امداد و نجات

اقدامات لازم در مواجهه با غریق

 گرم شدن هوا و آغاز مسافرت به شهرهای ساحلی، شنا در دریا و رودخانه ها- به عنوان یکی از بهترین برنامه های کودکان، جوانان و حتی بزرگسالان – را به همراه دارد. اما متأسفانه افرادی بدون رعایت مسائل ایمنی، این برنامه مهیج تفریحی را با حادثه غرق شدن برای خود و همراهانشان به یک خاطره تلخ تبدیل می کنند. اگر خدای ناکرده با چنین حادثه ای روبه رو شدید، برای جلوگیری از آسیب های بیشتر اقدامات زیر را انجام دهید.

1. سعی کنید بی‌خطرترین راه را برای نجات مصدوم انتخاب کنید. حتی‌المقدور خودتان درون آب نروید و به طرق دیگر مثلاً توسط یک تکه چوب، یک شاخه درخت یا به کمک دست‌های خود او را گرفته و بیرون بکشید.

2. اگر شما دوره نجات غریق را گذرانده‌اید و یا اگر مصدوم بیهوش شده باشد، باید به طرف غریق شنا کرده و او را با خود به روی زمین حمل کنید.

3. اگر مصدوم بیهوش است وی را به گونه‌ای باید حمل کنید که پس از خروج بدن از آب، سر او پایین‌تر از سینه‌اش قرار گیرد.

4. اگر مصدوم به دنبال شیرجه زدن غرق شده است باید با فرض وجود شکستگی در ناحیه گردن، موقعیت سر و گردن را برای جلوگیری از حرکت آن ها تثبیت نمایید.

5. مغروق را در حالی که سر او پایین‌تر از بقیه قسمت‌های بدن است حمل کنید تا احتمال ورود آب طی استنشاق به ریه‌ها کاهش یابد.

6. او را روی زیراندازی مثل قالی یا یک کت به صورت طاق باز بخوابانید سپس راه‌های هوایی را باز کرده و تنفس وی را کنترل کنید و در صورت لزوم آماده انجام عملیات احیاباشید. اگر مغروق تنفس ندارد تنفس مصنوعی بدهید و اگر پس از تنفس مصنوعی در لمس بنض گردنی هیچ ضربانی لمس نشد، ماساژ قلبی را آغاز کنید.

7. در صورت انجام احیا، آگاه باشید که اثرات سرما و نیز وجود آب درون ریه‌ها می‌توانند موجب مقاومت در برابر تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی گردند؛ از این رو شاید شما مجبور باشید که عملیات احیا را با سرعتی کمتر از معمول انجام دهید.

8. فشاری روی شکم بیمار وارد نکنید مگر در حالاتی که راه هوایی وی مسدود شده و انجام تنفس مصنوعی موفقیت‌آمیز نبوده است.

9. در شرایطی که مصدوم مدت طولانی در آب بماند یا بدن خیس وی به طور طولانی مدت در معرض جریان باد قرار داشته باشد ممکن است دچار هیپوترمی (کاهش بیش از حد دمای بدن) شود. حتی‌الامکان از تماس باد با بدن مصدوم جلوگیری کنید. لباس‌های خیس او را خارج ساخته، او را با لباس‌های گرم بپوشانید. سپس در وضعیت ریکاوری قرار دهید. در صورتی که مصدوم هوشیاری خود را کامل بدست آورد مایعات گرم به وی بدهید.

10. مصدوم را به بیمارستان بفرستید، حتی اگر به نظر می‌رسد که حال وی کاملاً به حالت طبیعی برگشته است. در صورت نیاز درخواست آمبولانس کنید.

(جریان‌های ساحلی از عمده دلایل مرگ شناگران حرفه‌ای می‌باشند.توصیه می‌شود وقتی که دریا بسیار مواج است، برای شنا وارد آب دریا نشوند. اگر کسی در این جریان افتاد، باید بداند چگونه عمل کند. نخستین چیز، حفظ خونسردی است. اگر شناگر بترسد و احساس کند که جریان او را به داخل دریا می‌برد و بخواهد دقیقاً در خلاف جهت به طرف ساحل برگردد، این عمل خطرناک‌ترین حرکت است. توصیه می‌شود کسی در این جریان افتاد سعی نکند برخلاف جریان، برگردد.)

اگر در حال غرق شدن هستید
می توان به فردی که خودش را در معرض غرق شدن می بیند، توصیه هایی داشت؛ اصلی ترین توصیه، حفظ آرامش و خونسردی است زیرا به محض این که کسی خود را ببازد و حالت شناوری اش را از دست بدهد، امکان غر ق شدن بسیار زیاد می شود.

چطور می توان به انسانی که در آستانه غر ق شدن است کمک کرد؟ آیا افراد عادی می توانند این کار را انجام دهند؟
این نکته مهمی است همه ما باید به یاد داشته باشیم؛ نجات فردی که در حال غرق شدن است، از عهده هر کسی برنمی آید.
این یک کار حرفه ای است زیرا ممکن است به جای نجات، به فرد آسیب بزنیم. شیوه گرفتن سر فرد در حال غرق شدن، اهمیت زیادی دارد و اگر این کار اشتباه انجام شود به ستون فقرات و گردن او آسیب می رسد.
وقتی یک ناجی حرفه ای فردی را نجات می دهد، اگر بیهوش باشد، از همان زمانی که در آب است، عملیات احیای تنفسی اش را آغاز می کند. این کاری است که از عهده هر کسی برنمی آید که حین نجات و کشیدن فرد به سوی ساحل، تنفس دهان به دهان هم انجام دهد. پس از آنکه مصدوم به ساحل رسید، اگر هنوز بیهوش بود، باید به سرعت احیای قلبی، به وسیله فردی که دانش این کار را دارد انجام بگیرد.

پس از احیای قلبی، افراد حاضر در ساحل و خانواده فرد باید چه کارهایی انجام دهند؟
فردی که از آب بیرون کشید ه شده است باید به سرعت گرم شود. با هر وسیله ای که در دسترس است، باید بدن او را پوشاند تا دمای بدنش بالا رود. در ضمن اگر استفراغ کرد، او را به سمت چپ بدنش بخوابانید تا هر آنچه در دهان دارد، بیرون بریزد. اگر به همان حالت طاقباز بماند، استفراغ ممکن است به داخل ریه هایش بازگردد که خطر زیادی دارد. معمولاً کسی که از دریا بیرون آورده می شود، به دلیل موج های سهمگین و بلعیدن مکرر آب کمی گیج است. تا زمانی که وی چنین حالتی داردو کمی گنگ است، چیزی به او برای خوردن ندهید؛ حتی آب، زیرا بدن وی حالت طبیعی ندارد و ممکن است نتواند چیزی را به درستی قورت دهد. حتماً باید ریه های فردی که نزدیک به غرق شدن بوده و در آب بارها بی اختیار بالا و پایین رفته است، مورد معاینه دقیق قرار بگیرد. اگر آب داخل ریه ها رفته باشد، باید هرچه سریع تر اقدام های اورژانسی برای تخلیه ریه ها انجام شود.عفونت سینوس رایج ترین عارضه در کسانی است که درمعرض خطر غرق شدن قرار داشته اند. ازطرفی جریان آب آن ها را به شدت به کف دریا یا صخره و سنگ ها می کوبد و ممکن است استخوا ن هایشان هم آسیب دیده باشد. بعداز آن که مصدوم کمی هوشیار شد، بدن او را بررسی کنید و اگر زخم یا کبودی مشاهده کردید، به سرعت به مراکز پزشکی مراجعه کنید. به جز این موارد، آزمایش های خون تخصصی هم در موارد خاص انجام می شود.

رژیم خاصی برای این افراد در چند روز پس از حادثه وجود دارد؟

اگر فرد عارضه خاصی پیدا نکرده و پزشکان او را مرخص کرده اند، نیاز به مراقبت خاصی نیست. فقط باید از خوردن غذا و مایعات محرک که باعث استفراغ می شود، خودداری کنند. معمولاً خانواده چنین افرادی در زمان بروز حادثه کارهایی انجام می دهند که اشتباه است و حال مصدوم را بدتر می کند. رایج  ترین آن ها آویزان نگه داشتن سروگردن مصدوم است در حالی که باید حتماً سر او روی محلی نرم قرار داده شود

منبع مطالب:      http://www.yjc.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا