اخبارانرژیسوخت

بخش خصوصی مهارت معاملات نفتی را ندارد

دانستنی :سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه رگولاتوری باید حتما تشکیل شود، گفت: بخش خصوصی مهارت خرید و فروش نفت را ندارد.

به گزارش دانستنی ، به نقل از فارس، سیدحمید حسینی با اشاره به مقاصد صادراتی ایران تصریح کرد: عمده مقاصد صادراتی محصولات نفتی ایران کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و همچنین امارات متحده عربی بوده است.

وی افزود: در ارتباط با چین و هند، به عنوان مشتری های سنتی ایران باید گفت که به دلیل تغییرات قیمت نفت و شرایط ویژه‌ای که به دلیل تحریم ها برای ایران ایجاد شده است، هزینه‌های صادرات برای این مقاصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته حسینی این شرایط موجب شده است تا به عنوان مثال در کشور هند جایگاه خود را در خصوص صادرات فراورده تا حدود  ۸۰ درصد از دست بدهیم و شرایط کنونی را در این بازارها به سختی حفظ کرده ایم؛ البته بخشی از فرآورده های خود را نیز به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می کنیم.

راه‌اندازی نهاد رگولاتوری را پیگیری می‌کنیم

حسینی ادامه داد: نکته‌ای که برای اتحادیه به عنوان فعالان بخش خصوصی اهمیت ویژه ای دارد، مقوله رگولاتوری است که به شدت پیگیر آن هستیم تا بتوانیم این نهاد را راه اندازی کنیم.

به گفته این مقام مسئول، یکی از موضوعاتی که طی چهار ماه آینده تبدیل به چالش جدی خواهد شد، سولفور بالای موجود در مازوت تولیدی پالایشگاه‌ها است؛ چرا که طبق استانداردهای بین المللی سولفور مازوت باید به زیر ۳.۵ درصد برسد.

ظرفیت پایین پالایش نفت در کشورهای همسایه

حسینی با اشاره به ظرفیت محدود پالایشگاهی کشورهای همسایه ایران یادآور شد: عراق با وجود آنکه تولید کننده نفت است اما ظرفیت پالایشگاهی آن ۶۰۰ هزار بشکه است و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پالایشگاهی ندارند؛ ضمن اینکه پاکستان نیز دارای دو پالایشگاه است که ظرفیت چندانی ندارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت پالایشگاهی بزرگی ندارند و این در حالی است که تمامی این کشورها نیازمند فرآورده های نفتی از جمله قیر هستند  وحتی باید گفت که در منطقه به جز ایران فقط عربستان است که تولید کننده روغن پایه است.

مجبوریم شناسه‌های ایرانی بودن محصولات را در بازارهای خارجی از بین ببریم

این عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ایران تنها کشوری نیست که در پی ایجاد ارزش افزوده برای فرآورده های نفتی خود است، اظهار داشت: کشورهای دیگر نیز در تلاش هستند تا محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند؛ بنابراین وضعیت رقابت برای ایران دشوار است؛ این در حالی است که از جمله این سختی ها می توان به پاک کردن هر گونه ردی از صادرات محصولات ایرانی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: چینی هایی که در آفریقا فعالیت می کنند به هیچ عنوان نمی خواهند اثری از شناسه محصولات ایرانی روی آن وجود داشته باشد؛ هرچند که ترجیح می دهند که از ایران خرید کنند که این امر هزینه های صادرات را به شدت افزایش می دهد؛ چرا که ما باید محصولات را به امارات منتقل کرده و هر گونه نشانه و اسناد مربوط به آن را حذف کنیم.

سردرگمی فعالان تجاری 

وی با اشاره به موضوع بورس نفت تصریح کرد:  چرا در زمانی که سه میلیون بشکه نفت در روز صادر می کردیم در فکر راه اندازی عرضه نفت در بورس نبودیم، اکنون بخش خصوصی مهارت و آمادگی لازم برای فعالیت جدی در این حوزه را ندارد.

وی با اشاره به صادرات بنزین گفت: نکته دیگری که محل بحث بسیاری از فعالان حوزه صادرات فرآورده های نفتی است، چندقیمتی بودن بنزین صادراتی است؛ به نحوی که این فرآورده در بورس با یک قیمت در بازارچه های مرزی با یک قیمت و توسط دلالان نیز با قیمتی دیگر صادر می شود که این موضوع، موجب سردرگمی متقاضیان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا