اخبارگردشگریمحیط زیست ومنابع طبیعی

سهم ۱۱.۸ میلیارد دلاری گردشگری از تولید ناخالص داخلی

دانستنی :وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شمار گردشگران خارجی در سال ۹۶ ، معادل چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود که این رقم در سال ۹۷ به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. در چهار ماه نخست سال ۹۸ هم این رقم رشد خوبی داشته است.

به گزارش دانستنی ، از دانستنی آنلاین٬ علی اصغر مونسان امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس و در جمع خبرنگاران افزود: سهم گردشگری در درآمد ناخالص داخلی  ۱۱.۸ میلیارد دلار شده است اما در سال ۹۶ معادل هفت میلیارد دلار بوده است.

وی با تشکر از نمایندگانی که طرح تبدیل سازمان گردشگری به وزارتخانه را دادند٬ ادامه داد: آنان با طرح‌شان موجب ارتقای سازمان میراث فرهنگی و تبدیل آن به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شدند. امروز هم من خدمت نمایندگان بودم و تلاش کردم کارنامه‌ای از اقدامات دو سال گذشته سازمان  را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ارائه کنم و برنامه‌های آتی را نیز تشریح کنم.

وی گفت: با توجه به روند دو سال گذشته سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌های این سازمان به سرعت تداوم می‌یابد و اگر نمایندگان به من اعتماد کنند با توان بیشتر و با ساختار ارتقاء یافته اقدامات حوزه‌های مختلف را تداوم خواهیم داد.

مونسان با اشاره به اینکه در بخش میراث فرهنگی سالانه یک سهمیه ثبت داریم٬ افزود: پیشتر تنها یک بنا را به صورن نقطه ای ثبت می کردیم اما پارسال یکصد کیلومتر مسیر که در آن هشت بنا بود را ثبت کردیم و از این به بعد این ثبت های زنجیره ای را ادامه می دهیم.

او ادامه داد: در حال حاضر پرونده راه آهن شمال به جنوب ارسال شده و بعد از آن کاروانسراها را در دستور کار داریم و تعداد شهرهای بیشتری در ثبت جهانی قرار می گیرد.

وزیر پیشنهادی  گردشگری با اشاره به تنوع گردشگری ایران و اضافه شده طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی به آن٬ تاکید کرد: پیش از این ما گردشگری فرهنگی و تاریخی را داشتیم و تا حدی هم توریسم سلامت مورد توجه بود که گسترش خوبی هم پیدا کرده است. همچنین برنامه‌های ملی را جلو می‌بریم و بوم گردی‌ها را گسترش دادیم تا موجب توزیع عادلانه‌تر گردشگر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

وی با اشاره به حجم ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری گفت: با توجه به کاهش بودجه در بخش گردشگری٬ ما به سمت افزایش مشارکت های مردمی رفتیم و علاوه بر مرمت و احیا بناهای تاریخی٬ کسب و کار هم به دلیل حق بهره برداری از بناهای تاریخی ایجاد شده است.

مونسان اضافه کرد: میززان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نشان می‌دهد این حوزه اقتصادی و امید بخش بوده به طوری که ۴ هزار و ۵۰۰ موافقت اصولی انجام شده است و وامهای خوبی نیز پرداخت شده است.

وزیر پیشنهادی دولت روحانی٬ گفت: با تدوام و ارتقای طرح تجاری سازی صنایع دستی و کاربردی کردن٬ آن را جلو می‌بریم.

او با اشاره به اینکه مصوبه مجلس جذب نیرو را در این وزارت خانه جدید التاسیس ممنوع کرده، ادامه داد: در دو سال دولت دوازدهم ۲۰۶ پروژه مهم گردشگری افتتاح شده که ۲۸ پروژه هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره بوده است. همچنین از مرز هزار و ۷۰۰ واحد بومگردی عبور کردیم.

وی به خروج آمریکا ار برجام هم اشاره کرد و گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی کردیم که کاهش توریسم نداشته باشیم. لذا با عمان لغو روادید یک طرفه داشتیم و اخیرا در مورد چین هم همین سیاست را اعمال کردیم. به نحوی که ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر گردشگر ورودی از عمان داشتیم.

مونسان از زیارت به عنوان یک مزیت گردشگری در کشور یاد کرد و افزود: بازار منطقه‌ای ما از صرفا زیارتی به توریستی تبدیل شده که ارز آوری زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا