صفحه اصلی / بهداشت / بهداشت فردی
بهداشت فردی

بهداشت فردی

بهداشت فردی
هر کس با مراعات بهداشت قادر است از لحاظ جسمانی ، روانی و اجتماعی در وضع مناسبی قرار گرفته ، وظیفه ای را که نسبت به خود و افراد خانواده و جامعه خود دارد ، به خوبی ادا کند.
● سلامتی چیست ؟
عبارت است از رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی ؛ نه فقط نبودن بیماری و معلولیت .
شخص سالم کسی است که علاوه بر سلامت جسم از سلامت روان نیز برخوردار بوده و از نظر اجتماعی و روحی در آسایش باشد.
● بهداشت چیست ؟
بهداشت عبارت است از نگهداری و ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها و افزایش قدرت روحی ، جسمی و اقتصادی در افرادی که به علت بیماری ناتوان شده اند.
● بهداشت عمومی چیست ؟
یکی از فعالیت های سازمان یافته اجتماعی است که به منظور حفظ ، ارتقا و بازسازی سلامت افراد انجام می گیرد و در برگیرنده خدماتی است که به کل جامعه ارائه می شود.
● بهداشت فردی چیست ؟
شامل دستورالعمل هایی است که در جهت تأمین ، حفظ و ارتقای بهداشت و سلامتی فرد بکار می رود.
▪ بهداشت پوست :
پوست یکی از اعضای مهم و وسیع بدن است که حاوی غدد مواد چربی است . در نتیجه فعالیت این غدد، آب ، مواد زائد، املاح و مقداری چربی از طریق پوست از بدن دفع می شود. دفع مواد مزبور به همراه فعالیت باکتری هایی که در نقاط مختلف پوست ، خصوصاً در نواحی گرم و مرطوب زندگی می کنند ، سبب تخمیر مواد موجود در عرق و پوست می شوند. به این ترتیب بوی نامطبوعی ایجاد می نماید که جهت رفع آن ، اقداماتی باید انجام داد.
فعالیت غدد مولد عرق در سنین بلوغ فوق العاده زیاد بوده و با ورزش ، گرمی هوا، پوشیدن لباس های ضخیم ، خستگی ، عصبانیت ، نگرانی ، هیجان و … بیشتر می شود.
به منظور محافظت از پوست و رعایت بهداشت توجه به موارد زیر ضروری است :
هر کس باید بدن خود را حتی الامکان همه روزه یا حداقل هفته ای دوبار با آب و صابون بشوید.
تعداد دفعات استحمام با توجه به دمای هوا ، میزان فعالیت ، آلودگی هوا و محل کار متفاوت است.
شستشوی بدن با آب و صابون ، پوست را از وجود مواد زائد پاک می کند. مواد قلیایی موجود در صابون ، سبب حل شدن در چربی ها و مواد زائد موجود بر پوست شده و جلوی انسداد منافذ پوستی را می گیرد.
استحمام با آب گرم نه تنها سبب بهتر حل شدن مواد زائد و نرمی و لطافت پوست می شود ؛ بلکه باعث رفع خستگی عضلانی و افزایش خون گیری پوست نیز می شود.
استحمام ، بلافاصله پس از صرف غذا، موجب گشاد شدن عروق پوست بدن شده ، خون را از معده و دیگر اندام های داخلی متوجه پوست می کند.
برای استفاده از انواع صابون و شامپو باید به نوع پوست (چرب ، خشک ، معمولی ) توجه کرد.
استفاده از وسایل شخصی در استحمام ضروریست . چرا که استفاده مشترک از این وسایل سبب انتقال بیماریهای عفونی و قارچی می شود.
از آنجا که بسیاری از بیماری های انگلی و عفونت های روده ای از طریق دست ها و ناخن های آلوده انتشار می یابند، شستن صحیح دست ها و کوتاه کردن ناخن ها بطور مرتب ضروری است .
قبل از غذا خوردن ، طبخ غذا، هنگام آماده کردن ظروف و وسایل سفره ، بعد از رفتن به توالت و دست زدن و نظافت کردن حیوانات ، باغبانی و زراعت و پس از ملاقات و تماس با بیماران مبتلا به بیماریهای واگیر، شستن صحیح دست ها، توصیه می شود.
عادات جویدن ناخن غیر بهداشتی بوده و سبب ابتلای فرد به بسیاری از بیماری ها خواهد شد.
شست و شوی روزانه پاها، از تجزیه عرق و بوی نامطبوع پا جلوگیری می کند.
استفاده از کفش مناسب به نحوی که هیچ گونه فشاری به پا وارد نکرده و سبب تغییر فرم طبیعی استخوان بندی پا نشود، از نکات مهمی است که باید در مورد سلامت پا و ستون فقرات ، بدان توجه نمود.
▪ بهداشت مو :
موی سالم ، ظاهری درخشان ، مرتب و قابل انعطاف دارد . نکات اساسی که در بهداشت مو باید مورد توجه قرار گیرند ، عبارتند از:
o نوع شامپو و سایر مواد پاک کننده مهم بوده و انتخاب صحیح آن ها با توجه به مشخصات مو، به ویژه میزان چرب بودن آن ها ست و باعث تقویت رشد مو و سالم ماندن آن ها می شود.
o برس کشیدن روزانه موها باعث تشدید سرعت جریان خون در پوست سر شده و از جمع شدن گرد و غبار و مواد زائد در پوست سر جلوگیری به عمل می آورد.
o شوره سر با شستن مرتب موها، شانه کردن و برس زدن قابل کنترل خواهد بود .
o پس از شست شوی موها، برای خشک کردن آن ها باید از مالش شدید با حوله خودداری شود و به جای آن ، موها را با فشار دادن به حوله خشک کرد.
دفعات شست و شوی موها به نوع آن (چرب ـ خشک ـ معمولی ) بستگی دارد.
▪ بهداشت چشم :
ـ اختلال در بینایی ، سبب کاهش ارتباط فرد با محیط و توان یادگیری وی می شود. به منظور پیشگیری از بروز اختلال در قوه بینایی ، رعایت این نکات بهداشتی ضروری است :
o استفاده از حوله شخصی و تمیز، در پیشگیری از عفونت های چشمی ، امری بسیار مهم است .
o هنگام مطالعه باید از نور کافی که از پشت سر و طرف چپ می تابد، استفاده نمود و فاصله چشم ها از سطح مطالعه باید بین ۳۰ الی 40 سانتی متر باشد.
o در صورت بروز عوارضی مانند تاری دید، اختلال در قدرت بینایی ، خستگی در هنگام مطالعه و … سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید.
o مصرف غذاهای متنوع و مناسب ، خصوصاً غذاهای حاوی ویتامین A ، در سلامت چشم ها ، نقش اساسی دارد.
o در صورت مشاهده هر گونه اختلال در ظاهر چشم ها، اعم از افتادگی پلک ، قرمزی ، تورم ، انحراف و … باید سریعاً به پزشک مراجعه نمود.
o در صورت ورود اجسام خارجی و یا مواد شیمیایی به چشم ها از مالش آنها خودداری و سریعاً چشم را با مقادیر فراوان آب ، شست و شو نمایید و با یک گاز تمیز پوشانده ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
o برای شست و شوی چشم از ماساژ آن به هنگام شست و شو، جداً خودداری نمایید. بهترین راه این است که پلک ها را از دو طرف کنار زده و چشم را در زیر شیر آب نگهدارید.
برگرفته ازسایت : http://iec.behdasht.gov.ir/

این مطالب را نیز ببینید!

مزایای اجرای نسخه الکترونیکی

دانستنی :وزیر بهداشت گفت: اجرای پرونده الکترونیک سلامت و الزامات آن از جمله برنامه نسخه الکترونیکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانستنی آنلاین