بیشتر بدانیم...

پیشگیری و درمان سرطان با سیاه دانه و عسل

“سیاه دانه” یا Nigella sativa گیاهی است که متعلق به شبه قاره هند و آسیای غربی است.

سیاه دانه یک دانه کوچک و سیاه است که با نام شونیز نیز شناخته می شود و خواص بسیار زیادی دارد. از این دانه ها به عنوان ادویه در غذاهای هندی و خاورمیانه ای استفاده می شود.

برای بهره مندی از تمامی خواص عسل و سیاه دانه باید مصرف این ترکیب را در برنامه روزمره خود بگنجانید. برای این کار می توانید مقداری سیاه دانه و عسل را با یک چای ولرم مخلوط کنید. از خواص این چای می توان درمان سرفه، سرماخوردگی و بهبود نفخ را نام برد.

خواص سیاه دانه

به طور کلی سیاه دانه خواص بسیار زیادی دارد. آنها حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین گیاهی، فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها هستند. همچنین حاوی اسیدهای آمینه بی شماری از جمله گلوتامات، آرژنین و آسپارتات هستند. چربی موجود در سیاه دانه از جمله اسید لینولئیک و اسید پالمیتیک از انواع چربی های سالم هستند.

خواص عسل سیاه دانه برای بدن

بر اساس تحقیقات انجام شده، محققان دریافتند ترکیب عسل و سیاه دانه اثرات ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد التهابی و … دارد و برای درمان عفونت های زنانه نیز بسیار مفیدند.

وقتی عسل و سیاه دانه ترکیب می شوند، فواید بسیاری برای سلامتی دارند. حتما توجه داشته باشید عسل مصرفی شما کاملا طبیعی باشد. برای خرید عسل طبیعی می توانید به سایت زنبورستان دکتر هانی مراجعه کنید و عسل مورد نظر خود را به همراه ضمانت اصل بودن آن دریافت کنید. برای تهیه این عسلهای ارگانیک سعی شده که بهترین مناطق کوهستانی رویش گل های معطر را پیدا کنیم و بهترین نوع آن را برای تغذیه زنبورها انتخاب کنیم چرا که ما معتقدیم ایرانی ها لایق بهترین ها هستند و نباید محصولات ارگانیک و طبیعی صادر شوند.

در دوران طبابت ابن سینا از سیاه دانه برای درمان تب، آسم، سرماخوردگی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شد. طبق تحقیقاتی که دانشمندان بر روی ترکیب عسل و سیاه دانه انجام دادند، عسل سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

ترکیب عسل و سیاه دانه برای درمان بیماری های زیر مفید است:

سرطان

دیابت

شرایط التهابی

ناباروری

بیماری عصبی و روانی

عسل طبیعی را چگونه از عسلک تشخیص دهیم؟

دانستن پاسخ این سوال به شما در انتخاب عسل مرغوب کمک می کند. زمانی که در طبیعت شهد کمیاب است زنبور عسل مواد قندی که توسط حشراتی مانند شته و شپشک تولید شده را مصرف می کند و به عسل تبدیل می کند و در سلول های قاب ذخیره می کند. به این نوع عسل، عسلک گفته می شود که از نظر عطر و رنگ و مواد متشکله آن از کیفیت کمتری برخوردار است، نسبت به عسل طبیعی تیره تر است و قند دکستروز کمتری دارد، قندهای مرکب، موادمعدنی، نیتروژن و مواد اسیدی عسلک بیشتر از عسل است.

عسل درمانی به همراه سیاه دانه

وقتی عسل را با سیاه دانه ترکیب می کنیم، به یک ابزار درمانی ارزشمند تبدیل می شود. از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل به صورت موضعی نیز استفاده میشود. خصوصاً در مورد بهبود زخم. یک مطالعه برزیلی که در ژوئن ۲۰۱۸ در ژورنال Acta Cirurgica Brasileira منتشر شد که در آن اثرات سیاه دانه و عسل را بر بهبود زخم بررسی کرد.

محققان ترکیب عسل و سیاه دانه را به داروی فنی توئین تشبیه کردند. محققان برای یک گروه عسل و سیاه دانه را به تنهایی بر روی یک زخم قرار دادند و برای گروهی دیگر ترکیب عسل و سیاه دانه را بر روی زخم قرار دادند. پس از بررسی نتایج دریافتند که گروه اول هیچ درمانی در زخم های خود دریافت نکردند اما در گروه دوم زخم ها تا حدودی درمان شدند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

چندین مطالعه درسال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف دو قاشق عسل سیاه دانه در روز از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری میکند. این مطالعه به این نتیجه رسید که عسل سیاه دانه توانایی سرکوب تکثیر سلول های سرطانی دارد و می تواند برای جلوگیری از سرطان و کاهش نیاز به شیمی درمانی در مراحل اولیه سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

درمان پسوریازیس

بد نیست بدانید که ترکیب عسل طبیعی و روغن سیاه دانه برای رفع مشکل پسوریازیس که باعث خارش پوست سر می شود و ظاهری همچون دایره قرمز خشک و کچل گونه ایجاد می کند، بسیار موثر است. شما می توانید هم به صورت موضعی و هم به صورت مصرفی بیماری پسوریازیس را به کمک این ترکیب درمان کنید.

خواص عسل سیاه دانه برای پوست

سیاه دانه به پوست کمک می کند تا تولید ملانین را انجام دهد، ملانین از پوست در برابر آسیب محافظت می کند.

ملاحظات پزشکی

مطالعات متعدد تایید کرده اند که هیچ عوارض جانبی طولانی مدتی از مصرف عسل سیاه دانه وجود ندارد. البته بیشتر مطالعات بر روی مصرف دوز کم عسل سیاه دانه است و ممکن است مصرف بیش از اندازه آن مضر باشد. همچنین عسل سیاه دانه ممکن است با برخی از داروهای خاص تداخل داشته باشد، بنابراین در صورت استفاده از داروهای مهم قبل از مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا