اخباربهداشتبیشتر بدانیم...

درمان تلخی دهان در روایات معصومین

دانستنی : تلخی دهان می تواند علل مختلفی داشته باشد، گاهی بر اثر خوردن مواد مغذی یا دارو و گاهی بر اثر رعایت نکردن مسائل بهداشتی پیش می آید لکن عموما عامل تلخی دهان مخصوصا صبح ها می تواند سودا و صفرا باشد .

به گزارش دانستنی ،گاهی اوقات برای همه ما پیش آمده که دهانمان تلخ می شود و برای رفع آن به هر کاری و هر راهی متوسل می شویم و اغلب نتیجه ای دریافت نمی کنیم. این تلخی به اندازه ای آزاد دهنده است که حتی با شستن دهان و با شیرینی خوردن مرتفع نمی گردد و باز همچنان تلخی به حال خود باقیست.

تلخی دهان می تواند علل مختلفی داشته باشد، گاهی بر اثر خوردن مواد مغذی یا دارو و گاهی بر اثر رعایت نکردن مسائل بهداشتی پیش می آید لکن عموما عامل تلخی دهان مخصوصا صبح ها می تواند سودا و صفرا باشد .

 برخی از علل تلخی دهان

  1. رعایت نکردن بهداشت دهان‌ودندان
  2. مصرف دارو
  3. سیگار کشیدن
  4. رفلاکس معده
  5. بارداری
  6. کمبود ویتامین
  7. جراحی ای که به غدد بزاقی آسیب می رساند
  8. شیمی درمانی و داروهای درمان بیولوژیکی
  9. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

راه درمان تلخی دهان بر اساس روایات معصومین علیهم السلام

سعد کوفی/اشنان

امام صادق (ع) فرمود : در اشنان ( نوعی گیاه شوینده ) خود سعد قرار دهید ، زیرا دهان را خوش طعم وعمل همبستری را زیاد می کند.

اشنان گیاهی است با شاخه‌های باریک، برگ‌های ریز، و طعم شور که معمولاً در شوره‌زارها می‌روید. از موارد مصارف دارویی آن می توان به برطرف کردن آبله مرغان ، ضد عفونی کننده ، جهت بیماری های پوستی مانند سوریازیس ، برص و … اشاره نمود

پیاز

امام صادق (ع) فرمود : پیاز دهان را خوش طعم می کند.

خلال کردن

امام صادق (ع) فرمود : پیامبر(ص) خلال می کردند ، زیرا خلال کردن دهان را خوش طعم می کند همچ فرمودند : خلال کنید زیرا دهان را پاک می کند.

سرمه

در روایت آمده است ”  سرمه دهان را گوارا و شیرین می کند .

و در روایت دیگری می فرمایند: سرمه آب دهان را گوارا و شیرین می کند .

همچنین در روایتی دیگر آمده است : وقتی سرمه می کشید ، بلغم برطرف می شود و دهان خوش طعم می گردد.

 مسواک زدن با چوب زیتون

پیامبر(ص) می فرماید ” بهترین مسواک چوب زیتون است ، زیرا از درخت مبارکی است ، دهان را خوش طعم می کند و جرم دندان را از بین می برد .

نکته مهم در استفاده از چوب زیتون:

برای مسواک زدن با چوب زیتون ، ابتدا باید سر آن را در آب بگذارید ، سپس آن را ریش ریش کرده و مسواک بزنید.

آب  آسمان

پیامبر(ص) فرمود : همانا خداوند هر بیماری و درد را از کسی که این آب را بنوشد دفع می کند و دهان را خوش طعم و بلغم را برطرف می سازد.

آب ولرم

در روایت آمده است : پیامبر با حلوا ( شیرینی ) افطار می کردند اگر حلوا نبود با قند یا خرما و اگر هیچ کدام نبود با آب ولرمافطار می کردند و می فرمودند : آب ولرم کبد را پاکسازی می کند و معده ، بدن و دهان را خوش بو می سازد و دندان ها راتقویت می نماید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا