زندگی شهری

«بام باغ» فضای سبزی همیشه در دسترس

طبیعت و زیبایی های آن همواره الهام بخش بشر برای خلق آثار بدیع و تلطیف روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی او بوده و هست.

بارها پیش آمده که دلتان خواسته به جای زندگی در آپارتمان های کوچک و کم نور امروزی در یک خانه ویلایی با حیاطی پر گل زندگی می کردیدو برای لحظاتی خستگی های روزمره تان را در میان رایحه دلنشین گل ها و سرسبزی باغچه کوچکی در کنار اعضای خانواده فراموش کنید ؛ چرا که روح زیبایی شناس انسان همواره به دنبال درک هرچه بیشتر زیبایی است.

می توان با خریدن چند گلدان کوچک گل های شب بو، کنار پنجره رو به حیاط آپارتمان این نیاز را تا حدی برطرف کرد، اما با آلودگی هوای شهری خیلی زود ممکن است گل های رنگارنگ شما پژمرده و خشک شوند، شاید به فکر خریدن چند کاکتوس برای فضای داخلی باشید، اما باز هم کاکتوس نمی تواند حس خوب آن رایحه خوش و سبزی چشم نواز را برایتان مهیا کند.

اما این ها تنها راه حل ها نیستند، شما می توانید در همین آپارتمان کوچک در نزدیکی خودتان یک باغچه بزرگ یا یک گلخانه پر گل داشته باشید، اگر تا به حال در آلودگی هوای تهران نتوانسته اید سقف سبزی ببینید، حتماً تا به حال شنیده اید که می توان بر روی پشت بام خانه ها باغچه های زیبایی دایر کرد.

بام باغ یا روف گاردن

اصطلاح روف گاردن دقیقا معادل کلمه فارسی بام باغ است، اما هنگام خرید، روف گاردن را بیشتر از بام باغ می شنوید. روف گاردن یا بام باغ تکنولوژی مدرن سقف سبز است، که در واقع بر روی پشت بام ها و تراس ها بستری مناسب جهت رشد پوشش گیاهی ایجاد می کند.

این پوشش گیاهی علاوه بر زیبایی که به بام شما می بخشد مزایایی هم دارد، از جمله این که می تواند به کاهش دمای هوای ورودی به خانه از طریق سقف در تابستان کمک کند و همچنین در فصل زمستان هم در کاهش مصرف انرژی گرمایشی تأثیرگذار خواهد بود.باغچه های روی بام به خاطر قرار گرفتن در محیط مرتفع و زیر سقف آسمان احساس دلنشین و آرامش بخشی به شما می دهند و شما به آسانی با چند دقیقه استراحت در چنین فضایی می توانید فارغ از تمام مشکلات و پیچیدگی های زندگی احساس آسایش کنید.

یکی دیگر از مزایای بام باغ میزان نور آفتابی است که دریافت می کنند، در شرایطی که ساختمان های بلند شهری مانع از آفتاب گرفتن باغچه های داخل حیاط می شوند، بام باغ ها در طول روز به میزان کافی آفتاب دریافت می کنند و این مسأله در پرورش گیاهان و هرچه سرسبزتر شدن آن ها تأثیر بسزایی دارد.

ویژگی های بام باغ

خاک در بام باغ باید ویژگی های خاصی داشته باشد، خاک بام باغ باید وزن کمتری داشته باشد، آب را بهتر جذب کند و همین طور دارای مواد غذایی مورد نیاز گیاهان باشد، چرا که تعویض خاک در روف گاردن به آسانی باغچه های معمولی و روی زمین نیست.

مسأله مهم دیگری که وجود دارد وزن و فشاری است که روف گاردن بر سقف منزل شما وارد می کند، دقت داشته باشید که وزن روف گاردن باید نسبت به وزن برف بر روی بام محاسبه گردد، با این تفاوت که برف کل سطوح سقف را می پوشاند، ولی روف گاردن در یک بخش متمرکز است و تمام وزن آن در همان نقطه است، وزن برف بر روی بام حدود ۵۰ کیلو در هر مترمربع محاسبه می گردد.

اگر شما بخواهید در باغچه های آسمانی تان آلاچیق هم داشته باشید، باید بدانید که نصب آلاچیق در روف گاردن با زمین تفاوت دارد، با توجه به اینکه ارتفاع افزایش یافته، بنابراین نیروی باد هم در بام بیش از زمین است و به همین دلیل شما باید از تجهیزات محکم تری برای نصب آلاچیق بر بام باغ استفاده کنید.

حتماً تا الان بارها این سؤال به ذهن شما خطور کرده که در صورت آبیاری بام باغتان آیا مشکلی برای سقف ساختمان به وجود می آید یا نه؟ خیالتان راحت باشد، یکی از مهم ترین فعالیت هایی که در نصب روف گاردن انجام می شود ایزولاسیون است که در واقع مرزی برای عبور و عدم عبور آب به فضای زیر روف گاردن که همان سقف خانه شما است، ایجاد می کند و کاملا خیال شما را از این جهت آسوده خواهد کرد.

انتخاب گل مناسب برای باغچه سقفی

باید هنگام انتخاب گل ها به خصوصیاتی از قبیل میزان رشد ریشه، میزان تحمل گرما و تابش مستقیم نور خورشید و میزان مقاومت در برابر بادهای شدید توجه کنید، در صورتی که این ویژگی ها را داشته باشند، هر نوع گلی که در باغچه های زمینی کاشته می شوند قابل کاشت در باغچه های سقفی نیز هستند.

تفاوت بام سبز و بام باغ

ممکن است به جای کلمه بام باغ اصطلاح بام سبز را شنیده باشید که باید بدانید این دو اصطلاح کاملاً با هم متفاوت هستند، بام سبز بامی است که برای حفظ محیط زیست امکانات بیشتری دارد، مثلاً از سلول های خورشیدی، توربین های بادی، سیستم های جمع آوری و استفاده مجدد از آب مازاد آبیاری یا بارش ها و…، در صورتی که بخواهید می توانید با اضافه کردن این تجهیزات به بام باغ خود بام باغ سبز داشته باشید و به محیط زیست هم کمک کنید.

بد نیست بدانید که شهرهایی چون توکیو، تورنتو، برلین، لندن و سنگاپور از پیشگامان ساخت و گسترش بام باغ های هستند.

هزینه های بام باغ به صورت پروژه ای محاسبه می شوند و با توجه به مساحتی که شما بخواهید و تعداد و نوع تجهیزاتی که شما انتخاب می کنید، هزینه های شما افزایش یا کاهش می یابد.

منبع : http://www.aftabir.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا