برقلوازم خانگی

صرفه جویی در مصرف برق کولر آبی و گازی

مصارف سرمایشی سهمی در حدود 26 درصد از کل مصرف برق بخش خانگی را به خود اختصاص می ­دهند. این سهم در بعضی از شرایط آب و هوائی و با توجه به نوع وسیله مورد استفاده می ­تواند متغیر باشد. نحوه کارکرد کولرها با توجه به آبی و گازی بودن آنها متفاوت است.

در کولر­های آبی سرما با استفاده از تبخیر قطرات بسیار ریز آبی که با هوا آمیخته شده به اطاق وارد می ­شود. این کولرها برای نقاطی با آب و هوای خشک بسیار مناسب است. چون علاوه بر سرمایش هوا برای تلطیف هوا نیز مفید است. این کولرها مصرف برق کمتری نسبت به کولرهای گازی داشته ،درنتیجه هزینه کمتری نسبت به آن ها دارند.

در کولرهای گازی یک ماده واسط در فاز مایع با گرفتن حرارت از محیط داخلی به فاز گازی می رود و در طول این روال حرارت محیط کاهش پیدا می­ کند و در ادامه برای این که ماده واسط توانایی گرفتن دوباره حرارت را داشته باشد باید با مصرف انرژی، متراکم شده و دوباره به حالت مایع در آید. انجام این عمل توسط کمپرسور کولر صورت گرفته و لذا مصرف برق قابل توجهی را موجب می­ شود. مصرف برق این گونه کولرها عموماً بسیار بالاتر از نوع آبی است و مستلزم صرف هزینه­ های بسیار بالاتری هستند. این گونه کولرها برای مناطقی که مرطوب می­ باشند و امکان استفاده از کولر آبی را ندارند مورد استفاده قرار می­ گیرند.

کولر تا سقف 3000

مدت کارکرد در روز 6 ساعت

توان مصرفی 300

مصرف برق در هر دوره قرائت کنتور 110kWh

تا سقف 4500 و بالاتر

مدت کارکرد در روز 6 ساعت

توان مصرفی 500

مصرف برق در هر دوره قرائت کنتور180 kWh

در این رابطه باید گفت که اطلاعات ارائه شده در موارد گوناگون می ­تواند بسیار متفاوت باشد و میزان مصرف برق به الگو و چگونگی مصرف بستگی دارد.

همانگونه که از مقایسه اطلاعات ارائه شده در ارتباط با کولرهای آبی و گازی مشاهده می­ شود مصرف بسیار بالای کولرهای گازی انتخاب آن را نیازمند بررسی ومطالعه می ­کند.

نحوه استفاده صحیح برای کاهش مصرف انرژی الکتریکی

– حتی‌الامکان کانال‌کشی کولرهای آبی از کوتاه ترین مسیر انجام شود. چنانچه کانال‌های کولر خارج از ساختمان قرار دارند، حتماً باید به وسیله عایق‌کاری با پشم شیشه یا عایق‌های دیگر از گرم شدن کانال‌ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آن ها جلوگیری شود. در این مورد حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانال‌ها هم مؤثر است.

– هرچه مسیر کانال‌کشی کولرهای آبی طولانی‌تر و پرپیچ و خم باشد، فشار هوا در مسیر کانال‌ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می‌شود. لذا باید حتی‌الامکان کوتاه ترین مسیر کانال‌کشی درنظر گرفته شود.

– کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه هوا استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید.

– هر سال نسبت به تعویض پوشال‌های کولر آبی اقدام نمایید. تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، کارکرد کولر را بهبود بخشیده، مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد و از هدررفتن سرما نیز جلوگیری می‌کند.

– استفاده ی بی‌مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند: اجاق، سماور، لامپ‌های متعدد و… باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می‌شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد.

– چنانچه امکان‌پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده گردد. به این معنی که تنها به اتاق‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد هوای سرد منتقل شود. به این منظور می‌توان دریچه‌های ورودی هوا به سایر اتاق‌ها را مسدود کرد.

– در حد امکان از روشن نگه‌ داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز کنید و به ویژه تا حد امکان سعی کنید از دور کند (آرام) کولر استفاده کنید تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود.

– کولرهای گازی از جمله پر مصرف‌ترین وسایل برقی خانگی هستند. بنابراین در صورتی که نیازی به این نوع کولرها وجود ندارد از استفاده آنها خودداری کنید. در صورت ضرورت استفاده از این نوع کولرها که هزینه ی ‌سنگینی را نیز در بردارند، باید حتی­ الامکان در ساعات پیک مصرف برق از آن ها استفاده نشود.

– کولرهای گازی معمولاً دارای درجه ی تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرم که بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد است، باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه ی دمای تنظیم شده، کولر به طور خودکار خاموش شود و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند. در مورد کولرهای آبی نیز، نصب یک ترموستات ساده در اتاق‌ها، می‌تواند مقدار زیادی از مصرف انرژی را کاهش دهد.

– برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره‌ و درب­ ها را با نوارهای درزگیر عایق‌بندی کنید. استفاده از تهویه طبیعی در هنگام شب و درزبندی منازل در طول ایام گرم بسیار مؤثر خواهد بود.

– بهترین درجه حرارت منزل در تابستان بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد است. از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خود خودداری کنید.

– در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوبی در تابستان‌ هستند و عموماً در آن ها از کولرهای گازی برای خنک کردن محیط استفاده می‌شود، کاشتن یک اصله درخت در نزدیک کولر گازی حدود 10 تا 15 درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. به دلیل اینکه سایه ی درخت اولاً خود مانعی در برابر تابش نور مستقیم خورشید می‌باشد ثانیاً هوای تازه‌ای که توسط درخت ایجاد می‌شود باعث تهویه هوای پشت کولر گازی می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا