Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
بهداشت دهان و دندان - آموزش همگانی
بهداشت

بهداشت دهان و دندان

هر فردی باید از روی علم و آگاهی حالات جسمی و روحی خود را بشناسد تا بتواند سلامتش را حفظ کند. او با شناسایی مزاج (مزاج کل و مزاج عضو) و رعایت شرط هایی که لازمه حفظ تندرستی است، سلامت خود را حفظ می کند.

چنین فردی عمر طبیعی خواهد داشت و در طول عمر به بیماری خاصی مبتلا نخواهد شد. در طب اسلامی _ سنتی درباره چگونگی حفظ سلامت هر یک از اعضای بدن، به نکات کلیدی و مهمی اشاره شده که قابل اعتماد است زیرا به توصیه های پیامبر و ائمه معصومین (ع) توجه بسیاری شده است و اگر شما لحظه ای با خود بیندیشید، قطعاً به این باور خواهید رسید که خداوند سبحان که راه و مسیر هدایت و سعادت بشر را مشخص کرده و پیش روی آن قرار داده، قطعاً به یکی از ملزومات طی این مسیر که همانا سلامت روح و جسم است، توجه داشته است.

در طب اسلامی توصیه می شود که حداکثر دو نوبت در روز یک نوبت در صبح و یک نوبت در شب مسواک زده شود و بهتر است مسواک زدن در عرض دندان انجام شود.

از ائمه معصومین (ع) نقل شده است که:
۱) مسواک زدن سنت است.
۲) باعث پاکیزگی دهان می شود.
۳) باعث جلای دیده می شود.
۴) باعث خشنودی خداوند است.
۵) بلغم را از بین می برد. افرادی که مزاج بلغم بر آن ها غلبه کرده است، حتماً باید مسواک بزنند.
۶) حافظه را افزایش می دهد.
۷) باعث سفیدی و درخشندگی دندان می شود.
۸) حسنات را دو چندان می کند.

۹) جرم دندان را از بین می برد.

۱۰) لثه را استحکام می دهد.

۱۱) باعث خشنودی فرشتگان می شود.

باید از مصرف موادی که روی دندان ها می نشینند و حتی با مسواک زدن به راحتی از دندان جدا نمی شوند، پرهیز کرد. به عنوان مثال پفک از جمله موادی است که به راحتی از دندان جدا نمی شود و حتی نیاز به تکرار دفعات مسواک تا ۷ بار می باشد.

در طب اسلامی توصیه شده است از موادی استفاده شود که باعث پاکیزگی دندان می شود؛ از جمله این مواد می توان به زاج سوخته، جوی سوخته، زغال درخت بید و کف دریا اشاره کرد که هر یک از مواد را باید به مقدار مساوی با هم مخلوط کرد و با مسواک دندان ها را شست و شو داد.مدت زمان شست و شوی دندان ها را ۳ تا ۵ دقیقه ذکر کرده اند.

درباره مصرف مواد غذایی نیز توصیه شده است که ابتدا غذای رقیق و بعد از آن غذای غلیظ مصرف شود. زیرا اگر این ترتیب رعایت نشود، غذای رقیق هضم نشده و باعث فساد غذای غلیظ می شود و بخاراتی در معده تولید خواهد شدکه باعث فساد دندان می گردد.

در طب اسلامی درخصوص استفاده از خلال بعد از مصرف غذا توصیه شده است؛ بعد از خلال، غذای خارج شده از لا به لای دندان را بیرون بریزید، زیرا اگر فرو برده شود، باعث فساد معده می شود. برای استفاده از خلال دندان باید از چوب نرم و تلخ استفاده شودکه به طور معمول همان چوب «اراک» توصیه می شود.

مالیدن عسل و نمک به استحکام لثه و سلامت دندان کمک می کند. شما می توانید نمک سوخته را در پارچه ای ببندید و به دندان ها بمالید این امر در حفظ سلامت دندان بسیار مؤثر است. وی می افزاید: افرادی که دندانشان مزاج گرم دارد، روغن گل سرخ را به دندان خود بمالند و برای مزاج سرد نیز روغن سنبل رومی توصیه می شود. ممکن است مزاج دندان مخلوطی از گرم و سرد باشد که باید از مخلوطی از روغن ها استفاده شود.البته تعیین نوع مزاج دندان برعهده متخصص است ، زیرا جرم دندان باعث اشتباه فرد می شود و او به راحتی نمی تواند مزاج دندانش را تشخیص دهد.

مسواک زدن، جویدن کندر، خوردن مویز و حتی سرمه کشیدن باعث خوشبو شدن دهان می شوند. غرغره با آب گرم و خوردن خرما نیز مؤثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا