بیشتر بدانیم...

چه هدیه ای بخریم؟

خریدن هدیه از آن کارهایی است که هر کس حداقل یک یا چندبار آن را در زندگی خود انجام می‌دهد، البته اکثر ما زیاد خود را برای خریدن هدیه به زحمت نمی‌اندازیم و همیشه برای این عمل چند گزینه را بیشتر پیش روی خود نمی‌گذاریم، مثل عطر و ادکلن، کفش یا پیراهن و از این قبیل چیزهای تکراری که فرد هدیه گیرنده می‌تواند سریع حدس بزند که داخل جعبه کادو شده، چیست؟ اما شاید اکنون زمان آن رسیده که تغییر رویه‌‌ای در تهیه هدیه دهید و با این کار به طرف مقابل خیلی چیزها را ثابت کنید. می‌گویند، هدیه‌دادن رسمی است که نخستین‌ بار از ایران برخاسته و به سایر نقاط جهان انتقال پیدا کرده است. در واقع رسم هدیه‌دادن، هدیه‌گرفتن و صله‌ارحام همراه با آن، رسومی است کاملاً ایرانی که حدود 7 هزار سال قدمت دارد. در ایام قدیم هدیه‌ها شامل گل، ظروف سفالی و به‌طور کلی اشیا و وسایل دست‌ساز بودند و افراد براساس موقعیت و ویژگی فردی که قصد هدیه‌دادن به او را داشتند، اشیای متفاوتی را هدیه می‌بردند. از آنجا که جوامع به سمت اقتصادی‌شدن و مصرف‌گرایی پیش می‌روند، مسلماً ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز به سمت‌وسویی حرکت می‌کند که تمامی پدیده‌های اطراف ارزش‌گذاری می‌شوند.

اهمیت نخستین هدیه
تهیه هدیه برای دیگری، بیشتر از همه از شناخت ویژگی‌های او برمی‌خیزد. وقتی ما شناخت قبلی از دیگری داشته باشیم، تهیه هدیه مطابق با علائق او امری ساده‌تر است تا این‌که برای نخستین‌بار بخواهیم برای فردی مثل همسر آینده‌مان خرید کنیم. این شکل هدیه هرچند ممکن است مطابق با سلائق شخصی ما بوده و علائق فردی همسر آینده‌مان در آن دخیل نبوده است. اما درواقع یک پیام دارد و آن این است که ما با اهدای هدیه خود، سلیقه‌مان را به او معرفی می‌کنیم و بدین‌ترتیب نخستین پایه‌های شناخت از یکدیگر شکل می‌گیرد. معمولاً سلیقه شخصی در نخستین هدیه برای یک فرد دخالت بیشتری دارد اما بهتر است هدیه‌دهنده قصد تحمیل سلیقه خود به دیگری را نداشته باشد.

سودهای دوطرفه هدیه دادن
هدیه چه به‌صورت مادی باشد و چه معنوی، اثرات روانی زیادی هم روی فرد هدیه‌دهنده و هم هدیه‌گیرنده دارد، زیرا فرد هدیه‌دهنده به این ارزش معنوی در ذات خود رسیده است که اکنون وقت قدردانی، ابراز همدلی و درک متقابل است و در عوض فرد هدیه‌گیرنده نیز به ارزش معنوی آن پی خواهد برد. به‌طور کلی زمانی که فرد هدیه گیرنده با دریافت هدیه به این نتیجه می‌رسد که برای طرف مقابلش مهم بوده است و در خرید و انتخاب هدیه، وقت، انرژی و هزینه فکری و روحی صرف شده است، حتی اگر این هدیه ساخته دست او هم نباشد، برایش ارزشمند است؛ به‌خصوص که فرد هدیه گیرنده احساس کند که نوع هدیه‌‌ای که دیگری به او داده است ارزش، قدر و منزلتش از سوی فرد هدیه‌دهنده درک شده است.

انتظار جبران نداشته باشید
هدیه‌دادن در اسلام بسیار توصیه شده است و گفته شده با دادن هدیه تأثیر دوستی‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین از نظر اسلام هدیه دادن باید ویژگی خاص و آداب و شرایطی داشته باشد.
در زمان هدیه‌دادن به نیازهای فرد هدیه‌گیرنده توجه شود.
در هدیه‌دادن بنای منت گذاشتن از بین برود.
فرد هدیه‌دهنده انتظار جبران از فرد هدیه‌گیرنده نداشته باشد.
هدیه‌گیرنده هنگام گرفتن هدیه هرچند آن هدیه کم‌ارزش باشد با دلگرمی و شادی آن را بپذیرد. زیرا این استقبال نوعی احترام به هدیه‌دهنده است.
فرد هدیه‌گیرنده در فرصت‌های بعدی به جبران زحمات هدیه‌دهنده به شکل شایسته‌‌ای بپردازد تا روابط میان آن‌ها خالص‌تر شود.

کادوی همپای هدیه
همان‌طور که گفته شد، هدیه‌دادن اهمیت بسیار زیادی دارد. پس صرف‌نظر از هدیه‌ای که می‌خرید به نکات دیگری هم باید توجه کرد با این‌که ممکن است خیلی پول خرج کرده باشید تا برای نخستین‌بار با هدیه‌تان احساس خوبی برای طرف مقابل‌تان ایجاد کنید اما اگر هدیه را خیلی ساده با روزنامه کادوپیچ کنید حتی بهترین هدیه‌ها هم بی‌ارزش جلوه خواهد کرد. پس سعی کنید، کمی خلاقیت به خرج دهید یا اگر فکر می‌کنید از عهده‌اش بر نمی‌آیید بهتر است کمی بیشتر خرج کنید و از یک متخصص کادوپیچ بخواهید که هدیه‌تان را کادو کند، این‌گونه تأثیرگذاری آن دوچندان می‌شود.

یک‌ راهنمای کامل برای آقایان
خریدن هدیه‌ برای خانم‌ها توسط آقایان بهتر است خیلی زیرکانه و با دقت انجام شود، چون خانم‌ها از هر هدیه‌ای که توسط مرد مورد علاقه‌ خود دریافت می‌کنند، می‌توانند علاقه و این که چه قدر برای او مهم هستند و در کجای زندگیش جای دارند و خلاصه صد چیز دیگر را استنباط کنند. پس اگر مردی بخواهد برای خانمی که واقعاً دوستش دارد هدیه‌ای تهیه کنید، باید تمام فکر خود را به کار گیرد تا او را دچار اشتباه نکند. ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم که بدانید ممکن است از دادن هر هدیه‌ای، خانم‌ها چه برداشتی کنند تا شما بتوانید با توجه به این مطالب، انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

طلا و جواهرات: از آنجا که طلا و جواهرات گران است معمولاً برای رابطه‌های خیلی جدی تهیه می‌شود که تصور خانم مورد علاقه‌تان از چنین هدیه‌ای این خواهد بود که رابطه‌تان کاملا جدی‌ است و شما به این کار تعهدتان را به او نشان داده‌اید. خانم‌ها خوب می‌دانند که اکثر مردها برای یک رابطه غیرهدفمند این قدر پول خرج نمی‌کنند.
عطر: عطر در هدایای شخصی است زیرا رایحه‌ای که خانم‌ها به‌عنوان عطرشان انتخاب می‌کنند، بسیار خالص و شخصی است. این یعنی شما باید خانمی را خیلی خوب بشناسید تا بتوانید عطری برایش بخرید که با سلیقه‌اش جور باشد. اگر شناخت دقیقی از او ندارید و وقت چندانی برای انتخاب عطر ندارید و در دقایق آخر می‌خواهید آن را تهیه کنید بهتر است تا می‌توانید از خریدن چنین هدیه‌ای خودداری کنید؛ مگر این‌که بدانید دقیقاً چه عطری دوست دارد.
وسایل الکترونیکی: با زندگی‌کردن در دنیای امروزی که تکنولوژی نقش بسیار مهمی در آن دارد، عجیب نیست که یک ابزار یا وسیله الکترونیکی برای او بخرید. این هدیه چه یک گوشی موبایل باشد چه یک نوت‌بوک به هر حال بسیار ارزشمند خواهد بود و باعث می‌شود، تصور کند که شما فکر می‌کنید لیاقت این را دارد که به این تکنولوژی‌ها زندگیش کمی راحت‌تر شود. به دلیل تنوع زیاد این‌گونه وسایل می‌توانید به او ثابت کنید که با توجه به شیوه زندگی و علائق او چه قدر وقت گذاشته‌اید و برایش ارزش قائل بوده‌اید.
لوازم خانگی: به استثنای درخواست‌های ویژه، خریدن لوازم خانگی به‌عنوان هدیه این پیام را به طرف‌تان می‌رساند که ذره‌ای عشق در وجود شما نیست یا این که به او فقط به‌عنوان یک خدمتکار نگاه می‌کنید که باید کارهای خانه را انجام دهد. با اینکه جاروبرقی جدید می‌تواند خیلی برای او مفید باشد، اما عملاً آتش عشق را در وجود او روشن نمی‌کند و باعث نمی‌شود که احساس خاص‌بودن کند.
سفر: اختصاص‌دادن وقت‌تان به او می‌تواند یکی از ساده‌‌ترین و بهترین هدایا باشد که به خانم مورد علاقه‌تان می‌دهید. این اختصاص‌ دادن وقت می‌تواند به هر طریقی صورت گیرد؛ از یک مسافرت گرفته تا یک اردو یا حتی یک پیک‌‌نیک یک روزه، مطمئن باشید تجربه‌ای بسیار لذتبخش برای او خواهد بود. علاوه‌بر این خیلی از خانم‌ها چنین هدیه‌ای را نشانه این می‌دانند که وقت گذراندن در کنار او برای شما اهمیت زیادی دارد و این یعنی این‌که برای رابطه‌تان ارزش قائلید. این هدیه برای کسی که فکر می‌کنید همانی است که می‌خواهید و دلتان نمی‌خواهد با یک هدیه مادری او را از سر خود باز کنید، بسیار عالی است.
از خودش بپرسید: با این‌که می‌توانید دقیقاً همان چیزی را برایش هدیه بگیرید که خودش می‌خواهد اما ممکن است این احساس را در او ایجاد کند که شما زحمت فکر‌کردن را به‌خودتان نمی‌دهید. اما اگر خانم‌تان خیلی وسواسی است و دوست دارد همیشه چیزی را که خودش انتخاب کرده بخرد، سعی کنید با توجه به وضعیت جیب‌تان در کنار آن هدیه یک هدیه کوچک هم با انتخاب خودتان برایش بخرید.
هدیه‌های اعتباری: اگر به فکر دادن پول نقد به‌عنوان هدیه هستید، بهتر است آن را فراموش کنید زیرا پول نقد هدیه نیست. ولی به جای آن می‌توان کارت‌های هدیه را جایگزین کرد چرا که به فرد هدیه گیرنده امکان انتخاب می‌دهد و او خودش می‌داند که اعتبار را چگونه هزینه کند.
تابلو فرش: تابلو فرش چیزی نیست که در مغازه‌ها پر باشد و شما سر راه یکی از آن را بخرید، بلکه برای تهیه تابلو فرش برای همسرتان یا فرد مورد علاقه‌تان باید وقت بگذارید و سلیقه به‌خرج دهید. اگر تابلویی از تصویر خود او به وی هدیه بدهید یعنی این‌که به چهره و زیبایی او و به‌خصوص به ماندگاری نقش او در تاروپود ایرانی اهمیت می‌دهید که این بسیار لذتبخش است.
کتاب: کتاب جزو آن‌دسته از هدایایی است که شاید قیمت بالایی نداشته باشد ولی ارزش معنویش آن را جزو هدایای گرانقدر قرار می‌دهد. به این ترتیب شما می‌توانید با توجه به موضوعات مورد علاقه خانم‌ها کتاب‌هایی قدیمی یا کمیاب را به‌عنوان هدیه‌ای ارزشمند انتخاب کنید، این هدیه حتماً برای خانم‌های فرهیخته جالب و دوست داشتنی است. همچنین بسته CD یا DVD حاوی سریال‌ها یا مجموعه فیلم‌‌های قدیمی عاشقانه نیز بسیار هیجان‌انگیز است.

منبع مطالب: http://www.niksalehi.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا