خودرو

خودروسازان طرح‌هایی را برای فروش محصولات در بازار اجرا می‌کنند

 وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را مکلف کرده تا حداقل ۲۰ درصد تولید روزانه خود را به صورت فروش‌های فوری به بازار عرضه کنند. طرحی که اگرچه هفته‌های متمادی است که از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود؛ اما نه تنها مصرف‌کنندگان امیدی به موفقیت در ثبت نام برای خرید خودرو ندارند بلکه این فروش‌ها تا اینجای کار تاثیر چندانی در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ نگذاشته است.

 

به گزارش دانستنی ،از مهر،وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را مکلف کرده تا حداقل ۲۰ درصد تولید روزانه خود را به صورت فروش‌های فوری به بازار عرضه کنند. طرحی که اگرچه هفته‌های متمادی است که از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود؛ اما نه تنها مصرف‌کنندگان امیدی به موفقیت در ثبت نام برای خرید خودرو ندارند بلکه این فروش‌ها تا اینجای کار تاثیر چندانی در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ نگذاشته است.

 موضوع البته برگزاری موفق یا ناموفق این پیش‌فروش‌ها نیست؛ بلکه اصل قضیه این است که بسیاری از مردم عادی به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست امکان ثبت‌نام برای خودروهای اعلامی از سوی خودروسازان را ندارند و معمولا کمتر کسی در شرایط عادی می‌تواند در موعد زمانی مقرر وارد سامانه شده و مراحل ثبت نام خود را کامل کند

البته خودروسازان بر این باورند که سامانه مشکل خاصی ندارد و ثبت نام در آن صرفا به صورت تصادفی صورت می‌گیرد و عامل انسانی در آن دخیل نیست؛ اما تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو در تماس با خبرگزاری مهر عنوان می‌کنند که موفق به ثبت‌نام خودرو به این شیوه نشده‌اند؛ این در حالی است که این روزها پارکینگ‌ برخی منازل مسکونی یا پارکینگ‌های عمومی انباشته از خودروی صفرکیلومتر شماره‌گذاری شده است و صاحبان آنها منتظر پیدا شدن خریداری با قیمت بالا یا بالا رفتن قیمت در سطح عمومی بازار هستند.

اکنون اما نوسانات سینوسی قیمت در بازار خودرو ادامه دارد و هر چند روز یکبار، قیمت کاهش اندکی یافته و مجدد بالا می‌رود؛ به نحوی که به نظر نمی‌رسد علیرغم کاهش نرخ ارز، روان‌تر شدن فرآیند تولید قطعات خودرو و ترخیص برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان از گمرکات، خودروسازان قصد کاهش قیمت داشته باشند تا به تبع آنها، بازار هم مطابق با فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت روند کاهشی قیمت را در پیش گیرد.

نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است که قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می‌شود و البته این حاشیه بازار هم باید نرخ معقول و منطقی داشته باشد تا بتوان امیدوار بود که در بازار اثرگذار باشد؛ ولی آنچه که به صورت عملیاتی در بازار مشاهده می‌شود، نرخ‌های اعمال شده از سوی خودروسازان است که بعضا با برخی افزایش‌ها مواجه است و به نظر می‌رسد که در برخی موارد، این خودروسازان هستند که از حاشیه بازار تبعیت می‌کنند.

  بازار خودرو حکایت از آن دارد که برخی انواع خودروها نسبت به هفته گذشته با افزایش مجدد قیمت مواجه شده و البته برخی فعالان بازار، علت آن را قیمتهای اعلامی از سوی خودروسازان می‌دانند؛ البته برخی از این نرخ ها از سوی خودروسازان اصلاح و اعلام شد که مشکل نرم افزاری بوده و قیمت خودروها افزایشی نداشته است، در حالیکه همین اعلام چند ساعته قیمت هم به بازار سیگنال‌‍‌هایی را مخابره کرد که در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شد و تنها دست دلالان را در این رابطه بازگذاشت.

به هر حال قیمت خودرو همچنان در بازار حباب دارد و بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رفتار خودروسازان در بازار و اصلاح شبکه فروش خودرو به طور قطع می‌تواند این بازار را سامان دهد.

خودروسازان برآوردهای فروش خود را افزایش دادند

بر اساس آخرین آماری که به تازگی منتشر شده است، خودروسازان پیش‌بینی کرده‌اند که امسال علیرغم اینکه بسیاری از بازارها دچار رکود هستند، فروش بیشتری داشته باشند؛ اما این فروش بیشتر که در نتیجه تولید بیشتر خواهد بود، به طور قطع با چشم‌انداز سودآوری طراحی شده و به نظر نمی‌رسد که قیمت خودروها وضعیت بسامانی را تجربه کند؛ کما اینکه امسال که به گواه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور بیشتر شده و بخشی از افت تولید سال ۹۷ هم جبران شده است، قیمت خودرو همچنان بالا است و نسبت به سال گذشته، از افزایش بیشتری برخوردار است.

بر اساس اعلام ایران خودرو، برآورد فروش امسال این خودروساز ۵۸۰ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ اما همین میزان فروش نسبت به سال ۹۶ از رشد ۱۷.۵- درصدی برخوردار بوده است.

در عین حال گروه خودروسازی سایپا نیز پیش بینی کرده تا در سال جاری ۴۸۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو به فروش برساند که فروش آن نسبت به سال ۹۷ معادل ۶۱.۷ درصد و نسبت به سال ۹۶ نیز ۶.۴ درصد افزایش دارد. این در حالی است که قیمت خودروهای هر دو خودروساز در سال جاری نسبت به سال گذشته، با افزایش مواجه بوده و تا حدودی تب تقاضا نیز فروکش کرده است.

همچنین پارس خودرو نیز پیش بینی کرده تا در سال جاری ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو به فروش برساند که نسبت به سال ۹۷ معادل ۳ درصد رشد و نسبت به سال ۹۶ کاهش ۳۹.۷ درصدی داشته است. طبق پیش‌بینی این مجموعه، فروش پراید این شرکت در سال‌جاری به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید. با توجه به برآورد پارس‌خودرو، فروش پراید طی امسال و نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۸ هزار دستگاه رشد خواهد کرد که نشان از صعود ۳۶.۵ درصدی دارد.

جزئیات قیمت انواع خودروها در بازار آزاد

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه تیبا صندوقدار صفرکیلومتر ۵۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵SLX  هشتاد و شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۱۰۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۴۴ میلیون تومان، ساینا ۵۷ میلیون تومان، تیبا ۲ معادل ۵۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو اتومات ۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۲۰ میلیون تومان است.

هر دستگاه سوزوکی صفر ۵۴۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵GLX معادل ۷۷ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۶۶ میلیون تومان، جک S۵ معادل ۲۷۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ معادل ۴۸.۵ میلیون تومان، دناپلاس ۱۵۸ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۸۱ میلیون تومان و سمند EF۷  دوگانه سوز نیز ۸۷ میلیون تومان است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا