منابع طبیعی

مراقبت از جنگل، وظیفه همگانی

مراقبت از مراتع و منابع طبیعی و ملی بر هر فردی چون مراقبت از ملزومات شخصی و تملکی، واجب است. زیرا که مراتع، بخشی از بیت المال است و بیت المال متعلق به همه! و مراقبت از آن وظیفه همگان است.
هر ساله از ماه خرداد تا اولین بارش در فصل پاییز، آتش سوزی به عنوان یکی از عوامل تخریب منابع طبیعی در این عرصه به وقوع می پیوندد که نقش مردم در جلوگیری و مهار از آتش سوزی بسیار مؤثر است.
یکی از عوامل تخریب جنگل ها را باید آتش سوزی دانست که حساسیت و میزان تخریب در جنگل ها بیشتر از مراتع است و از این رو باید از وقوع هرگونه آتش سوزی در این مناطق جلوگیری کرد. در برخی مناطق حساسیت مراقبت نسبت به مناطقی دیگر بیشتر است و در صورت وارد شدن خسارت به آن ها، جبرانش غیر ممکن می نماید؛ بطور مثال سن جنگل های مناطق زاگرس بیش از پنج هزار سال است و برخی از پایه های درختی موجود در جنگل های زاگرس بالای 500 سال عمر دارد که اگر دچار خسارت شود قابل جبران نیست. لذا حفظ گذشته و مراقبت از میراث طبیعی وظیفه تک تک مردم است.
در این زمینه در برخی از استان ها از جمله کردستان دیده بان های موتوری از خود مردم محل برای گشت زنی در عرصه های طبیعی انتخاب شده و با این اقدامات کمترین میزان آتش سوزی رخ داده است.
لذا سیاست سازمان جنگل های کشور را باید درتقویت این تشکل ها به منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی دانست و با توجه به این که مردم بومی هر محل در آنجا ساکن هستند و به موقع می توانند از بروز حوادث جلوگیری کنند، از این رو تقویت آنان منطقی تر و در اولویت برنامه های این سازمان است.

منبع: http://www.irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا