اخبارمحیط زیست

افزایش تعارض با خرس در همه نقاط کشور/انتقال حیوان روش درستی نیست

دانستنی :دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان با اشاره به تعارضات اخیر بین خرس و روستاییان بیان کرد: انتقال خرس به باغ وحش یا حتی زیستگاه دیگر در طبیعت کاملا اشتباه است و باید علت تعارضات را رفع کنیم.

به گزارش دانستنی ،ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تعارض اخیر بین خرس و ساکنان روستایی در سمیرم گفت: در تعارض خرس با انسان، اولین مشکل انسان است. برای اینکه ما آنها را مجبور می‌کنیم به شهر و روستا نزدیک شوند یا به علت عدم مدیریت پسماند یا عدم مدیریت باغات میوه و یا با غذا رسانی که خطرناک ترین و بدترین کاری است که می توان انجام داد. این مسائل باعث می شود خرس ها نزدیک شوند و روند دور کردن آنها بسیار مشکل می شود.

معماریان در مورد چگونگی کاهش این تعارض توضیح داد: در مورد تعارض های خرس در دنیا بسیار ساده و کم هزینه می توان تنها با یک لایه سیم الکتریکی و فنس‌ها از باغات و جاهایی که نمی خواهیم خرس به آن وارد شود، محافظت کرد که متأسفانه این کار انجام نمی شود.

در هفته‌های اخیر یک خرس به روستایی در سمیرم نزدیک شده اما روستاییان موافق انتقال آن نیستند

وی درباره جا به جایی خرس به منطقه‌ای دورتر از زیستگاه کنونی هم که به عنوان یک روش حل تعارض اخیر بررسی شده بود، گفت: زمانی که این تعارض ایجاد می شود اولین نکته مهم این است که امکان آن وجود دارد که خرسی گرفته شود و در جای دورتری رها سازی شود؛ این کار اشتباهی است زیرا اینها قلمرو خاص خودشان را دارند و زمانی که وارد قلمرو خرس دیگری شوند به هم آسیب می رسانند و مشکلاتی دیگر ایجاد می کنند.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان هشدار داد: علاوه بر این، با این کار، بیماری ها و مشکلات را از یک زیستگاه به زیستگاه دیگر منتقل می کنیم.

معماریان با بیان این که وقتی یک خرس آسیب ببیند، هم جمعیت خرس و هم کل حیات وحش آسیب می بیند درباره انتقال حیوان به باغ وحش نیز تصریح کرد: گرفتن یک حیوان و انتقال آن به باغ وحش کاملاً کار اشتباهی است. در حال حاضر در اکثر باغ وحش ها که شرایط مناسب برای نگهداری خرس را ندارند، تعداد بسیار زیادی خرس داریم.

هر ساله چندین توله خرس به مرکز بازپروری حیات وحش ارجاع می شود و تقریبا فضای مناسبی برای انتقال خرس به باغ وحش وجود ندارد. خرس متعلق به طبیعت است و باغ وحش های استاندارد اصلا اجازه چنین کاری را ندارند

وی یادآور شد: هر ساله چندین توله خرس به مرکز بازپروری حیات وحش ارجاع می شود و تقریبا فضای مناسبی برای انتقال خرس به باغ وحش وجود ندارد. خرس متعلق به طبیعت است و باغ وحش های استاندارد اصلا اجازه چنین کاری را ندارند.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان تاکید کرد: بهترین کار حل کردن تعارض است و ما باید بتوانیم این تعارض را حل کنیم. حتی به فرض اینکه خرس شکار شود و به باغ وحش منتقل شود، این تعارض همچنان آنجا ادامه خواهد داشت به این علت که مشکلاتی که باعث ایجاد تعارض شده است را حل نکرده ایم. اگر به درستی این تعارض ها حل شود، مشکل به خودی خود حل می شود. اگر به درستی از باغ و مزرعه مان حفاظت کنیم، تعارض به خودی خود حل می شود و خرس به آن ورود نمی کند.

معماریان یادآور شد: این اتفاق تنها در سمیرم نیست و به تازگی از بروجن چهارمحال و بختیاری هم گزارش مشابهی داشتیم و تعارض با خرس معضل جدی در کل ایران است. با این حال ما در خصوص جمعیت کلی خرس ها، مطالعاتی نداریم. نمی دانیم آیا جمعیت خرس قهوه ای ایران افزایش یافته، آیا زیستگاه از بین رفته، آیا مدیریت پسماند ما باعث شده که اینها اینقدر به جاهایی که انسان زندگی می کند نزدیک بشوند؟ این مطالعات وجود ندارد و متأسفانه تعارض انسان با خرس در همه جای ایران در حال وقوع است.

ساکنان روستایی در سمیرم اخیرا نزدیک شدن و حضور متناوب یک یا چند خرس در روستا  را گزارش کرده‌بودند اما تاکید داشتند که با انتقال خرس به باغ وحش مخالفند. نیروهای محیط زیست طی چند هفته پایش گزینه‌های مختلف از حمله انتقال خرس به زیستگاه دیگر یا باغ وحش را بررسی کردند و نهایتا شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست  اعلام کرد گزینه انتقال حیوان به باغ وحش منتفی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا