اخبارزندگی شهریمحیط زیست

تصویب طرح موضعی باغات کن و فرحزاد

دانستنی :رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: طرح موضعی فرحزاد با هدف حفظ ۳۰۰ هکتار از باغات این محله به تصویب رسید.

باغات

به گزارش دانستنی ،از فارس، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در نشست خبری اظهار داشت:در سال دوم شورا از دوره پنج، ۱۱۲ جلسه رسمی کمیسیون شهرسازی را برگزار کردیم که ۱۶ طرح و لایحه مورد بررسی و تبادل نظر و ارائه نظر توسط کمیسیون به صحن شورا از آن بیرون آمد.

 وی ادامه داد: کارگروه معماری و شهرسازی در راستای الکترونیکی کردن مسیر ساخت و سازها در مناطق توانست تعداد کثیری از دستورالعمل‌های مناطق را بررسی کرد.

محمد سالاری افزود: همچنین در این مسیر ۱۵۶ پرونده مربوط به باغات مورد بررسی قرار گرفت و با کمک گرفتن از نظر کارشناسان و با بازدیدهای میدانی نظر کارشناسی خود را به شورا اعلام کردیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: فرایند نظارت بر بررسی نماهای ساختمان‌های شهر تهران را در کمیته نمای مناطق به تعداد ۱۴۰۰ فقره مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۵۶۰ درخواست مردمی را رو در رو مورد بررسی قرار دادیم که برخی از آنها ذی‌نفعان پرونده‌های تعاونی‌های مسکن بودند.

سالاری خاطرنشان کرد: از ۱۰۷ گود پر خطر بازدید شده و برای ایمن سازی آنها و همچنین  ساخت و ساز در آنها دستوراتی صادر شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: ۷۸ گزارش از شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اخذ شده و در کمیسیون مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و ۵۰ گزارش تحلیلی در حوزه مأموریت‌های کمیسیون تهیه و تدوین شده است.

وی ادامه داد: کاهش رانت و فساد در حوزه معماری و شهرسازی و کاهش تخلفات یکی از برنامه‌ها و اقدامات کمیسیون بوده است و با ایجاد نهاد پایش اجرای طرح‌های شهری که مدتی بود تعطیل شده بود اقدامات خوبی در این مسیر انجام شد.

سالاری افزود: برخی تخلفات در حوزه ساخت و سازها انجام می‌گرفت که مغایر با مفاد طرح‌های توسعه شهری بود و شاهد بودیم که در ۱۵ روز به تعداد ۱۴۰ فقره اضافه طبقات داده شده بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: کمیسیون ماده ۵ تغییر رویکرد داده و رویکرد آن منطبق بر طرح‌های تفصیلی شهر است و دیگر شاهد آن انبوه سازی‌ها و بارگذاری‌های افزایشی نیستیم.

وی ادامه داد: اقدامات جدی برای کاهش فرآیند صدور پروانه انجام دادیم و مجموعه‌ای از نشست‌ها و جلسات در این خصوص برگزار شد و اخیرا هم یک تفاهم نامه‌ای میان آتش نشانی و معاونت معماری و شهرسازی منعقد شد.

سالاری گفت: با کنش‌‌گری‌های انجام شده پهنه‌هایی که از طرح تفصیلی بلاتکلیف مانده بودند و نمی‌دانستند باید برایش چه کاری کرد مورد ارزیابی قرار گرفت و این‌ها در حال تعیین تکلیف است.

وی افزود: با همکاری وزارت کشور لایحه تغییر قانون ماده صد را ارائه کنیم و در حال حاضر در مرحله تدوین نهایی است و به زودی به دولت می‌رود برای رأی‌گیری.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: پروژه‌های بزرگ مقیاسی که تخلفاتی داشتند زیر ذره بین قرار گرفته و دستورات خوبی برای آنها صادر شد اما در پروژه‌ای مثل پالادیوم متأسفانه هنوز موفق به صدور رأی نشده‌ایم.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ در حکم بدوی رأی به قلع و قمع بنا داده است اما شعبه تجدید نظر هنوز رأی مربوطه را صادر نکرده است.

سالاری خاطرنشان کرد: درخصوص صیانت از باغات در شورای پنجم اقدامات خوبی انجام گرفت و نهایتا مصوبه برج باغ لغو شد و برج خانه به تصویب رسید که این اتفاق فوق العاده خوبی بود.

وی ادامه داد: در این ۲ سال و به خصوص سال گذشته محدوده باغات کن که بیش از هزار هکتار است را تعیین تکلیف کردیم و طرح موضعی اراضی کن به تصویب رسیده و ابلاغ شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: این در حالی است که طرح موضعی فرحزاد هم با هدف حفظ ۳۰۰ هکتار از باغات این محله به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

سالاری به موضوع پلازاهای شهری و میدان‌گاه‌ها اشاره کرد و گفت جنبشی در این حوزه به راه افتاد و مقرر در برنامه سوم باید تعداد زیادی از این پلازاهای و میدان‌گاه‌ها در نقاط مختلف شهر ساخته شود.

وی ادامه داد هدف این طرح این است که خیابان‌ها را بیشتر در خدمت مردم و پیاده راه ها کنیم البته می‌دانیم که این کار محقق نمی‌شود مگر همزمان با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی .

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به افزایش ۳۵۰ درصدی بودجه مربوط به مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: این رویکرد را با همکاری همشهریان ادامه می‌دهیم و باید بدانید که بخشی از همین پروژه مناسب سازی با همت مردم شکل خواهد گرفت.

وی درباره تاب آوری شهر تهران و بازسازی و احیای بافت فرسوده گفت: این کار کاری زمان بر است زیرا بافت‌های فرسوده محصول یک بازه زمانی صد ساله است که حتماً یک ساله و دوساله به سرانجام نخواهد رسید.

سالاری به اهمیت اخذ نظرات کارشناسی و اخذ پیوست‌های اجتماعی در پروژه ها اشاره کرد و گفت به نظر ما بسیاری از اشکالات فعلی شهر تهران از مطالعه به پروژه نرسیده است و از پیمانکار به پروژه رسیده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا