منابع طبیعی

کمک به حفظ منابع طبیعی کشور، یک وظیفه همگانی

فرقی نمی‌کند که چقدر در این کره خاکی عمر می‌کنیم، کجا زندگی می‌کنیم، دارایی‌های ما چقدر است و یا شغل و حرفه و عنوان ما چیست. مهم این است که یادمان باشد همه ما در این دنیا در یک کشتی سفر می‌کنیم و تخریب قسمتی از آن همه ما را غرق می‌کند. مهم این است که نسبت به طبیعت پیرامون خود بی‌تفاوت نباشیم و به آنچه در آن رخ می‌دهد حساس باشیم. این قدم اول حمایت ما از منابع طبیعی است.
احترام به طبیعت، احترام به زندگیمان است. مسئولیت انسانی و اجتماعی حکم می‌کند که در کلیه شئون زندگی خود اعم از زندگی شخصی و خانوادگی و زندگی شغلی خود، حفظ طبیعت را در اولویت قرار دهیم.

از عمومی‌ترین و رایج‌ترین فعالیت‌های طبیعت دوستان در صیانت و مراقبت از منابع طبیعی، فعالیت های زیر را می توان نام برد:
 حضور در جشن‌های درختکاری
 تشویق اقوام و آشنایان به افزایش اطلاعات و آگاهی‌ها در زمینه منابع طبیعی
 بهبود الگوی مصرف
 حفظ پاکیزگی در هنگام گردشگری
 عضویت در سازمان فعال مردم نهاد در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
 توجه به فراخوان‌های سازمان مردم نهاد
 حضور فعال در انتخابات و رصد برنامه‌های کاند یداها در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

همچنین انتظار می‌رود؛ اگر در هر یک از مراحل تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی بخش خصوصی و دولتی به ویژه در عرصه‌های منابع طبیعی نقش دارید، حفاظت از منابع طبیعی اعم از آب، خاک و پوشش گیاهی منطقه را در اولویت قرار دهید تا هم جامعه دچار خسارت نشود و هم فعالیت‌تان در بلند مدت از پیامدهای تخریب منابع طبیعی در امان بماند.

یکی از فعالیت‌های مهم ما به خاطرسپاری شماره تلفن امداد جنگل و مرتع( 1504) و تماس با یگان حفاظت در مواردی نظیر آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و نیز گزارش سودجویی مخربین طبیعت و زمین‌خواران، می تواند باشد.

همچنین در صورت مشاهده هرگونه مسأله و مشکلی که منجر به تخریب منابع طبیعی منطقه زندگی‌ می‌شود، مسئولان محلی اعم از مدیران و کارشناسان منابع طبیعی و شوراهای اسلامی را مطلع نموده، پیگیر آن باشیم.

منبع مطلب: http://isna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا