Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
طرح پایش تنوع زیستی کشور تدوین شد – آموزش همگانی
اخبارمحیط زیست

طرح پایش تنوع زیستی کشور تدوین شد

دانستنی :معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین طرح پایش تنوع زیستی کشور خبر داد.

به گزارش دانستنی ،از مهر،حمید ظهرابی با اعلام این خبر گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس بند الف ذیل ماده ۲ و مفاد ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه که بر ضرورت پایش اجزای تنوع زیستی کشور تاکید دارند، طرح پایش تنوع زیستی کشور را تدوین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: «بررسی و شناسایی کمی و کیفی فون و فلور (پوشش جانوری و گیاهی کشور)، تعیین ظرفیت برد و بررسی روند تغییرات آن  در چند دهه اخیر و چشم‌انداز آتی آن»، «پایش گونه‌های شاخص حیات‌وحش با روش‌های روزآمد و فناوری‌های نوین»، «بررسی و تعیین شاخص‌های پایداری محیط زیست طبیعی کشور و برنامه‌ریزی برای بهبود کمی و کیفی شاخص‌ها»، «هدایت مدیریت بهره‌برداری‌ها از منابع طبیعی تجدیدپذیر بر اساس ضوابط و استانداردهای محیط زیستی و توسعه پایدار» و «پایش و نظارت مستمر بر مدیریت حیات‌وحش و تنوع زیستی کشور» از جمله اهداف این طرح گسترده است.

ظهرابی افزود: علاوه بر این، «تدوین ضوابط و معیارهای بهره‌برداری از اجزاء (زنده و غیرزنده) محیط زیست طبیعی و تنوع‌زیستی»، «پایش زیست‌بوم‌های جنگلی (هیرکانی، زاگرسی، حرا و…) در کشور»، «پایش زیست بوم‌های مرتعی کشور»، «پایش فرسایش خاک و کانون‌های بحرانی گردوغبار» و در نهایت «بررسی نقاط قوت و ضعف و توان‌ها و محدودیت‌ها برای مدیریت خردمندانه تنوع زیستی» نیز از دیگر اهداف این طرح هستند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کل اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح طی پنج سال، معادل ۱۲۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان است که امیدوارم همکارانمان در دولت و مجلس محترم با تخصیص اعتبار سالانه به انجام این طرح کمک کنند.

وی افزود: پایش و حفاظت موثر تنوع زیستی کشور، در واقع حفظ زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی کشور است چرا این ذخایر ارزشمند، نقشی پنهان اما اساسی در سلامت جامعه و پویایی اقتصاد را عهده دارند.

ظهرابی گفت: مثلا در واقعه سیل که فروردین امسال رخ داد، همه دیدیم که تالاب‌های طبیعی چگونه باعث کاهش خسارت‌ها به هموطنان شدند و هرجا که دست‌اندازی‌ها به عرصه‌های طبیعی و تخریب زیسب‌بوم‌ها وجود داشت، خسارت‌ها چند برابر شده بود.

وی در پایان تاکید کرد: هرگونه صرف هزینه برای حفظ تنوع زیستی در واقع سرمایه‌گذاری برای سلامتی و پایداری اقتصاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا