اخبارانرژیبرقسوخت

جزئیات مقایسه میزان خاموشی امسال با سال گذشته

دانستنی :سخنگوی صنعت برق ضمن مقایسه میزان خاموشی‌های تابستان امسال نسبت به پارسال، به تشریح وضعیت خاموشی‌ها در ۱۰ سال و ۴۰ سال گذشته پرداخت و جزئیات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی و حرارتی را نیز اعلام کرد.

به گزارش دانستنی ،از ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی  با بیان اینکه میزان مصرف برق در پیک تابستان امسال به ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید، اظهار کرد: میزان پیک در تابستان امسال نسبت به سال گذشته حدود یک درصد رشد داشت. میزان رشد مصرف طی ۱۰ سال قبل حدود ۴.۷ درصد رشد و در ۴۰ سال بعد از انقلاب ۷.۲ بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش رشد مصرف نشان دهنده این است که اقدامات مدیریت مصرف به خوبی جواب داده است، گفت: کار عمده‌ای که صورت گرفته ناشی از انجام اقدامات تشویقی است، زیرا نرخ برق به صورتی نیست مشترکان تشویق شوند مصرف خود را در ساعات پیک کاهش دهند. درحالی که در سایر کشور‌ها قیمت‌ها در ساعات اوج تا ۱۰ برابر قیمت پایه افزایش می‌یابد و باعث می‌شود مردم رعایت کنند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه میزان مصرف در همه ساعات تابستان بالا نیست، عنوان کرد: ساعات اوج مصرف ۱۲ تا ۱۶ است که شاید ۲۰ تا ۳۰ روز کاری باشد. بهینه مصرف کردن برای همه سال است، اما شبکه برق یا نیروگاه‌ها ۲۰ ساعت دچار مضیقه می‌شوند.

رجبی مشهدی درمورد میزان خاموشی‌ها در تابستان سال جاری توضیح داد: میزان خاموشی‌های ناشی از حوادث در تابستان امسال ۶۰ درصد نسبت به سال قبل کم‌تر بوده است. ۹۸ درصد کل خاموشی‌های امسال نیز نسبت به سال گذشته که عمدتا خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده بوده است کاهش یافته است. کاهش خاموشی‌ها ناشی از افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در سال جاری بود، زیرا نیروگاه‌های برق آبی برای تامین برق پایه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و انرژی پیک را تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه‌های برق ابی حدود ۱۲ هزار مگاوات است، گفت: این نیروگاه‌ها امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل تولید دارند، زیرا ممکن است همه سد‌ها پر نباشند و شرایط برای تولید برق مناسب نباشد.

سخنگوی صنعت برق در ادامه درمورد ظرفیت اضافه شده نیروگاه‌ها در سال جاری گفت: امسال ۴۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق آبی‌ها اضافه شد. همچنین تقریبا ۳۷۰۰ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی وارد مدار شده است. به طور کلی به ظرفیت منصوبه نیروگاه‌ها حدود ۷۰۰۰ مگاوات نسبت به سال قبل اضافه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا