اخباراخباربیشتر بدانیم...سبک زندگی

نکاتی که باید در انتخاب رشته بدانید

داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که درست است، قبولی در کنکور مهم بود، ولی مهم‌تر از درست خوانی در کنکور انتخاب رشته درست است که ممکن است با عدم رعایت نکات لازم زحمات چندین سال مطالعه به باد رود.

به گزارش پایگاه خبری آگاهی مصرف٬پرونده کنکور ۹۸ بسته شد و پرونده انتخاب رشته کنکور ۹۸ باز شد. داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که درست است، قبولی در کنکور مهم بود، ولی مهم‌تر از درست خوانی در کنکور انتخاب رشته درست است که ممکن است با عدم رعایت نکات لازم زحمات چندین سال مطالعه به باد رود.

در این گزارش به بیان نکاتی می‌پردازیم که هر داوطلبی باید برای انتخاب رشته به آن‌ها توجه کند.

هر داوطلب از بین ۱۵۰ کد رشته انتخابی فقط و فقط در یک  کد رشته قبول اعلام می‌شود. هرچند برای اینکه بتوانید در ۲ تا سه  کد رشته قبول شوید بهتر است به شیوه زیر عمل کنید.

در چیدمان رشته‌ها سعی کنید کد رشته‌های ویژه که مصاحبه دارند و مورد علاقه دانش آموز هستند، را در اولویت نخست قرار دهید و سپس کد رشته‌های دیگر را وارد کنید. در این صورت اگر کد رشته خاص با رتبه شما همخوانی داشته باشد سیستم سازمان سنجش شما را قبول اعلام می‌کند و بقیه کد رشته‌های بعدی را بررسی می‌کند و اگر انتخاب متناسب با رتبه انجام داده باشید در هر اولویتی کد رشته انتخابی با رتبه شما همخوانی داشته باشدهمان کد رشته را قبول اعلام میکند.

اگر برعکس عمل کنید و اوایل رشته‌های متمرکز را انتخاب کنید و بعد رشته‌های خاص را بزنید در این صورت فقط در  یک کد رشته قبول می‌شوید و سیستم سازمان سنجش بقیه کد رشته‌ها را بررسی نمیکند.

نتیجه مهم اینکه بدون نگرانی کد رشته‌های خاص که مصاحبه و معاینه و … دارند را در اولویت اول قرار دهید.

یاداوری: امسال، چون سال گذشته رشته‌های غیر متمرکز نداریم و رشته‌های با شرایط خاص مدنظر  است.

منظور از رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز چیست؟

گزینش رشته‌های دانشگاه‌های سراسری به دو نوع متمرکز و نیمه متمرکز می‌باشد، گزینش متمرکز نوعی گزینش هست که فقط نمره علمی را ملاک قرار می‌دهد که اکثر رشته‌ها گزینشی متمرکز دارند.

در گزینش نیمه متمرکز علاوه بر نمره علمی، احتیاج به مواردی مانند مصاحبه حضوری، معاینه و آزمون عملی برای گزینش نهایی می‌باشد که بیشتر رشته‌های گروه هنر و از جمله رشته‌هایی مانند تربیت بدنی، از این دسته هستند، رشته‌های نمیه متمرکز را در هر اولویتی از می‌توانید انتخاب نمایید.

هرچند به این نکته توجه داشته باشید که اگر داوطلبی در همان ابتدا در یک رشته متمرکز پذیرفته شود، در بقیه انتخاب‌ها چه متمرکز و چه نیمه متمرکز دیگر گزینش نخواهد شد. اما اگر داوطلبی، ابتدا در یک رشته نیمه متمرکز گزینش شود، نام او در فهرست اولویت قبولی‌های آن رشته اعلام می‌شود، اما رایانه دوباره به جست و جو ادامه می‌دهد، این بار ممکن است در یک رشته‌ی متمرکز نیز در انتخاب‌های بعدی پذیرفته شود، در این حالت در هنگام اعلام نتایج پذیرفته شدگان رشته‌های متمرکز در شهریور ماه، نام داوطلب برای رشته متمرکز اعلام می‌شود که داوطلب می‌بایست به دانشگاه مربوطه مراجعه و در این رشته ثبت نام نماید، داوطلبانی که برای رشته‌های نیمه متمرکز به طور مشروط قبول شده اند، پس از شهریور  به تدریج برای انجام مراحل دیگر (مصاحبه، معاینه، امتحان عملی و یا علمی) دعوت می‌شوند، چنانچه در این آزمون‌ها شرکت کرده و پذیرفته شوند باید از رشته‌های متمرکز خود انصراف داده و در رشته‌ی نیمه متمرکز ثبت نام نمایند. زیرا انتخاب نیمه متمرکز خود را بالاتر از انتخاب متمرکز خود در هنگام انتخاب رشته قرار داده اند. به عبارتی دیگر برای رشته‌ی نیمه متمرکز خود اولویت و اهمیت بیشتری قائل بوده اند، اما اگر در مصاحبه، معاینه یا امتحان عملی پذیرفته نشوند و یا اصلاً شرکت نکنند، می‌توانند همان رشته متمرکز را ادامه دهند.

منبع: میزان

 

انتهای پیام/// 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا