Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
سوء مصرف مواد مخدر و علائم آن – آموزش همگانی
کتابخانه مجازی

سوء مصرف مواد مخدر و علائم آن

مواد مخدر، شامل همه ترکیباتی است که مصرف آن ها موجب تغییر در رفتار (مانند عصبانیت )، اختلال در خلق و خوی (افسردگی) و اختلال در قضاوت و شعور فرد (فراموشی و بی توجهی ) می شود .

 سوء مصرف مواد به مواردی گفته می شود که فرد بدون نیاز و بدون مجوز پزشکی اقدام به مصرف مواد می کند؛ ولی شدت مصرف به حدی نیست که فرد وابسته و معتاد تلقی شود. این افراد با وجود دردسرها و مشکلاتی که برای خود   یا خانواده به وجود می آورند همچنان مصرف مواد را ادامه می دهند؛ مانند مصرف گاهگاهی یا تفریحی موادی مانند تریاک و حشیش.

 اعتیاد؛ وابستگی به مصرف هرماده مخدر و ناتوانی در ترک آن را گویند. وابستگی، میل شدید به مصرف هر ماده و تمایل به ادامه مصرف آن است،  تا جایی که در بسیاری از موارد وابستگی به مصرف مواد برای فرد، مهم ترین مسئله زندگیش می شود.

به طور معمول،کسی که به ماده ای وابستگی دارد، مجبور می شود مقدار ماده مصرفی خود را به تدریج افزایش دهد و در صورت عدم مصرف و یا کاهش مقدار ماده مصرفی، دچار علائم ناخوشایندی می شود که به آن ”علائم ترک” گویند.

علائم ترک تریاک و هرویین را در جامعه با عنوان ”حالت خماری“ می شناسند. علائم خماری این مواد معمولاً 6 تا 8 ساعت پس از آخرین نوبت مصرف ظاهر  می شود و تا حدود 10 روز باقی می ماند .

دردهای استخوانی و عضلانی، دل پیچه و اسهال، آبریزش از چشم و بینی،بی خوابی، بی قراری، عصبانیت، خمیازه های فراوان و حتی تب از شایع ترین علائم آن است.

عود؛ یعنی بازگشت مجدد به مصرف مواد مخدر، این که فرد پس از درمان(ترک مواد)، دوباره شروع به مصرف مواد قبلی و یا مصرف مواد جدید نماید .

پیشگیری از اعتیاد، بکارگیری اقداماتی است که مانع از مبتلا شدن افراد به مصرف مواد مخدر شود. کاهش آسیب، هر اقدامی است که موجب تغییر یا اصلاح رفتار فرد معتاد می شود و خطر و ضرر فردی، خانوادگی و اجتماعی را کمتر می کند مانند تبدیل تزریق مواد به مصرف خوراکی آن ها که موجب کاهش آسیب اجتماعی و کاهش ابتلا به ایدز می گردد.

ادامه مقاله در فایلPDF

[box type=”download” align=”aligncenter” class=”” width=””]
حجم فایل : 367 کیلوبایت |  نوع فایل : PDF

[button color=”green” size=”medium” link=”http://agahimasraf.ir/wp-content/uploads/2016/04/mavad-e-mokhadder.pdf” icon=”fa-download” target=”false”]  دانلود مقاله [/button]

[/box]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا