زندگی شهری

فرهنگ آپارتمان نشینی

فرهنگ آپارتمان نشینی

درآپارتمان‌ها دو قسمت تعریف و مشخص شده است : قسمت اول اختصاصی و بعضی قسمت‌ها مشترک است.
۱٫ قسمت های اختصاصی :
طبق ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌هایی مانند واحد مسکونی ، بالکن ، انباری و پارکینگ ، به طور کلی قسمت‌هایی که در سند مالک یا خریدار واحد عنوان شده است ، اختصاصی هستند.
۲٫ قسمتهای مشترک (مشاع) :
قسمت‌های مشترک یا مشاع قسمت هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان نبوده و به همه مالکان به نسبت اختصاصی آنها تعلق می‌گیرد.
به طور کلی قسمت‌هایی از ساختمان که برای استفاده اختصاصی تشخیص و در سند مالکیت اختصاصی مالکان قید نشده اند و غالباً راهرو، پلکان، نمای داخلی ، پارکینگ‌های اضافی ، باغچه، حیاط و پشت بام را در بر می‌گیرد ، قسمت های مشاع ساختمان می باشند .
چند قانون آپارتمان نشینی:
۱٫ بر اساس ماده ۴۷ قرار دادن اشیای اضافی، گذاشتن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگاهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی و همچنین نگهداری سگ، گربه، مرغ و خروس کلاً در تمامی قسمت‌های ساختمان (حتی در آپارتمان) ممنوع است.
۲٫ براساس ماده ۴۸ گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی پشت در آپارتمان و در محوطه راهروها ممنوع است.
۳٫ براساس ماده ۴۹ هرگونه تغییر شکل و رنگ در آپارتمان به گونه‌ای که موجب ناهماهنگی واحدها در نمای کلی بنا شود ، ممنوع است.
۴٫ بر اساس ماده ۵۰ ، ساختمان صرفاً محل مسکونی بوده و هرگونه استفاده تجاری و اداری از آپارتمان‌ها ممنوع است.
۵٫ طبق ماده ۵۱ قراردادن کیسه زباله و سطل آشغال پشت در آپارتمان، ریختن زباله و آشغال در حیاط و راهروها ممنوع است.
۶٫ براساس ماده ۵۲ هر یک از واحدهای ساختمان ، فقط دارای یک پارکینگ است و بالطبع مالک مجاز به پارک تنها یک خودرو است. پارک خودرو در محل‌های مشاع درون پارکینگ که به منظور راحتی تردّد و دور گرفتن خودروها در نظر گرفته شده ، ممنوع است.
۷٫ براساس ماده ۵۵ انباری واقع در زیرپله زیر زمین محل قرار دادن وسایل سرایدار است .
۸٫ فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور ، پشت‌بام ، اتاق تأسیسات و پارکینگ صرفاً جهت قراردادن وسایل مرتبط با ساختمان خواهد بود.
۹٫ طبق ماده ۵۶ اسباب‌کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از تعمیرات با آسانسور ممنوع بوده و سرایدار مکلّف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود.
۱۰٫ براساس ماده ۵۷ استفاده اختصاصی از برق عمومی به هر منظور، میزان و مدّتی ممنوع است
۱۱٫ براساس ماده ۵۸ درصورت تعمیرات ساختمانی و بنّایی ، لازم است هماهنگی لازم با سرایدار جهت نظافت فوق‌العاده ساختمان انجام شود. بدیهی است جبران زحمات اضافی سرایدار در این خصوص بر عهده واحد مذکور خواهد بود.
۱۲٫ طبق ماده ۵۹ در مهمانی‌های شب‌های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان چه از جهت صدای مهمانان و چه از لحاظ صدای موسیقی الزامی است.
۱۳٫ بر اساس ماده ۶۰ استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس اختصاصی ساکنین صرفاً با اجازه مدیر و کسب رضایت تمامی ساکنین می باشد.
۱۴٫ ماده ۶۱ قانون آپارتمان‌نشینی قراردادن اشیا و آسیب رساندن به پوشش عایق کف پشت بام ایزوگام را ممنوع کرده است و در صورت این اتّفاق جبران هزینه‌های تعمیرات بر عهده واحد آسیب‌زننده خواهد بود.
۱۵٫ اگر در ساختمانی شوفاژخانه وجود دارد و بر سر زمان باز کردن آن توافق ندارند براساس ماده ۶۲ زمان بازنمودن و بستن شیرهای رادیاتور در شوفاژخانه به ترتیب ۲۰ مهر هر سال و۲۰ فروردین‌ماه عنوان شده است. ناگفته نماند تغییر این زمان بر اساس درجه حرارت هوا بر عهده مدیر ساختمان است.
۱۶٫ اگر واحد یا واحدهایی به این موارد پایبند نباشند و از قانون تخطی کنند ، اقدام ایشان تصرف مشاعات آپارتمان و نیز ایجاد مزاحمت بوده و توسط تک تک اهالی آپارتمان قابل طرح و پیگیری است.

منبع مطلب : http://javanonline.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا