بیشتر بدانیم...

نقش اقتصادی فریز کردن غذا

با پر کردن فریزر از غذاهای سالم و خانگی، هم می‌توانید در تهیه وعده‌های غذایی از آسایش بیشتری برخوردار باشید و هم در وقت، هزینه‌ و انرژی صرفه‌جویی کنید.

در این نوشته به چند راهکار و ترفند برای استفاده بهینه از فریزر اشاره می‌کنیم.

آماده و فریز کردن غذا راهی عالی برای افزایش سهولت و سرعت آماده‌کردن وعده‌های غذایی است. این کار هم از خرید غذاهای فرآوری شده و آماده، بهتر و بهداشتی‌تر است و هم می‌تواند به اقتصاد خانواده کمک کند.

چه چیزهایی را می‌توان فریز کرد و برای چه مدت؟

بسیاری از مواد غذایی به خوبی منجمد و فریز می‌شوند، ولی تعداد کمی از آن‌ها را می‌توان برای مدت طولانی نگه داشت. گرچه غذایی که برای مدتی زیاد به حالت منجمد باقی مانده است، الزاماً ناسالم و غیر بهداشتی نیست، ولی هیچ بعید نیست که مقدار زیادی از طعم و بافت خود را از دست بدهد.

هیچ‌گاه غذایی را که یخ آن آب شده است، دوباره فریز نکنید.

در اینجا به تعدادی از مواد غذایی و حد اکثر مدت نگهداری آن‌ها در حالت فریز شده، اشاره می‌کنیم:

  • نان، نان حجیم و دیگر مواد مشابه: تا ۶ هفته.
  • گوشت قرمز تازه، گوشت تازه مرغ: تا ۳ ماه. بیشتر گوشت‌های فرآوری شده (مثلا گوشت‌های قرمه و …) خوب منجمد نمی‌شوند.
  • خورشت ها، سوپ‌ها، سس‌ها، گوشت پخته شده و آب‌گوشت: اغلب به خوبی فریز می‌شوند. به طور معمول باید در عرض ۲ ماه مصرف شوند.
  • لبنیات: کره‌های بسته‌بندی را می‌توان تا ۶ ماه، منجمد نگه داشت. بعضی از پنیرها (مانند پنیر سوئیسی) را می‌توان تا ۳ ماه به شکل فریز نگهداری کرد. شیر و ماست را نمی‌توان منجمد کرد و صورت انجام این کار، اصطلاحاً می‌بُرند.
  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ را نمی‌توان با پوسته منجمد کرد. سفیده تخم‌مرغ به خوبی فریز می‌شود. زرده‌ها دچار تغییر بافت می‌شوند، بنابراین بهتر است در غذاهای پختنی استفاده شوند.
  • میوه‌ها و سبزیجات: شما می‌توانید میوها و سبزی‌هایی را که در فریزرهای سوپر مارکت‌ها می‌بینید، فریز کنید. به طور معمول در کمتر از ۲ ماه مورد استفاده قرار دهید. مرکبات، گوجه‌فرنگی‌های خام، کاهو و کلم دچار تغییر بافت می‌شوند، بنابراین آن ها را منجمد نکنید.
  • آجیل و مغزها: تا ۶ هفته مناسب است.

اصول بسته‌بندی مواد غذایی در فریزر

با کمی دقت و انجام مقدمات پیش از فریز کردن، می‌توانید از حفظ کیفیت مواد غذایی مطمئن شوید.

  • از بسته‌بندی‌های ویژه فریز استفاده کنید. مواد غذایی را در کیسه‌های مخصوص فریزر یا فویل‌های آلومینیومی محکم و مخصوص قرار دهید. از ظرف‌های پلاستیکی مخصوص فریزر هم می‌توانید استفاده کنید، ولی این ظرف‌ها ممکن است در هنگام یخ‌زدن، ترد و شکننده شوند. ظروف خوراک‌پزی شیشه‌ای هم باید با فویل آلومینیومی ضخیم، به طور کامل و محکم پوشانیده شوند.
  • راه ورود هوا به درون کیسه‌ها را ببندید. مواد غذایی را به خوبی بسته‌بندی و هوا را تا جایی که می‌توانید از درون کیسه‌های پلاستیکی خارج کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه فریزر، گوشت‌ها را از بسته‌بندی اصلی درآورید و کاملاً درون فویل قرار دهید. فویل را محکم به دور گوشت بپیچانید.
  • برچسب‌گذاری و نوشتن تاریخ. برای راحتی بیشتر در هنگام استفاده از مواد غذایی منجمد شده، با کمک یک ماژیک (از نوع پاک‌نشدنی) نوع مواد غذایی و تاریخ قرار دادن آن ها در درون فریزر را بر روی بسته‌ها بنویسید. جزئیات را دقیق بنویسید، مثلاً به جای «جوجه، دی ماه» بنویسید: «چهار عدد سینه جوجه بدون استخوان ۹۰.۱۰.۱۲».
  • مرتب‌کردن برای دسترسی آسان: مرتباً جای محتوای فریزر را جابجا کنید. کشوهای چند اندازه‌ای و شفاف، باعث می‌شوند که مواد غذایی، کم و بیش جلوی چشمتان باشند.
  • ظرف‌هایی با اندازه مناسب را انتخاب کنید. برای آن که مواد غذایی را بتوانید در مدت زمان کمتری از فریزر خارج کنید،‌ آن‌ها را در اندازه‌های مناسب و مقدارهای مورد نیاز برای یک وعده پخت و پز یا مصرف، نگهداری کنید. برای مثال سوپ را در بسته‌هایی جداگانه و هر کدام باری یک وعده، بسته‌بندی کنید یا مقدار کافی سس گوجه‌فرنگی را، جهت درست کردن سریع یک پاستا برای خانواده، آماده کنید.

راهکارهایی برای نگهداری از مواد غذایی در یخچال-فریزرها

با راهکارهای زیر، می‌توانید با آسایش و بازدهی بیشتری مواد غذایی‌تان را در یخچال و فریزر نگه دارید.

  • آینده اندیش باشید.

هنگامی که می‌بینید مواد غذایی خاصی، مانند سوپ‌ها، به خوبی فریز می‌شوند، مقدار بیشتری از آن‌ها را آماده و فریز کنید. می‌توانید برای صبحانه یا دسر بعد از صرف غذا، نان و شیرینی در فریزر قرار دهید یا گوشت‌های ارزان‌تر را تهیه کنید و برای استفاده بعدی در فریزر نگه دارید.

  • از باقی‌مانده مواد غذایی استفاده کنید.

مقداری از غذاهایتان را فریز کنید و برای استفاده بعدی کنار بگذارید. میوه‌هایی نظیر گیلاس و توت‌فرنگی را می‌توانید پس از شستن و احیاناً برش‌زدن، در فریزر نگه‌داری کنید. همچنین می‌توان آب مرکبات را گرفت و فریز کرد، قالب‌های یخ، برای فریز کردن مقادیر کم آب لیمو و لیمو‌ترش ایده‌آل هستند.

  • دما را در حد مناسب نگه دارید.

برای حفظ بهتر کیفیت مواد غذایی، دمای فریزر را در مقدار بهینه (حدود ۱۸- درجه سانتی‌گراد) نگه دارید. به کمک سیستم خنک‌کننده که در بعضی از مدل‌ها موجود است، به سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید. این سیستم، هوای سرد را به طور جداگانه برای یخچال و فریزر، تأمین و کنترل می‌کند.

  • صرفه‌جویی در انرژی و استفاده بهینه از فضا.

برای آن که مطمئن شوید که فریزرتان به شکل اقتصادی و بدون مصرف اضافی انرژی کار می‌کند، باید دست‌کم سه-چهارم گنجایش آن را پر نگه دارید. اگر قصد دارید یخچال-فریزر جدیدی تهیه کنید، به میزان مصرف انرژی آن توجه کنید و به دنبال مدل‌هایی باشید که مجهز به کمپرسورهای دیجیتال باشند این کمپرسورها نسبت به انواع معمولی، انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

هنگامی که اصول فریز کردن مواد غذایی را فرا گرفتید، می‌توانید از فریزرتان بیشترین بهره را ببرید و راه‌های جدیدی را برای آسایش بیشتر و کمک به اقتصاد خانواده پیدا کنید.

منبع مطالب:

http://www.samsung.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا