صفحه اصلی / بهداشت / بهداشت فردی
بهداشت فردی

بهداشت فردی

بهداشت فردی
هر کس با مراعات بهداشت قادر است از لحاظ جسمانی ، روانی و اجتماعی در وضع مناسبی قرار گرفته ، وظیفه ای را که نسبت به خود و افراد خانواده و جامعه خود دارد ، به خوبی ادا کند.
● سلامتی چیست ؟
عبارت است از رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی ؛ نه فقط نبودن بیماری و معلولیت .
شخص سالم کسی است که علاوه بر سلامت جسم از سلامت روان نیز برخوردار بوده و از نظر اجتماعی و روحی در آسایش باشد.
● بهداشت چیست ؟
بهداشت عبارت است از نگهداری و ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها و افزایش قدرت روحی ، جسمی و اقتصادی در افرادی که به علت بیماری ناتوان شده اند.
● بهداشت عمومی چیست ؟
یکی از فعالیت های سازمان یافته اجتماعی است که به منظور حفظ ، ارتقا و بازسازی سلامت افراد انجام می گیرد و در برگیرنده خدماتی است که به کل جامعه ارائه می شود.
● بهداشت فردی چیست ؟
شامل دستورالعمل هایی است که در جهت تأمین ، حفظ و ارتقای بهداشت و سلامتی فرد بکار می رود.
▪ بهداشت پوست :
پوست یکی از اعضای مهم و وسیع بدن است که حاوی غدد مواد چربی است . در نتیجه فعالیت این غدد، آب ، مواد زائد، املاح و مقداری چربی از طریق پوست از بدن دفع می شود. دفع مواد مزبور به همراه فعالیت باکتری هایی که در نقاط مختلف پوست ، خصوصاً در نواحی گرم و مرطوب زندگی می کنند ، سبب تخمیر مواد موجود در عرق و پوست می شوند. به این ترتیب بوی نامطبوعی ایجاد می نماید که جهت رفع آن ، اقداماتی باید انجام داد.
فعالیت غدد مولد عرق در سنین بلوغ فوق العاده زیاد بوده و با ورزش ، گرمی هوا، پوشیدن لباس های ضخیم ، خستگی ، عصبانیت ، نگرانی ، هیجان و … بیشتر می شود.
به منظور محافظت از پوست و رعایت بهداشت توجه به موارد زیر ضروری است :
هر کس باید بدن خود را حتی الامکان همه روزه یا حداقل هفته ای دوبار با آب و صابون بشوید.
تعداد دفعات استحمام با توجه به دمای هوا ، میزان فعالیت ، آلودگی هوا و محل کار متفاوت است.
شستشوی بدن با آب و صابون ، پوست را از وجود مواد زائد پاک می کند. مواد قلیایی موجود در صابون ، سبب حل شدن در چربی ها و مواد زائد موجود بر پوست شده و جلوی انسداد منافذ پوستی را می گیرد.
استحمام با آب گرم نه تنها سبب بهتر حل شدن مواد زائد و نرمی و لطافت پوست می شود ؛ بلکه باعث رفع خستگی عضلانی و افزایش خون گیری پوست نیز می شود.
استحمام ، بلافاصله پس از صرف غذا، موجب گشاد شدن عروق پوست بدن شده ، خون را از معده و دیگر اندام های داخلی متوجه پوست می کند.
برای استفاده از انواع صابون و شامپو باید به نوع پوست (چرب ، خشک ، معمولی ) توجه کرد.
استفاده از وسایل شخصی در استحمام ضروریست . چرا که استفاده مشترک از این وسایل سبب انتقال بیماریهای عفونی و قارچی می شود.
از آنجا که بسیاری از بیماری های انگلی و عفونت های روده ای از طریق دست ها و ناخن های آلوده انتشار می یابند، شستن صحیح دست ها و کوتاه کردن ناخن ها بطور مرتب ضروری است .
قبل از غذا خوردن ، طبخ غذا، هنگام آماده کردن ظروف و وسایل سفره ، بعد از رفتن به توالت و دست زدن و نظافت کردن حیوانات ، باغبانی و زراعت و پس از ملاقات و تماس با بیماران مبتلا به بیماریهای واگیر، شستن صحیح دست ها، توصیه می شود.
عادات جویدن ناخن غیر بهداشتی بوده و سبب ابتلای فرد به بسیاری از بیماری ها خواهد شد.
شست و شوی روزانه پاها، از تجزیه عرق و بوی نامطبوع پا جلوگیری می کند.
استفاده از کفش مناسب به نحوی که هیچ گونه فشاری به پا وارد نکرده و سبب تغییر فرم طبیعی استخوان بندی پا نشود، از نکات مهمی است که باید در مورد سلامت پا و ستون فقرات ، بدان توجه نمود.
▪ بهداشت مو :
موی سالم ، ظاهری درخشان ، مرتب و قابل انعطاف دارد . نکات اساسی که در بهداشت مو باید مورد توجه قرار گیرند ، عبارتند از:
o نوع شامپو و سایر مواد پاک کننده مهم بوده و انتخاب صحیح آن ها با توجه به مشخصات مو، به ویژه میزان چرب بودن آن ها ست و باعث تقویت رشد مو و سالم ماندن آن ها می شود.
o برس کشیدن روزانه موها باعث تشدید سرعت جریان خون در پوست سر شده و از جمع شدن گرد و غبار و مواد زائد در پوست سر جلوگیری به عمل می آورد.
o شوره سر با شستن مرتب موها، شانه کردن و برس زدن قابل کنترل خواهد بود .
o پس از شست شوی موها، برای خشک کردن آن ها باید از مالش شدید با حوله خودداری شود و به جای آن ، موها را با فشار دادن به حوله خشک کرد.
دفعات شست و شوی موها به نوع آن (چرب ـ خشک ـ معمولی ) بستگی دارد.
▪ بهداشت چشم :
ـ اختلال در بینایی ، سبب کاهش ارتباط فرد با محیط و توان یادگیری وی می شود. به منظور پیشگیری از بروز اختلال در قوه بینایی ، رعایت این نکات بهداشتی ضروری است :
o استفاده از حوله شخصی و تمیز، در پیشگیری از عفونت های چشمی ، امری بسیار مهم است .
o هنگام مطالعه باید از نور کافی که از پشت سر و طرف چپ می تابد، استفاده نمود و فاصله چشم ها از سطح مطالعه باید بین ۳۰ الی 40 سانتی متر باشد.
o در صورت بروز عوارضی مانند تاری دید، اختلال در قدرت بینایی ، خستگی در هنگام مطالعه و … سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید.
o مصرف غذاهای متنوع و مناسب ، خصوصاً غذاهای حاوی ویتامین A ، در سلامت چشم ها ، نقش اساسی دارد.
o در صورت مشاهده هر گونه اختلال در ظاهر چشم ها، اعم از افتادگی پلک ، قرمزی ، تورم ، انحراف و … باید سریعاً به پزشک مراجعه نمود.
o در صورت ورود اجسام خارجی و یا مواد شیمیایی به چشم ها از مالش آنها خودداری و سریعاً چشم را با مقادیر فراوان آب ، شست و شو نمایید و با یک گاز تمیز پوشانده ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
o برای شست و شوی چشم از ماساژ آن به هنگام شست و شو، جداً خودداری نمایید. بهترین راه این است که پلک ها را از دو طرف کنار زده و چشم را در زیر شیر آب نگهدارید.
برگرفته ازسایت : http://iec.behdasht.gov.ir/

این مطالب را نیز ببینید!

روش صحیح بالا رفتن از پله ها-آگاهی مصرف-درست مصرف کنیم-آموزش همگانی

روش صحیح بالا رفتن از پله ها

اگر مجبور باشید از پله‌ استفاده نمایید باید به چند نکته توجه کنید. دقت کنید آیا پله‌ها استاندارد هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *