آنچه باید درباره ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران بدانیم

دانستنی آنلاین: ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی در ایران یک پروسه تخصصی و زمان بر است که اگر به دست اهل فن نیافتد به طور حتم شما را دچار دردسر می کند بر این اساس بهتر است پس از اقدام به ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی مقداری اطلاعات در این باره کسب کنید.

آنچه باید درباره ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران بدانیم

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ این مطلب توسط مجید کاهویی٬ وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ثبت برند گردآوری شده تا به واسطه این اطلاعات بتوانید نکات اولیه درباره ثبت نمایندگی یا شعبه شرکت های خارجی در ایران را کسب کنید.

کدام شعبات و نمایندگی شرکت های خارجی اجازه ثبت در ایران دارند

ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مشروط به عمل متقابل کشور متبوع شرکت خارجی می باشد، یعنی اگر در کشور متبوع شرکت خارجی ثبت شعب یا نمایندگی‌های شرکت های ایرانی تجویز شده باشد شرکتهای آن کشور نیز می توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند.

کدام زمینه ها برای  فعالیت  شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی در ایران قابل انجام هستند

برای مشاهده زمینه های فعالیت شعب و نمایندگی شرکت های خارجی به ماده یک آئین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه و نمایندگی خارجی مراجعه کنید .

قوانین و مقررات مربوط به ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران

قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی(مصوب ۲۱/۰۸/۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی)

ماده واحده – شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می شوند، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع می توانند در زمینه هایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود در چهارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند.

تبصره – آئین نامه اجرائی این قانون بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی با هماهنگی سایر مراجع ذیربط به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی(مصوب ۱۳/۰۲/۱۳۷۸)

ماده ۱- شرکتهای خارجی که در کشور محل ثبت خود،  شرکت قانونی شناخته می شوند، مشروط به عمل متقابل در کشور متبوع ، می توانند برای فعالیت در ایران در زمینه های زیر براساس مقررات این آیین نامه  و سایر قوانین و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند:

  • ارائه خدمات بعد از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی .
  • انجام عملیات اجرایی قراردادهایی که بین اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می شود.
  • بررسی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران .
  • همکاری با شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی برای انجام کار در کشورهای ثالث
  • افزایش صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران.
  • ارایه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فناوری.
  • انجام فعالیتهایی که مجوز آن توسط دستگاه های دولتی که به طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند، صادر می گردد. از قبیل ارایه خدمات در زمینه های حمل و نقل ،  بیمه و بازرسی کالا، بانکی، بازاریابی و غیره .

ماده ۲-  شعبه شرکت خارجی ،‌ واحد محلی تابع شرکت اصلی است که مستقیما موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل ،  انجام می دهد.  فعالیت شعبه در محل، تحت تام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود.

ماده ۳- شرکتهای خارجی متقاضی ثبت شعبه در ایران موظفند اطلاعات و مدارک زیر را به همراه درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ارایه نمایند.

  • اساسنامه شرکت ،‌ آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده در مراجع ذیربط.
  • آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت.
  • گزارش توجیهی حاوی اطلاعات مربوط به فعالیتهای شرکت و تبیین دلایل و ضرورت ثبت شعبه در ایران ، تعیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت شعبه ، برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز، و نحوه تامین منابع وجوه ارزی و ریالی برای اداره امور شعبه.

ماده ۴-  نماینده شرکت خارجی ،  شخص حقیقی یا حقوقی است که براساس قرارداد نمایندگی ، انجام بخشی از موضوع و وظایف  شرکت طرف نمایندگی  را در محل بر عهده گرفته است. نمایندگی شرکت خارجی ، نسبت به فعالیتهایی تحت نمایندگی شرکت طرف نمایندگی در محل انجام می پذیرد،  مسئولیت خواهد داشت.

ماده ۵- اشخاص حقیقی ایرانی یا اشخاص حقوقی که متقاضی ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران هستند موظفند، ترجمه فارسی اسناد و اصل مدارک و اطلاعات زیر را به همراه  درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ارایه نمایند:

  • تصویر مصدق قرارداد موضوع ماده (۴) این آیین نامه .
  • مدارک شناسایی شخص متقاضی‌: برای اشخاص حقیقی ، تصویر شناسنامه و نشانی اقامتگاه قانونی و برای اشخاص حقوقی، اساسنامه شرکت و آگهی  تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده آ، نزد مراجع ذیربط.
  • ارائه سابقه فعالیت شخص متقاضی ثبت نمایندگی ،‌در زمینه امر پیش بینی شده در قرارداد نمایندگی.
  • اساسنامه شرکت خارجی طرف نمایندگی ، آگهی تاسیس و آخرین  تغییرات ثبت شده آن نزد مراجع ذیربط.
  • گزارش فعالیتهای شرکت خارجی طرف نمایندگی و تبیین دلایل و ضرورت اخذ نمایندگی.
  • آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت خارجی طرف نمایندگی
  • معرفی وزارتخانه ذیربط.

ماده ۶- اشخاصی که مجوز فعالیت آنها از سوی مراجع ذیربط لغو میشود مکلفند، در مهلت تعیین شده توسط اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی ،  نسبت به انحلال شعبه یا نمایندگی و انجام امور تصفیه آن اقدام نمایند.

تبصره –  شرکتهایی که مجوز فعالیت آنها تمدید نمی شود،  ۶ ماه مهلت دارند تا نسبت به انحلال شرکت ثبت شده و انجام امور تصفیه  آن اقدام نمایند.

ماده ۷- شعبه شرکتهای خارجی که نسبت به ثبت شعبه خود در ایران اقدام نموده و به فعالیت می پردازند موظفند ، هر سال گزارش سالانه شرکت اصلی مشتمل بر گزارشهای مالی حسابرسی شده توسط حسابرسان مستقل مقیم در کشور متبوع را به دستگاه ذیربط ارایه نمایند.

ماده ۸- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول این آیین نامه موظفند گزارش فعالیت شعبه یا نمایندگی در ایران را همراه با صورتهای مالی حسابرسی شده خود ظرف مدت ۴ ماه پس از پایان سال مالی به دستگاههای ذیربط  ارسال دارند.  حسابرسی مذکور تا زمانی که آیین نامه  اجرایی تبصره ۴  ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان  حسابدار رسمی – مصوب ۱۳۷۲ – اعلام نشده است،  توسط سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی  مورد قبول دستگاه ذیربط که شرکای آن افراد حقیقی تایید شده توسط اداره نظارت سازمان حسابرسی باشند،  انجام می گیرد.

ماده ۹- اداره امور شعبه یا نمایندگی  ثبت شده طبق این آیین نامه ، باید توسط یک یا چند شخص حقیقی مقیم ایران انجام گیرد.

ماده ۱۰- به منظور برخورداری شرکتهای خارجی از مزایای این آیین نامه و استمرار فعالیت آنها  شرکتهای خارجی که تاقبل از لازم الاجرا شدن این آیین نامه ،  در ایران ، از طریق شعبه یا نمایندگی خود فعالیت می کرده اند مکلفند اطلاعات و مدارک موضوع مواد ۳ و۵ این آیین نامه را به دستگاههای ذیربط ارایه داده و وضعیت خود را با آیین نامه تطبیق دهند.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شعبه شرکت خارجی

  • در زمان ارائه درخواست از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها در قسمت اشخاص می بایست نسبت به درج کد فراگیر ملی و سایر اطلاعات اقدام گردد. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که به عنوان مدیر شعبه تعیین میگردند بایستی نسبت به ارسال تصویری از رسید اینترنتی درخواست کد فراگیر ملی که از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به آدرسgov.ir قابل پیگیری و وصول بوده و متضمن شماره کد فراگیر ملی باشد ، اقدام نمایند.

نکته : در صورت وجود مغایرت در شماره فراگیر اشخاص خارجی با فیلد مربوطه در سامانه جامع ثبت شرکت ها ، به سازمان مالیاتی جهت رفع ایراد مراجعه شود .

نکته ۲: از آنجاییکه شعب و نمایندگی شرکت های خارجی تابع شرکت اصلی می باشند لذا بایستی در صفحه تعیین نام سامانه پذیرش ثبت تاسیس نام شرکت اصلی را با رسم الخط فارسی درج نمایند.

  • درخواست کتبی شرکت مادر
  • اساسنامه، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده و اختیارنامه نماینده یا نمایندگان شرکت خارجی که اصل مدارک فوق بایستی به تائید سفارت، نمایندگی یا کنسولگری ایران در آن کشور رسیده و نیز یک نسخه ترجمه رسمی مدارک فوق که بایستی توسط مترجمان رسمی ترجمه شده و به تائید اداره اسناد و امور مترجمان رسمی (فنی) قوه قضائیه رسیده باشد.
  • گزارش توجیهی مدیرشعبه در ایران که بایستی حاوی اطلاعات ذیل باشد:

اطلاعات مربوط به فعالیتهای شرکت

تبیین دلایل و ضرورت تاسیس شعبه در ایران

تبیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت شعبه

برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز

نحوه تامین منابع وجوه ارزی و ریالی برای ادراه امور شعبه

  • ارائه تعهدنامه دائر بر اینکه چنانچه مجوز فعالیت آنها از سوی مراجع ذیصلاح لغو شود در ظرف مدت معینی که توسط اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ابلاغ می شود نسبت به لغو مجوز و انحلال شعبه و براساس تشریفات قانونی اقدام نماید . (موضوع ماده ۶ آئین نامه اجازه ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران)
  • تصویرمصدق گذرنامه و ترجمه آن در مواردی که شخص حقیقی خارجی به عنوان نماینده معرفی شده باشد.
  • چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به عنوان مدیر شعبه تعیین گردیده باشند ارایه مدارک و مستنداتی که جهت ثبت شرکتها ضروریست به پیوست سایر مدارک ارسال گردد.
  • آخرین گزارش مالی تائید شده
  • گزارش فعالیت نمایندگی

نماینده یا نمایندگی شرکت خارجی بر اساس ماده ۸ آئین نامه اجرائی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی موظفند گزاش فعالیت نمایندگی در ایران را همراه با صورتهای مالی حسابرسی شده خود ظرف مدت ۴ ماه پس از پایان سال مالی  به دستگاه های زیربط ارسال دارند.

تذکر: این حسابرسی تا زمانی که آئین نامه اجرائی تبصره ۴ ماده واده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی (مصوب ۱۳۷۲) اعلام نشده است، باید توسط سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی مورد قبول دستگاه ذیربط که شرکای آن افراد حقیقی تائید شده توسط اداره نظارت سازمان حسابرسی باشند، انجام گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام و ثبت و اخذ شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی در ایران با شرکت تندیس قانون به شماره تلفن ۲۲۸۸۲۶۹۹-۰۲۱ تماس بگیرید.

پیشنهاد ما به شما

امکان خواندن افکار از روی اسکن مغزی

دانشمندان اخیرا توانسته اند روشی جدیدی به منظور خواندن افکار افراد ابداع کنند که بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.