اجتماعیاخباراخبارپروژه آگاهی مصرفزندگی شهریسبک زندگی

هدف، انجمن مدیریت سبز ایران، چیست؟

محمد حسن امامی، رییس هیئت مدیره «انجمن مدیریت سبز ایران» با تشریح مفهوم «مدیریت سبز»، چگونگی اجرایی کردن آن از سوی شهروندان و بنگاه‌های اقتصادی را توضیح می‌دهد.

رییس هیئت مدیره انجمن مدیریت سبز ایران

به گزارش پایگاه خبری آگاهی مصرف، «انجمن مدیریت سبز ایران» بیش از ۱۵ سال است که با هدف کمک به بنگاه‌های اقتصادی برای همسو کردن فعالیت‌های خود با فعالیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی شکل گرفته است. خبرنگار «دانستنی آنلاین» برای آشنایی با این انجمن و اهداف و عملکرد آن با محمد حسن امامی، رییس هیئت مدیره «انجمن مدیریت سبز ایران» گفتگویی را انجام داده است. در این گفتگو امامی با تشریح مفهوم «مدیریت سبز»، چگونگی اجرایی کردن آن از سوی شهروندان و بنگاه‌های اقتصادی را توضیح می‌دهد.

هدف «انجمن مدیریت سبز ایران» حفاظت از اقتصاد است

محمد حسن امامی با تاکید بر اینکه «انجمن مدیریت سبز ایران» یک انجمن حفاضت از محیط زیست نیست بلکه انجمنی برای حفاظت از اقتصاد جامعه است، توضیح داد: امروزه اقتصاد جامعه، مناسبات اقتصادی و شیوه‌های بازار، بشر و سبک زندگی او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و هم بر زندگی اجتماعی و هم بر زندگی زیست‌محیطی بشر تاثیر می‌گذارد. «انجمن مدیریت سبز  ایران» تلاش دارد تا به سازمان‌ها برای هم‌سو کردن زندگی اقتصادی خود با مسئولیت‌های اجتماعی کمک کند.

«مدیریت سبز» به معنای برهم زدن چرخه اقتصادی است

امامی در ادامه در تعریف عبارت «مدیریت سبز» بیان کرد: تولید محصولات صنعتی نیازمند منابع طبیعی است و این منابع طبیعی یا به حداقل میزان خود رسیده‌اند یا به شدت آلوده شده‌اند. و همین یعنی ارزش منابع طبیعی به شدت بالا رفته و اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است. ما در یک چرخه گیر کرده‌ایم که از یک طرف می‌خواهیم اقتصادمان را رشد دهیم و مصرف را بالا ببریم و از طرفی با بالا بردن مصرف، آلودگی ایجاد می‌کنیم و اقتصاد به این طریق رکود پیدا می‌کند. در دانش مدرن بر هم زدن این چرخه را «مدیریت سبز» می‌گویند.

مفهوم «اقتصاد حلقه‌ای» در «مدیریت سبز»

رییس هیئت مدیره «انجمن مدیریت سبز ایران» گفت: اقتصاد از گذشته تاکنون به شکل «از گهواره تا گورستان» بوده است. انسان منابع را دریافت کرده بر روی آن عملیاتی انجام داده و ارزش افزوده ایجاد نموده است. اما آن منابع ارزش خود را از دست داده و  تبدیل به زباله شده‌اند.

او ادامه داد: براساس اقتصاد مدرن امروز که با مفهم «مدیریت سبز» شناخته می‌شود ما باید «از گهواره تا گهواره» زندگی کنیم. یعنی همانطور که در طبیعت هیچ چیزی حتی یک برگ درخت یا یک موش مرده زباله نیست، بلکه همه به یک چرخه‌ای تعلق دارند و در آن حرکت می‌کنند، در اقتصاد نیز هیچ چیز زباله محسوب نمی‌شود. این مفهوم که در زیست‌شناسی «حلقه زندگی» نامیده می‌شود در اقتصاد تبدیل شده است به «اقتصاد حلقه‌ای». «اقتصاد حلقه‌ای» یا به عبارتی Green economy تبدیل شده‌اند به بنیان‌هایی که می‌خواهند زندان‌هایی را که توصیف شد، بشکند. زندان‌ها متاثر از این بود که ما هر آنچه را خلق کردیم بعدا باید در جایی دفن کنیم و یا از محدوده نگاه خود دور نماییم. اما همان تبدیل می‌شود به شیرابه یا پساب و پسماند و بر می‌گردد به سفره‌های زیرزمینی و دوباره از خانه‌هایمان سر درمی‌آورد. درواقع آن گورستان‌ها واقعی نبودند و نتیجه آن خوراکی‌ها و غذاهایی است که بوی نفت می‌دهد! همان شیرابه‌ای که از زباله‌های انباشته ما در ورامین راه می‌افتد به سفره‌های زیرزمینی نفوذ کرده و الان در همان خیار و گوجه و هویج که در آن منطقه کشت می‌شوند برسر سفره‌هایمان می‌آیند.

مسئولیت اجتماعی سبز

بر اساس مفهوم «مدیریت سبز» ما زباله نداریم

وی افزود: بشر حدود ۱۰-۱۲ سال است که متوجه شده در واقع اصلا گورستانی وجود ندارد. و الان می‌خواهد همان گوستان را به گهواره بدل کند. به این مفهوم که یعنی ما اصلا زباله‌ای نداریم و اصلا چنین مفهموی در اقتصاد وجود ندارد. بلکه همه آنچیزی که زباله تلقی می‌کردیم، خود منبع هستند.

امامی با اشاره به  تشبیه زباله به «طلای کثیف»، ادامه داد: در تفکر سبز هرآنچه را که ما از طبیعت می‌گیریم  باید دوباره به همان طبیعت برگردانیم. در این رویکرد فقط صنعتگر نقش ندارد بلکه مصرف‌کننده هم ماثر است. برای مثال نحوه استفاده از موبایلی که یک صنعتگر ساخته و در اختیار مصرف‌کننده قرار داده است نیز بخشی از این جریان است.

«مدیریت سبز» مناسبات اقتصادی را بهم می‌ریزد

طبق نوضیحات امامی «مسئولیت اجتماعی» در جامعه که به آن شهروند‌مداری می گوییم در حوزه صنایع با عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکتی» (CSR) شناخته می شود و هر دو این مفاهیم به یک اندازه مهم هستند. او در تشریح این دو مفهوم بیان کرد: بشر می‌خواهد این روند توسعه و رفاه خود را حفظ کند. این رفاه دارای عقبه‌ای با ۵هزار سال تمدن است و انسان نمی‌خواهد به عقب و به زندگی غارنشینی برگردد. بشر از بُعد فلسفی همواره نیازمند ثروت است. اگر انسان الان می‌تواند کتاب بخواند و بنویسد، به سینما برود و ذهن خود را شکوفا کند به این دلیل است که استحمام، غذا پختن و غیره برای او فقط چند دقیقه طول می‌کشد. اما اگر قرار بود مانند گذشتگان یکروز به شکار برود و  چند روز شکار خود را بخورد فرصتی برای نوشتن کتاب و شکوفا کردن استعدادهای خود نمی‌یافت. نقاشی کردن و گالری زدن، موسیقی ساختن و آواز خواندن که از ویژگی‌های امروزه انسانی و وجه تماز او با حیوان است، وابسته به ثروتمند و رفاه است. لازمه صیانت از این رفاه برهم ریختن مناسبات اقتصادی است.  و این مناسبات را Green economy بهم می‌ریزد. این مفهوم می‌گوید به هیچ وجه منابع خود را زباله نبینید. هیچ چیز حتی یک سوسک مرده یا یک درخت پوسیده زباله نیست. بلکه هر چیزی برای یک موجود دیگری ارزشمند است. مانند لاستیک‌های پوسیده‌ای که برای یک کامیوندار بی‌ارزش است ولی تبدیل می‌شود به گاردلاین‌های باارزش کنار اتوبان.

مدلسازی در «مدیریت سبز» با مشارکت شهروندان

امامی با اشاره بر مدلسازی از این مفهوم فلسفی برای عملی کردن آن توضیح داد: در این حوزه «چرخه عمر» صنعتی که محصول محور است تعریف و تحلیل می‌شود و برای آن پروژه‌ای را برای بازگشت به طبیعت تعریف می‌کند. برای کامل شدن این حلقه یکی بنگاه‌ها و دیگری شهروندان نقش دارند. این موضوع در شهروندمداری با تحویل زباله و کنترل مصرف و در صنعت در استفاده درست از آب، فیلترهای هوا، شناسایی انواع پیامدهای زیست محیطی و تعریف پروژه‌های بهبود نمود می‌یابد. و منجر می‌شود به کم‌شدن هزینه‌ها با مصرف بهینه منابع و کاهش آلودگی. به این طریق این حلقه اولیه می‌شکند. یعنی تولید بیشتر به معنای کاهش منابع نیست.

امامی در ادامه با دیگاه مذهبی این بحث را مورد بررسی قرار داد و گفت: یعنی ما در کنار آنچه که خداوند به شکل یک حلقه خلق کرده است، حلقه دیگری ایجاد می‌کنیم. آنگونه که برای مثال با نگاه کردن به مگس ساختن هواپیما به ذهنمان رسید، در یک نگاه جنرال یا Holistic ساختن حلقه‌ای دیگر در طبیعت را می‌آموزیم.

او ادامه داد: ما در انجمن می‌خواهیم از یک طرف citizenship و از طرف دیگر Social Response را توسعه دهیم. در citizenship کاری که می‌کنیم ایجاد آگاهی و حساسیت است. باید این آگاهی را ایجاد کنیم که شهروند هم نقش دارد و در همین راستا در فرهنگسراهای مختلف کشور همایش برگزار می‌کنیم، کتاب به چاپ می‌رسانیم، در در مدارس یا حتی خود بنگه‌های اقتصادی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

شایان ذکر است انجمن مدیریت سبز ایران دوم بهمن ماه امسال «چهاردهمین دوره همایش مدیریت سبز» را با تمرکز بر نقش و جایگاه سازمان‌ها و صنایع تولیدی و خدماتی برگزار می‌کند.

«چهارمین دوره همایش مدیریت سبز» با تلاش انجمن و با حضور رئیس اتاق بازرگانی جهانی، دبیر اجرایی شهرهای پایدار هوشمند ملل متحد، رئیس بنیاد جهانی انرژی، رئیس اتحاده سازمان‌های کوچک و متوسط اروپا، رئیس انجمن مدیریت سبز ایران، رئیس بخش انرژی UNIDO، مدیر انجمن پسماند استونی، رئیس جامعه مدیریت سبز اروپا، استاد دانشگاه سالزبورگ و مدیرعامل شرکت Sustion Ever GmBH برگزار خواهد شد.

این همایش روز پنجشنبه، ۲ بهمن ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران واقع در خیابان طالقانی، نبش خیابان شهید موسوی (فرصت)، پلاک ۱۷۵ برگزار می‌شود. علاقمندان جهت حضور در همایش می‌توانند با دبیرخانه انجمن با شماره ۸۸۵۱۹۱۷۳ – ۸۸۶۱۵۳۲۸ – ۸۸۵۱۵۵۲۶ و ۸۸۵۱۵۴۲۱ تماس بگیرند.

نویسنده: زهرا شریفی

 

انتهای پیام/// 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا