اخبارزندگی شهری

پایین‌ترین نوسازی برای محله های اوقافی است

دانستنی :مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: تنها ۱۰ درصد از املاک وقفی تخریب و نوسازی شده‌اند و پایین ترین میزان نوسازی در ۱۰ سال گذشته مربوط به محله‌هایی است که با تمرکز املاک اوقافی مواجه هستند.

به گزارش دانستنی ، مشکلات و موانع نوسازی مربوط به املاک و اراضی وقفی در جلسه ای با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران و برخی از مدیران دفاتر توسعه محله ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه با بیان این که در ۱۲ سال گذشته، حدود ۴۵% نوسازی مسکن در بافت های فرسوده شهر تهران توسط مالکین و با مشارکت سازندگان محلی و یا خصوصی اتفاق افتاده است، یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد پایین ترین میزان نوسازی در ده سال گذشته مربوط به محله هایی است که با تمرکز املاک اوقافی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه به این موضوع واقف هستیم که تمامی املاکی که دارای ویژگی وقف هستند در محدوده اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه قرار نمی گیرند، تصریح کرد: برخی از املاک وقفی دارای موقوفه های مشخصی هستند که این امر دشورای و پیچیدگی برنامه ریزی، تسهیل گری و اقدام در حوزه نوسازی بافت های فرسوده دوچندان کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: مالکین یا متصرفینی که در املاک اوقافی زندگی می کنند وقتی اقدام به دریافت پروانه تخریب و نوسازی می کنند، متحمل هزینه هایی می شوند که این هزینه ها برای املاک غیر اوقافی وجود ندارد و این امر با کاهش و یا به صفر رساندن هزینه های بالاسری ساخت و ساز برای نوسازی در بافت های فرسوده در تضاد است که ضروری است راهکاری برای آن اندیشیده شود.

علی اکبری با اشاره به این که محله های مورد فعالیت سازمان نوسازی، عمدتاً محله های کم برخوردار هستند و ساکنان آنها از سطح توانمندی اقتصادی پایینی تری نسبت به سایر شهروندان بهره مند می باشند، اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه می پذیرد که بخشی از منافع مربوط به اراضی و املاک در اختیارش را برای منفعت عمومی قرار دهد و به عنوان مالک خصوصی صرفاً به دنبال انتفاع اقتصادی با بهترین کاربری، بالاترین میزان تراکم و سطح اشغال در اراضی و املاک موقوفه در بافت های فرسوده نباشد.

وی با بیان این که مواردی از زمین های متعلق به اوقاف از سوی دفاتر توسعه محله ای شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته و پروژه هایی نیز برای آن ها تعریف شده است، خاطرنشان کرد: می توان کاربری هایی را برای زمین های اوقافی تعریف کرد که هم حداکثر بهره برداری از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای نیت واقفین صورت پذیرد و هم منفعت محله و ساکنان بافت های فرسوده تأمین شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا