دسته‌بندی نشده

آیا منفی بودن آزمایش کرونا به معنی عدم ابتلا است؟

دانستنی آنلاین:بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی  براین باورند که بیشتر آزمایش‌های کنونی بررسی کووید- ۱۹، از دقت کافی برخوردار نیستند و نباید به آن‌ها اطمینان کامل داشته باشیم.

یافته های جدید آزمایش تشخیص کرونا

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از شبکه خبر، پس از گذشت ماه‌ها از شیوع کروناویروس، اما هنوز کسی نمی‌داند که عملکرد آزمایش‌های آن تا چه اندازه خوب است.

متخصصان مراکز پزشکی معتبر باور دارند که اکنون زمان آن رسیده تا پژوهش‌ها به این موضوع پی ببرند.

هنگامی شیوع کروناویروس آغاز شد، سازمان غذا و داروی آمریکا، نیرو‌های خود را برای آزمایش‌های سریع به کار گرفت.

شمار کمی از پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان دادند که می‌توانند این ویروس را به دقت شناسایی کنند.

این پژوهش‌ها، با پژوهش‌های بزرگی که روی بیماران انجام می‌شوند و می‌توانند هفته‌ها یا ماه‌ها زمان ببرند، تفاوت دارند.

این واکنش سریع سازمان غذا و دارو، پس از زمانی بود که به خاطر تاخیر در آغاز آزمایش‌های جدید مورد انتقاد قرار گرفت و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری نیز در آزمایش‌های خود لغزش‌هایی داشتند.

در هر حال با مشخص شدن این موضوع که شاید شیوع کروناویروس تا ماه‌ها و یا حتی سال‌ها ادامه یابد، برخی از متخصصان از سازمان غذا و دارو خواسته‌اند که شواهد بهتری در مورد دقت آزمایش‌ها ارائه دهد تا پزشکان بدانند که چه تعداد از موارد ابتلا ممکن است نامشخص بمانند.

مشکلات آزمایش های کووید19

یافته‌های هفته‌های اخیر، مشکلاتی را در رابطه با برخی از آزمایش‌های کووید- ۱۹ مطرح می‌کنند.

آزمایش‌های ناقص می‌توانند هزاران نفر را اشتبا‌ها فاقد ویروس معرفی کنند و موجب شیوع بیشتر بیماری شوند.

دکتر “استیون ولوشین” (Steven Woloshin)، پژوهشگر “کالج دارتموث” (Dartmouth College) آمریکا گفت: سازمان غذا و دارو در آغاز شیوع کروناویروس، تحت فشار وارد کردن این آزمایش‌ها به بازار بود، اما اکنون آزمایش‌های بسیاری برای شناسایی افراد مبتلا به کروناویروس وجود دارند.

سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ای افزود که به تازگی از ارائه‌دهنگان آزمایش‌ها خواسته است تا پژوهش‌های دقیق را دنبال کنند.

همچنین این سازمان اعلام کرده که در حال بررسی گزارش‌های مربوط به مشکلات است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند هیچ کدام از آزمایش‌هایی که برای بررسی بیماری‌ها به کار می‌روند، ۱۰۰ درصد دقیق نیستند؛ در نتیجه اهمیت جزئیات مربوط به دقت، در مورد آزمایش‌های تشخیص همه نوع بیماری از جمله آنفلوانزای فصلی، هپاتیت، ایدز و سرطان صدق می‌کند. برای مثال، آزمایش سریع آنفلوانزا معمولا ۲۰ درصد از موارد ابتلا را مشخص نمی‌کند؛ در نتیجه پزشکان هنگام درمان بیمارانی که نشانه آنفلوانزا دارند، اما نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت است، این موضوع را در نظر می‌گیرند.

بیشتر آزمایش‌های مربوط به بررسی کووید- ۱۹ نیز فاقد دقت کافی هستند و داده‌های لازم را ارائه نمی‌دهند؛ در نتیجه ممکن است این آزمایش‌ها در شناسایی بیماران اشتباه کنند.

سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که ارائه‌دهندگان آزمایش‌ها به جای اثبات ایمنی آزمایش خود، باید نشان دهند که آزمایش آن‌ها می‌تواند موثر باشد.

متخصصان بر این باورند که برای ارزیابی عملکرد درست یک آزمایش، باید پژوهش‌های گسترده‌تری روی بیماران صورت بگیرد.

چرا عملکرد برخی از آزمایش‌ها مطابق انتظار پیش نمی‌رود؟

دکتر “رابرت کاپلان” (Robert Kaplan)، پژوهشگر “دانشگاه استنفورد” (Stanford University) گفت: بررسی‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌شوند، شباهت کمی به آزمایش‌های صورت گرفته در شرایط واقعی دارند.

در شرایط واقعی، بررسی مردم در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مکان‌هایی مانند پارکینگ صورت می‌گیرد و اضطراب مردم به قدری بالاست که امکان دارد از دستورالعمل‌ها پیروی نکنند.

شاید این تفاوت‌ها بتوانند توضیح دهند که چرا عملکرد برخی از آزمایش‌ها مطابق انتظار پیش نمی‌رود.

ماه گذشته، سازمان غذا و دارو به پزشکان در مورد آزمایش فوری “آزمایشگاه‌های ابوت” (Abbott Laboratories) که نتایج را تقریبا طی ۱۵ دقیقه آماده می‌کنند، هشدار داد. این هشدار در پی گزارش “دانشگاه نیویورک” (NYU) مبنی بر این موضوع صورت گرفت که آزمایش آزمایشگاه ابوت، بخشی از موارد ابتلا را مشخص نمی‌کند.

آزمایشگاه ابوت، این ادعا را رد کرد و گفت که پژوهشگران هنگام استفاده از این آزمایش، دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده‌اند.

این آزمایشگاه به پژوهش‌های خود روی بیماران اشاره کرد که در آنها، این روش آزمایشی توانسته بود به موفقیت بین ۹۱ تا ۹۵ درصد در شناسایی بیماران مبتلا به کروناویروس دست یابد.

در هر حال مشکلاتی مشابه این موضوع، در گزارش‌های ارائه شده توسط پژوهشگران دانشگاه‌های استنفورد، “دانشگاه لویولا شیکاگو” (LUC) و “کلینیک کلیولند” (Cleveland Clinic) نیز دیده شد.

اکنون سازمان غذا و دارو از آزمایشگاه ابوت خواسته است تا پژوهش‌هایی را در چندین گروه متفاوت از بیماران انجام دهد.

دکتر “دنیل اسکالتز” (Daniel Schultz)، رئیس پیشین مرکز پزشکی سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: شاید انجام شدن پژوهش‌های گسترده‌تر در مورد آزمایش‌های کروناویروس بتوانند اطلاعات ارزشمندی ارائه دهند.

دکتر “کالین وست” (Colin West)، از پژوهشگران “مایو کلینیک” (Mayo Clinic) آمریکا، از اطمینان بیش از اندازه پزشکان و بیماران به آزمایش‌های کووید- ۱۹ اظهار نگرانی کرد و گفت: منفی بودن نتیجه آزمایش، به معنای عدم ابتلا به کووید- ۱۹ نیست. ما تنها باید از این آزمایش‌ها برای حفظ سطحی از مراقبت استفاده کنیم تا سرانجام به اطمینان بیشتری در مورد آزمایش‌ها برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا