بهداشت

بهداشت فردی زیر یک سقف

دلایل جذابیت های انسان ها متفاوت است. بعضی ها به خاطر ظاهر خوبشان جذابند، بعضی به خاطر اخلاق خوششان و دلایل مختلف دیگر. اما برای این که برای هم جذاب و دوست داشتنی باشیم یکی از مسائل مهم تمیز بودن و مرتب بودن است. حتماً بارها دیده اید چهره های زیبایی را که به خاطر دندان های نامرتب و کثیف زشت به نظر می آیند و انسان هایی که بهداشت فردی خود را رعایت نمی کنند و فکر می کنند کسی متوجه این امر نیست. در حالی که اطرافیان سعی می کنند از او دور شوند.

در زندگی زناشویی، هم زن و هم مرد در تلاش است که برای همسرش دوست داشتنی بماند و جذابیتش روز به روز بیشتر شود. بسیاری از زن ها و مردها شکایتشان از همسر خود رعایت نکردن بهداشت فردی است و این امر زندگی زناشویی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
رعایت نکردن بهداشت می تواند به دلیل عوامل مختلفی مثل یادگیری عادت های غلط در کودکی و عدم آموزش والدین باشد و گاهی نیز نشانه اعتراض به موضوع خاصی باشد.

در این مطلب قصد داریم به عادت های غلط و بی توجهی به بهداشت فردی بپردازیم و به شما بگوییم که برای همسرتان مهم است که بهداشت را رعایت کنید.
مظاهر بهداشت فردی
باید بدانید که بهداشت فردی به معنی تمیز و مرتب نگه داشتن بدن و محیط زندگی است.
بهداشت دندان
یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین قسمت های صورت دهان است. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند زیبایی شما را دوچندان کند. مسواک زدن یکی از ساده ترین اقداماتی است که باید برای تمیزی و خوشبو بودن دهانتان انجام دهید. چکاپ حداقل هر ۶ ماه یک بار برای سالم بودن دندان هایتان و نیز رفع بیماری های دهان و دندان در رعایت بهداشت دهان شما ضروری است. گاهی افراد به دلایل مختلف از قبیل ترسیدن از دندانپزشکی یا زیاد بودن هزینه دندانپزشکی و… به بهداشت دهان خود اهمیت نمی دهند و مشکلات آن را جدی نمی گیرند تا به بیماری بزرگ تری تبدیل می شود که هم هزینه مالی و هم هزینه جسمی بیشتری را متحمل می شوند و روی سلامتی قسمت های دیگر بدن نیز تأثیر منفی می گذارد. از طرفی وقتی شما دهان بیماری داشته باشید همسرتان حتی از حرف زدن با شما نیز لذت نخواهد برد.

استحمام
حمام کردن و بهداشت بدن از مسائلی است که گاهی افراد از آن فقط برای بیرون رفتن از خانه استفاده می کنند. بدنی تمیز و خوشبو از ابتدایی ترین وظایف شما در زندگی زناشویی است. اگر از آن دسته از افراد هستید که بدنتان تعریق زیادی می کند حتماً زود به زود حمام بروید و از خوشبوکننده های بدن ضد عرق استفاده کنید.
به ظاهر خود برسید. بسیاری از جدایی ها در زندگی مشترک از آنجایی شروع شده است که زوجین دیگر به هم اهمیت نداده و کم کم جذابیتشان را برای هم از دست داده اند. اگر شما سعی کنید که همیشه در برابر همسرتان آراسته باشید همیشه نیز جذاب خواهید بود.

بهداشت مو
به موی خود نیز برسید و اگر سرتان شوره دارد برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. آرایش موها و لباستان را طوری انتخاب کنید که به شما بیاید و زیباترتان کند و در انتخاب آنها از همسرتان نیز نظر بخواهید.

بهداشت پوست
بهداشت دست و پای خود را نیز رعایت کنید. هم زنان و هم مردان دوست دارند که همسرشان دستان و پاهای تمیز و لطیفی داشته باشد. درست است که خانم ها پوست لطیف تری دارند، اما این دلیل نمی شود که مردان پوستی سخت و خشن پیدا کنند. گاهی نیز به دلیل داشتن بعضی شغل ها ممکن است برخی جاهای دست و پا به اصطلاح پینه ببندد، اما در کل می توان با استفاده از سنگ پا برای از بین بردن زبری کف پا و استفاده از مرطوب کننده ها برای داشتن دستی لطیف و البته رعایت بهداشت ناخن ها از دستان و پاهایی زیبا و سالم برخوردار شد. حواستان به بوی پای خود نیز باشد و حتماً آن را از بین ببرید و هیچ گاه با پاهایی که بو می دهند در خانه قدم نزنید.

بهداشت محیط
بهداشت محیطی که در آن زندگی می کنید نیز مهم است و می توان آن را تا حدی جزو بهداشت فردی به حساب آورد. اما یادتان باشد که هم زن و هم مرد در زندگی مشترک نسبت به بهداشت محیط زندگی خود مسئولند و باید با کمک هم و اصلاح عادات غلط محیط زندگی خود را تمیز و سالم نگه دارند و کارهای خانه را روی دوش یک نفر نیندازند.

عادات ناپسند غیربهداشتی
گاهی بعضی افراد به دلیل عدم آموزش در خانواده عادات غلطی را با خود به زندگی مشترکشان می آورند و همسرشان از این عادات ناراحت می شود و گاهی نیز باعث بروز مشکلات در زندگی زناشویی آن ها می شود. برخی از این عادت ها عبارتند از :
سرفه و عطسه:
هرگاه سرفه یا عطسه می کنید جلوی دهان خود را بگیرید و سعی کنید که صداهای ناهنجار و غیرمتعارفی نداشته باشید. درست است که عطسه و سرفه یک امر تقریباً غیرارادی است؛ اما تا حدی می توان آن را کنترل و مهار کرد.

بهداشت گوش و حلق و بینی:
تمیز کردن بینی و گوش و خالی کردن گلو عملی است که معمولاً برای افرادی که شاهد این اعمال هستند مشمئزکننده است. همسر شما هم اگرچه عاشق شماست، اما دوست ندارد که این اعمال را در حضور او و بدون هیچ ملاحظه ای انجام دهید. حمام و دستشویی جایی است که شما می توانید یک آزادی نسبی در مورد این اعمال داشته باشید و برای کسی مزاحمت ایجاد نکنید.

تمیز نیستم، چون اعتراض دارم
گاهی افراد در مقاطعی نسبت به نظافت و بهداشت خود بی توجه می شوند، در حالی که همیشه این طور نیستند. این افراد معمولاً از عدم رعایت بهداشت برای نشان دادن اعتراض شان استفاده می کنند که البته معمولاً به صورت ناخودآگاه است. درست است که این اتفاق ممکن است برای اکثر ما بیفتد و مثلاً یک روز یا چند ساعت حوصله رسیدگی به خود را نداشته باشیم یا به علت مریضی های جسمی شرایط رسیدن به ظاهر و بهداشت خود را نداشته باشیم اما گاهی افراد به شکل بیمارگونه دچار این وضعیت می شوند که می تواند دلایل مختلف روحی داشته باشد.
یکی از این دلایل می تواند افسردگی باشد. وقتی افراد از لحاظ روحی افسرده یا خسته باشند، اولین فردی که به او بی اهمیت می شوند خودشان هستند.
دلیل دوم می تواند اعتراض به چیزی در زندگی باشد مثل مورد توجه نبودن و بی اهمیتی های همسر به او یا خستگی از کارهای خانه یا مشکلات کاری بیرون از خانه، ارضاکننده نبودن زندگی و بی هدف بودن و گاهی به خاطر این که همسرش به خود نمی رسد او نیز مانند همسرش نسبت به خود بی اهمیت می شود و… .
بیماری های دیگر روحی نیز می تواند زمینه ساز این امر باشد و باعث شود که فرد به خود رسیدگی نکرده و بهداشت فردی خود را رعایت نکند، برای همین امر اگر مشاهده کردید که همسرتان به طور مقطعی یا یکباره نسبت به خود بی توجه شد و این مطلب ادامه پیدا کرد، بدانید مشکل چیز دیگری است و در صورت لزوم از یک روان شناس کمک بخواهید تا راهنمایی تان کند.

بهداشت وسواس گونه
بعضی افراد از همسرانشان نه به دلیل این که بهداشت را رعایت نمی کنند؛ بلکه به خاطر این که با رعایت افراطی بهداشت زندگی زناشویی شان را مختل کرده اند، شکایت دارند.
افراط و تفریط در هر مسأله ای می تواند مضر و برای افراد دردسرساز باشد. رعایت بهداشت نیز به صورت افراطی، هم برای خود فرد و هم برای افراد دیگر دردسرساز است. ممکن است افراد آنقدر در بهداشت افراط کنند که دچار وسواس شوند و آن وقت زندگی با آن ها بسیار سخت می شود و حتماً باید تحت درمان قرار بگیرند. افرادی که دچار وسواسند در معرض خطر ابتلا به اختلالات دیگر روحی نظیر افسردگی و بی اشتهایی و… می باشند. در نظر داشته باشید که برای پیشگیری از بروز وسواس باید با هرگونه وسواس کوچک و غیرمتعارفی مقابله کرد تا این وسواس ها گسترش پیدا نکنند و رفته رفته بزرگ تر و عمیق تر نگردند.
رعایت بهداشت بدون افراط و تفریط و با اصلاح الگوهای غلط رفتاری می تواند سلامت و نشاط را برای شما به ارمغان بیاورد و در زندگی زناشویی به شما عمری طولانی تر برای در کنار هم زیستن و جذابیت بیشتر برای عشقی بیشتر هدیه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا