زندگی شهری

توصیه های پیشگیرانه در خصوص اعتیاد جوانان

بحران اعتیاد به مواد مخدر، معضلی است که اکنون در جامعه ما گریبانگیر بسیاری از افراد شده، بخصوص در مورد نسل جوان که نگرانی عمیقی برای خانواده ها به وجود آورده است. علل مختلفی در ایجاد و تشدید گرایش به مواد مخدر دخالت دارند؛ از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی که برخی از آن ها شامل: وجود مشکلات خانوادگی و اختلافات بین زوجین، فقر و مسایل اقتصادی، دوستان ناباب و معاشرت های نادرست، بی سوادی، بدآموزی از افراد خانواده، دسترسی آسان به مواد مخدردر برخی محیط ها، عدم کنترل صحیح و نظارت خانواده ها بر رفت و آمد فرزندان و سخت گیری های نا بجا.

بنابراین به نظر می رسد تذکر نکاتی در امر خطیر پیشگیری، مفید باشد.
1- از تبعیض بین فرزندان پرهیز شود، چرا که احساس حقارت و حسادت، سبب سرخوردگی فرد از محیط خانواده شده، او را به گروه های منحرف جلب می سازد.

2- برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان، برنامه های مناسب و مفید در نظر گرفته شود.

3- بر رفت و آمد و معاشرت های آن ها نظارت مناسبی – نه به طور مستقیم و با کنترل شدید – صورت پذیرد. (معاشرت با افراد ناباب عامل 63% از اعتیاد افراد است).

4- به فرزندان اجازه داده شود نظرات خود را در امور منزل بیان کرده، در تصمیم گیری ها مشارکت یابند و به آن ها مسؤولیت داده شود.

5- از تحقیر و توهین به آن ها خودداری شود و به طور کلی برای شخصیت فرزندان ارزش و احترام قائل شوند.

6- پول توجیبی در حد احتیاجات لازم – نه بسیار کم و نه بیش از حد- در اختیار آن ها گذاشته شود.

7- والدین، علاقه خود را به فرزندانشان نشان دهند و به او اطمینان بدهند که همه جا پشتیبان او هستند.

8- از عواقب افرادی که دچار اعتیاد – حتی با شروع مصرف سیگار – شده اند برای آن ها بگویند و به مطالعه کُتب سودمند در این راستا تشویق کنند.

9- از بحث و نزاع و دامن زدن به اختلافات پرهیز شود. گاه والدین آنقدر درگیر مسائل و تعارضات فیمابین هستند که نسبت به وجود مشکلات فرزندان خود، غافل می گردند.

10- والدین، ارتباط مناسب و مستمری با مدرسه و محل تحصیل فرزندان خود داشته باشند. تا از وضعیت درسی، اخلاقی، رفتاری و دوستی های او اطلاع یابند و در صورت لزوم از معلمان و مسؤولان مدرسه یا دانشگاه کمک بگیرند.

11- به تغییرات رفتاری، افت تحصیلی و وجود مشکلات خُلقی مثل؛ افسردگی یا اضطراب آن ها توجه شود؛ چرا که این ها هم مسبب روی آوردن به مواد و هم ناشی از آن است و جهت رفع و درمان آن ها با مراجعه به مشاورین و روانشناسان اقدام نمایند.

12- مسائل عمده ای نیز وجود دارد که بیشتر بر عهده مسؤولین درگیر در امور نوجوانان و جوانان است مثل آموزش پرورش، وزارت ارشاد و تربیت بدنی. اینان سهم به سزایی در ایجاد انگیزه تلاش در امر تحصیل، آموزش و یادگیری فنون، پرداختن به هنرها و تفریحات سالم جوانان دارند که البته باید با همگانی کردن تسهیلات و ایجاد مراکز فرهنگی ـ ورزشی ـ تفریحی و سپس ایجاد بازار کار مناسب، نوجوانان و جوانان را هرچه امیدوارتر سازند.

منبع مطالب:
http://www.hawzah.net

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا