گردشگری

یکصد جاذبه دیدنی ایران (7)کندوان در مسیر تاریخ

یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی جالب و دیدنی ایران که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود می جلب می کند، « کندوان » می باشد. روستای صخره‌ای کندوان از نوادر دوران است. بسیاری بر این باورند که تاریخ شکل‌گیری این روستا به بیش از 6000 سال پیش بازمی‌گردد و همین امر به جهت باستانی بودنش، بر اهمیت این روستا افزوده است. گذری در اطراف روستا نیز بیانگر همین قدمت است و حتی در برخی قسمت‌ها مشخص است که مردم در دوره‌های زمانی مختلف محل زندگی خود را تغییر داده‌اند و به سمت دیگری از کوه حرکت کرده‌اند.هنگامی که به کندوان قدم می‌گذاری، مینیاتوری از طبیعت و تاریخ در کنار یکدیگرند. آبگرم‌های معدنی که سالیان سال است از دل زمین می‌جوشند و به برکت آب فراوان و بارندگی‌های منطقه آذربایجان، دوام و بقا داشته‌اند.

در سفربه کندوان، فرصتی دست می دهد تا کمی با مردم بومی آن سخن بگویی. زبانشان غالب ترکی است زنان ترک، آداب و رسوم خاص خود را دارند که البته همین امر یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد آذربایجان محسوب می‌شود.

هنوز سنت، حرف اول را می‌زند، زنان در پس پرده‌ای از حجب و حیا سخن می‌گویند، آرام و متین؛ حتی‌المقدور با نامحرم سخن نمی‌گویند، هنگامی هم که مجبور به سخن گفتن هستند، روسری‌های رنگی و خوش‌نقش‌شان به عنوان حایل مسیر گفت‌وگو برایشان نقش ایفا می‌کند.
یکی از دختران تحصیل کرده دانشگاهی که هنوز لهجه شیرین ترکی در پس آرام صدایش نهفته است به روستای صخره‌ای خود افتخار می‌کند و می‌گوید: کندوان روستایی قدیمی است، من از این‌که به این روستا تعلق دارم خوشحالم. وقتی که تابستان می‌شود و مسافران به این روستا می‌آیند گویی که روستا جان دوباره می‌گیرد. در خانه‌های ما به روی گردشگران باز است، ما دوست داریم که آنها با فرهنگ ما آشنا شوند.
وی همچنین معتقد است وجود گردشگر، اقتصاد زندگی آن ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است و در همین ارتباط می‌گوید: وقتی گردشگر می‌آید ما می‌توانیم صنایع دستی خود را بفروشیم و همچنین محصولات باغی و خشکبارمان نیز بهتر به فروش می‌رسد.

کندوان یگانه در دنیا
به طورکلی، 3 روستای صخره‌ای در دنیا شناسایی شده است، روستای کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا و کندوان که البته در بین این روستاها، هم‌اکنون تنها روستای کندوان در ایران، دارای جمعیت مسکونی است و 2 روستای مشابه خالی از سکنه است.
شکل خانه‌های کندوان استوانه‌ای شکل است که در درون صخره‌ها تراشیده شده اند و برخی نیز شکل کلی روستا را به کندوی عسل تشبیه کرده‌اند.

سوغات کندوان
هنگامی که از عسل سخن می‌گوییم ناخودآگاه موضوع سوغات در ذهن‌مان نقش می‌بندد. یکی از مهم‌ترین سوغاتی های کندوان همین عسل است، حتی در مسیر نیز وقتی به سمت روستای کندوان حرکت می‌کنید، می‌توانید کندوهای عسل را مشاهده کنید.
خشکبار نیز سوغات سنتی آذربایجان است و به برکت آب و هوای مناسب در سراسر منطقه آذربایجان مشاهده می‌شود. اگر فصل تابستان باشد مطمئن باشید با انواع میوه‌های تازه مانند زردآلو، آلبالو و… به استقبال شما می‌آیند و اگر هم فصل پاییز، زمستان یا بهار باشد و درختان بی‌بار باشند، آنگاه انواع قیصی، آلو، گردو و گاهی اوقات بادام و فندق در سراسر این منطقه یافت می‌شود.
انواع بافته‌ها نیز که بیشتر دسترنج زنان این سرزمین است در کندوان یافت می‌شود و در جای جای روستا عرضه می‌شود.
هر چند که آب کندوان را نمی‌توان جایی ارمغان برد، اما چشمه‌های آب طبیعی کندوان نیز از جمله منابع خاص این منطقه است و برای مداوای بسیاری از بیماری‌های کلیوی آب آن مفید است.

منبع :  http://www.garnafa.blogfa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا