انرژیزندگی شهریسوخت

اختلاف نظر عجیب وزارت نفت و شهرداری بر سر کیفیت بنزین

دانستنی :شرکت ملی پالاش و پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای، نتایج گزارش اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را کذب دانست و اعلام کرد که جز سازمان ملی استاندارد و نهادهای مورد تأیید آن، اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت است.

به گزارش دانستنی ، در حالی که پایش های جدید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که شرکتی وابسته به شهرداری تهران است نشان می دهد، کیفیت بنزین و گازوئیل توزیع شده در کلانشهر تهران در برخی پارامترهای مهم مثل میزان گوگرد، کیفیت مطلوبی نیست و این شرکت با ارائه نمودارهایی میزان گوگرد بنزین پایتخت را ۳ تا ۴ برابر حد مجاز اعلام کرده، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز با صدور اطلاعیه‌ای، گزارش این شرکت را کذب اعلام کرده است.

متن اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بدین شرح است:

“پیرو اخبار ‌نادرست منتشر شده طی روزهای اخیر در برخی رسانه‌های کشور، روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به اطلاع هموطنان می رساند؛ تمام بنزین توزیعی در کلانشهر تهران دارای استاندارد یورو ۴ بوده و گوگرد آن زیر ۵۰ ppm است.

لازم به ذکر است که مطابق با قانون، تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تایید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و مابقی جزئیات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است؛ بنابراین اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت می باشد.

آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد، میانگین گوگرد بنزین توزیعی در سطح کلانشهر تهران را زیر ۵۰ پی پی ام نشان می دهد؛ لذا ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌های کشور نسبت به میزان گوگرد بالا در هوای تهران به طور کامل رد می شود.

گفتنی است انتشار این‌گونه اخبار نادرست و بدون منبع مشخص مصداق تشویش اذهان عمومی محسوب می شود، بنابراین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیگیری منابع این خبرسازی در مراجع قضایی را حق خود دانسته و نتیجه آن را از طریق رسانه ها به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رساند.”

در حالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سطح گوگرد بنزین توزیعی در تهران را زیر ۵۰ PPM اعلام می کند که نمودار منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد در بهار و تابستان ۹۸ سطح گوگرد بنزین توزیعی تهران ۳ تا ۴ برابر حد مجاز بوده است.

نکته جالب دیگری که در اطلاعیه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی وجود دارد، این شرکت صحت ادعای خود در خصوص زیر ۵۰ PPM بودن گوگرد بنزین توزیعی تهران را منوط به آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد کرده، این درحالی است که این سازمان اخیرا هیچ گزارشی در این باره صادر نکرده است.

مشخص نیست اگر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سوی نهادهای دولتی چون وزارت نفت، فاقد صلاحیت بررسی کیفیت سوخت توزیعی در پایتخت شناخته می شود، چطور این شرکت هر ساله کیفیت سوخت پایتخت را رصد و گزارش رسمی صادر می کند و اگر این شرکت، از سوی مراجع قانونی مجوز و صلاحیت لازم را برای اینکار کسب کرده، چطور وزارت نفت آنرا فاقد صلاحیت اعلام می کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا