انرژیبرق

روش هایی جالب برای صرفه جویی در مصرف برق

صرفه‌جویی در انرژی راهی بسیار عالی در پایین آوردن فشار وارد بر محیط و کاهش هزینه‌های خانواده‌ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت مردمان ؛ اقداماتی مثل ارزیابی میزان نیاز به وسایل، استفاده از لامپ‌ها فقط در شب و مواقع مورد نیاز و عایق کردن خانه کمک شایانی در این زمینه به شما خواهد کرد. در زیر به روش‌های صرفه‌جویی در انرژی می‌پردازیم:

مراحل کاهش استفاده از برق برای نور و روشنایی

  •  اتاق‌هایتان را روشن کنید

وقتی خورشید غروب می‌کند، لامپ یک اتاق مرکزی را روشن کرده و از اعضای خانواده بخواهید که ساعات شب را در این اتاق سپری کنند. روشن کردن فقط یک اتاق ، صرفه‌جویی بسیار خوبی در نیروی برق خانه خواهد بود.

  •  از نور طبیعی بهره ببرید

در طول روز، خورشید را اولین منبع نور خود بدانید و خانه و محل‌کارتان را طوری ترتیب دهید که بتوانید از نور آفتاب نهایت استفاده را ببرید. پرده‌ها را کنار بکشید و اجازه دهید نور به طور کامل فضای خانه را روشن کند.

_ اگر در دفتر کار می‌کنید، سعی کنید میز کارتان را جایی قرار دهید که به خوبی با نور آفتاب روشن شود و نیازی به چراغ مطالعه نداشته باشید.

_ در خانه، فعالیت‌های روزانه خانواده را در روشن‌ترین اتاق ترتیب دهید. نقاشی کشیدن، کتاب خواندن، استفاده از کامپیوتر و سایر فعالیت‌ها که به نور کافی نیاز دارد می‌تواند در این اتاق انجام شود.

  •  لامپ‌هایتان را عوض کنید

لامپ‌های قدیمی بیشتر انرژی خود را به صورت گرما می‌سوزانند تا اینکه نور تولید کنند. آن ها را با لامپ‌های LED یا فلورسنت جایگزین کنید که هر دو آن ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

_ لامپ‌های فلورسنت فشرده تقریباً ۱/۴ انرژی لامپ‌های قدیمی را مصرف می‌کنند. آن ها با مقدار بسیار کمی جیوه تولید شده‌اند، بنابراین دقت کنید که وقتی سوختند از آن ها دوری کنید.

_ لامپ‌های LED از سایر انواع لامپ‌ها گران‌تر هستند اما دوام بیشتری داشته و جیوه هم ندارند.

  • استفاده از نورهای بیرونی را به حداقل برسانید

خیلی‌ها شاید نمی‌دانند که لامپی که در کوچه دم در خانه یا در حیاطشان که تمام شب روشن نگه می‌دارند چقدر هزینه‌شان را بالا می‌برد. بهتر است تصمیم بهتری برای روشن نگه داشتن این لامپ‌ها بگیرید.

_ اگر لامپ بیرون خانه را به خاطر مسایل امنیتی شب‌ها روشن نگه می‌دارید می‌توانید به جای لامپی که همه شب بی‌وقفه روشن می‌ماند، از لامپ‌های چشمی که سنسور حرکتی دارند، استفاده کنید  .

_ لامپ‌های تزیینی حیاط و بیرون خانه را خاموش نگه دارید.

_ لامپ‌های حیاط را با لامپ‌های خورشیدی جایگزین کنید که در طول روز با نور خورشید شارژ شده و در شب روشن می‌مانند.

کاهش استفاده از وسایل برقی

  •  تصمیم بگیرید که از کدام وسایل‌ باید حتماً استفاده کنید

ممکن است اول بگویید، «من همه را لازم دارم». اما احتمالاً تعجب خواهید کرد که با کاهش مصرف وسایل برقی تا چه میزان می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و چقدر برای اینکه برای انجام کارها به خودتان متکی شده‌اید احساس رضایت خواهید کرد. سعی کنید با در نظر گرفتن نکات زیر بازنگری در استفاده از وسایل برقی داشته باشید:

_ خشک‌کن

اگر به فضای بیرون دسترسی دارید، از رخت‌آویز استفاده کرده و لباس‌ها را بگذارید در هوای آزاد خشک شوند. از رخت‌آویز می‌توانید حتی در داخل خانه نیز استفاده کنید ، آن را در اتاق خواب یا حمام نزدیک به یک پنجره قرار دهید. اگر مجبورید از خشک‌کن استفاده کنید، مصرف خود را به یک بار در هفته کاهش دهید.

_ ماشین ظرف‌شویی

دقت کنید که هر بار که دستگاه را روشن می‌کنید، کاملاً پر باشد. اگر برای شستن ظرف‌ها با دست و با استفاده از روش‌های صرفه‌جویی در آب وقت دارید، حتی بهتر خواهد بود.

_ گاز و فر برقی

گرم کردن یک فر برقی نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. سعی کنید همه پخت‌ و پزهای مربوط به فر را در یک روز از هفته انجام دهید که فر داغ شده است.

_ جاروبرقی

گاهی به جای جارو برقی از جارو دستی استفاده کنید.

  • همه چیز را از برق بکشید

وسایل برقی، وقتی به پریز برق متصل باشند، حتی اگر خاموش باشند، باز هم مقداری انرژی می‌گیرند. عادت کنید که هر زمان که کارتان با یک وسیله برقی تمام شد، آن را از برق بکشید، مخصوصاً درمورد کامپیوتر، تلویزیون و سیستم صوتی که بیشترین انرژی را می‌گیرند.

_ وسایل برقی کوچک مثل قهوه‌ساز، چای‌ساز، سشوار و شارژر موبایل را فراموش نکنید.

_ ببینید آیا لازم است حتماً دستگاه تهویه هوا یا آباژورها به برق باشند یا خیر.

  • وسایل برقی جدید را جایگزین قدیمی‌ها کنید

در زمان ساخت وسایل قدیمی هنوز تکنیک‌ها صرفه‌جویی انرژی ابداع نشده بوده است. اگر یخچال، دستگاه ظرفشویی، فر یا سشوارتان قدیمی است، بهتر است آنها را با انواع جدیدتری جایگزین کنید زیرا هزینه استفاده از آن وسایل حتی به مراتب از خرید وسایل جدید بالاتر خواهد بود.

کاهش استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

  •  دستگاه تهویه هوا را خاموش کنید

برای صرفه‌جویی در انرژی گاهی باید فداکاری‌های کوچک کنید و کنار آمدن با گرمای تابستان یکی از آن هاست. اگر بگذارید دستگاه سرمایش مدام و تمام‌وقت کار کند، انرژی بسیار زیادی مصرف خواهید کرد که نتیجه آن را در قبض‌های برق پایان ماه خواهید دید.

_ وقتی در منزل نیستید دستگاه تهویه را خاموش کنید

هیچ دلیلی ندارد که وقتی سر کار هستید، خانه‌تان خنک شود.

_ از دستگاه تهویه فقط در یک یا دو اتاق خانه استفاده کنید که بیشتر زمان خود را در آن می‌گذرانید. درهای آن اتاق‌ها را ببندید تا هوای خنک داخل اتاق بماند.

_ به روش های دیگر سرما ایجاد کنید

در گرمای روز یک دوش آب خنک بگیرید، به استخر بروید، یا وقت تان را زیر سایه درخت بگذرانید. سعی کنید استفاده‌ از سیستم سرمایش را فقط به چند ساعت در روز کاهش دهید.

  • در زمستان خانه را چند درجه خنک‌تر نگه دارید

گرم کردن خانه یکی دیگر از راه‌هایی است که به شدت انرژی مصرف می‌کند. می‌توانید میزان انرژی مصرفی‌تان را با چند درجه پایین آوردن درجه حرارت خانه در زمستان کاهش دهید. با پوشیدن لباس‌های گرم تر و استفاده بیشتر از پتو و لحاف می‌توانید از گرمایش طبیعی استفاده کنید.

  •  خانه‌تان را عایق کاری کنید

نگه داشتن هوای گرم یا سرد در خانه، برحسب فصل، راهی مهم برای صرفه‌جویی در انرژی است. اگر پنجره‌ای باز بماند، دستگاه تهویه و یا شومینه خانه برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت خانه باید بیشتر انرژی مصرف کند.

_ از متخصص بخواهید نگاهی به خانه‌تان بیندازد و ببیند آیا نیاز به عایق‌کاری بهتری دارید یا خیر.

_ درز درها و پنجره‌ها را بگیرید

زمستان‌ها پشت پنجره‌هایتان صفحه پلاستیکی نصب کنید تا هوای سرد به داخل راه پیدا نکند.

  • از آب گرم کمتری استفاده کنید

دوش گرفتن‌هایتان را کوتاه‌تر کنید و همین مسئله میزان انرژی را که آب‌گرم‌کن برای گرم کردن آب لوله‌ها به طور روزانه مصرف می‌کند ، کاهش خواهد داد.

  •  برای تنوع برخی اوقات شمع را جایگزین لامپ کنید .

صرفه‌جویی در انرژی یعنی باید نگاهی جدید به تسهیلاتی که تا دیروز نادیده می‌گرفتیم ، پیدا کنیم. نیازی نیست که کلاً دست از استفاده از لامپ‌های الکتریکی بردارید، اما استفاده از شمع در چند شب از هفته صرفه‌جویی عالی در برق مصرفی خانواده خواهد بود. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی و پایین آوردن هزینه‌های خانواده، فضای خانه را از یکنواختی درآورده و محیط را بسیار عاشقانه و صمیمی‌تر می‌کند.

_ سعی کنید با یک شب در هفته استفاده از شمع را به جای لامپ شروع کنید. سعی کنید از شمع‌هایی استفاده کنید که کندتر می‌سوزند و مدت زمان طولانی‌تری نور فراهم می‌کنند.

_ در آن شب سعی کنید فعالیت‌هایی انجام دهید که نیاز به برق ندارند مثل داستان گفتن یا کتاب‌ خواندن زیر نور شمع.

_ دقت کنید که شمع‌ها و کبریت‌هایتان را وقتی استفاده‌ای ندارید، در محل امنی قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا