امضا شد. مدت زمان اجرای این قرارداد ۱۵ ماه در نظر گرفته شده و طی آن، اهدافی از جمله بومی‌سازی روش‌های روز دنیا در انجام مطالعات کمی و سرشت‌نمایی مخزن دنبال می‌شود.

قرارداد فاز دوم پروژه انتقال دانش فنی و فناوری اکتشاف نفت‌های نامتعارف (شیل‌های نفتی) در ناحیه قالی‌کوه لرستان نیز در این آیین، بین مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و رضا سلطانی، رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران امضا شد. مدت زمان اجرای این قرارداد ۴۸ ماه برآورد شده و قرار است یک دانشگاه فنی اروپایی با تجربه بیش از ۹۰ سال در صنعت نفت‌شیل به عنوان همکار و مشاور بین‌المللی این پروژه همکاری کند. این پروژه با تدوین یک برنامه جامع اکتشافی، زمینه را برای ایجاد و توسعه صنعت جدید نفت‌شیل در ایران فراهم خواهد کرد.

پروژه پژوهشی ارزیابی و مطالعه ژئوشیمیایی مخازن هیدروکربوری گروه دهرم (واقع در بخش میانی ناحیه فارس ساحلی) به منظور بررسی تاریخچه شارژ مخازن و ردیابی مسیر مهاجرت سیالات هیدروکربوری نیز دیگر پروژه‌ای بود که قرارداد آن بین هندی و منصور قربانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارس آرین زمین به امضا رسید. دانشگاهی اروپایی همکار و مشاوره بین‌المللی این پروژه خواهد بود که قرار است در مدت زمان ۱۸ ماه اجرا شود. با انجام این مطالعه می‌توان احتمال حضور منابع هیدروکربوری در اعماق پایین‌تر مخزن دهرم را دقیق‌تر ارزیابی کرد.

پروژه پژوهشی دیگری نیز با عنوان اجرای میدانی ساخت ۱۰ هزار بشکه سیال حفاری پایه آبی فشار و دمای بالا (HPHT) برای حفاری چاه اکتشافی عمیق با فشار و دمای بالا به‌منظور جایگزینی سیال پایه روغنی، بین هندی و سلطانی، رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران امضا شد که این قرارداد هم در مدت زمان ۱۸ ماه و با همکاری شرکت دانش‌بنیان سیالات حفاری پارس اجرایی خواهد شد. از مهم‌ترین دستاوردهای مدنظر برای این پروژه می‌توان جایگزینی سیالات پایه روغنی مورد استفاده در حفاری چاه‌های عمیق و اکتشافی را نام برد.

بر اساس این گزارش، پیش از این مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با در نظر گرفتن چالش‌های موجود در اکتشاف منابع هیدروکربوری و با هدف رفع این چالش‌ها، پروژه‌های پژوهشی مختلفی را تعریف و نقشه راه فناوری را در افق پنج ساله و همسو با استراتژی سازمانی تهیه کرده بود که قراردادهای پژوهشی یادشده نیز در همین چارچوب تعریف شده‌اند.

در اجرای این پروژه‌ها، استفاده از شریک خارجی برای ایجاد شبکه فناورانه بین‌المللی و اجرای بهینه و انتقال فناوری به داخل کشور مدنظر قرار گرفته است و بر تعامل سازنده صنعت و دانشگاه به‌منظور ایجاد خودکفایی و دستیابی به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا