انرژی نو

انرژی تابشی چیست؟

انرژی تابشی انرژی ای است که به صورت امواج و یا گاهی اوقات به شکل ذرات حرکت می کند. انرژی تابشی، شکلی از انرژی جنبشی است، چراکه ذرات هنگامی که نور، گرما و تابش را از منبعی به منبع دیگر حمل می کنند در حال حرکتند. انرژی تابشی انرژی ای است که به وسیله تابش الکترومغناطیسی ایجاد می شود.

تابش الکترومغناطیسی به اشکال مختلف در اطراف ماست اما اغلب به صورت نور عادی منتشر می شود. البته تابش الکترومغناطیسی درواقع تنها جریانی از فوتون هاست اما زمانی گرما احساس می شود یا نور مشاهده می شود که این فوتون ها در شکل انرژی تابشی باشند. انرژی تابشی نتیجه تغییر در ترتیبات الکترون ها است.

یکی از نکات جالب درباره انرژی تابشی این است که در یک خط مستقیم حرکت می کند و می تواند جذب یا منعکس شود. برای مثال خاک انرژی تابشی را جذب می کند و این جذب نور و گرما، دانه ها و ریشه ها را در خاک گرم می کند تا رشد کنند.

انرژی تابشی در بسیاری از زمینه ها از جمله ارتباطات از راه دور (به خصوص در مسافت های طولانی و از میان شبکه های بی سیم)، فن آوری های گرمایشی، رادیومتری و روشنایی اهمیت دارد.

سیستم های پیچیده حرارتی منازل یا حتی آتشی که در یک مسافرت برپا می شود مثال هایی از شکل گرمای انرژی تابشی هستند.

همچنین طیف گسترده ای از منابع نور وجود دارند که همه آن ها را می توان انرژی تابشی در نظر گرفت. نوری که از یک شمع در حال سوختن و یا آتش خارج می شود و یا نور حاصل از خورشید که از ماه، سیارات و … منعکس می شود هم شکل نور انرژی تابشی هستند. نور مصنوعی مانند لامپ های رشته ای، هالوژن و یا لامپ های  LED نیز مثال هایی از شکل نور انرژی تابشی اند.

منبع:

http://020.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا