بیشتر بدانیم...

سالم ترین نوشیدنی

هیچ نوشیدنی جای آب خالص را نمی‌گیرد و بهتر است که ذائقه‌تان را به نوشیدن آب به تنهایی عادت دهید.

آب-گازدار
در رابطه با آب‌های گازدار باید گفت به طور کلی به نوشابه‌ها برای گازدار شدن گاز اسیدکربنیک و اسید فسفریک اضافه می‌شود که چون هر دو محیط بدن را اسیدی می‌کنند برای خنثی شدن احتیاج دارند که کلسیم را همراه خود داشته باشند. در نتیجه سبب برداشته شدن کلسیم از استخوان‌ها شده، روند پوکی استخوان را تسریع می‌کنند. به همین دلیل تمامی نوشیدنی‌های گازدار از این نظر مضر هستند.
از بین نوشیدنی‌های گازدار انواع کولاهای سیاه از همه بدترند چون علاوه بر اسید فسفریک و اسیدکربنیک کافئین آن‌ها نیز بالاست و می‌توانند به پوکی استخوان بیشتر منجر شوند.

تنها اولویتی که آب‌های گازدار بر سایر نوشیدنی‌ها و نوشابه‌ها دارند، این است که کالری ندارند. در حالی که نوشابه‌ها مقدار زیادی قند ساده وارد بدن می‌کنند و این قندهای ساده می‌توانند سبب مقاومت انسولین در بدن شوند و مقدار زیادی کالری به بدن وارد کنند که این امر خود به چاقی منجر می‌شود.

در هر صورت آب معمولی بهترین نوشیدنی است و استفاده از آب گازدار به طور دایم اصلاً توصیه نمی‌شود.
در مورد آب‌های طعم‌دار هم باید گفت که طعم این آب‌ها به اسانس موجود در آن‌ها برمی‌گردد. اسانس‌ها مواد شیمیایی هستند که به مقدار مجاز به آب‌ها افزوده می‌شود اما نباید فراموش کرد که اسانس ماده‌ای شیمیایی است و نمی‌توان گفت بدون ضرر است اما چون به مقدار مجاز افزوده شده و آب طعم‌دار بدون گاز و کالری است از جهاتی مصرف آن بهتر از آب‌های گازدار و نوشابه‌هاست.
البته گاهی به آب‌های طعم‌دار مقداری ویتامین و مواد معدنی نیز افزوده می‌شود. بنابراین حین خرید بهتر است به این مورد روی برچسب آب توجه کنید.

منبع :
http://www.persianv.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا