انرژیمنابع طبیعی

دومین محموله بنزین صادراتی امروز در بورس عرضه می‌شود

دومین محموله بنزین صادراتی ایران امروز در بورس انرژی عرضه می‌شود.

به گزارش دانستنی ،از ایرنا، زمان زیادی از وقتی که ایران واردکننده بنزین بود نمی‌گذرد. کمبود این سوخت استراتژیک در ایران آن قدر نمود داشت که در تحریم‌های شورای امنیت علیه پرونده هسته‌ای ایران در ابتدای دهه ۹۰ شمسی، ‌فروش آن به کشور جزو موارد تحریمی به شمار می‌رفت اما امروز با بهره‌برداری از طرح‌های پالایشگاهی و در صدر آن پالایشگاه ستاره خلیج فارس تراز تولید و مصرف بنزین در ایران به ۱۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

 ایران اکنون روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که می‌توان با صادرات مازاد تولید نسبت به مصرف داخلی، ارزش افزوده بالایی را به کشور وارد کرد.

از همین رو اولین محموله بنزین صادراتی کشور چهارشنبه هفته گذشته در بورس انرژی عرضه شد تا برای نخستین بار سه هزار تن بنزین در رینگ صادراتی بورس انرژی معامله شود.

امروز نیز قرار است دومین محموله بنزین به حجم ۱۸ هزار تن در بورس انرژی به فروش برسد. علاوه بر این حجم بنزین همچنین قرار است ۱۰ هزار تن نفتگاز و ۳ هزار تن نفت سفید نیز در این بورس به فروش گذاشته شود.

فروش فرآورده‌های نفتی از آن جهت اهمیت دارد که در شرایط تحریم فروش نفت خام که بیشتر به صورت قرادادهای بلند مدت با پالایشگاه‌ها صورت می‌گیرد، ‌می‌توان فرآورده‌های نفتی را در محموله‌های کوچک و حتی تک محموله به مشتریان تحویل داد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا