حمل و نقل

فواید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

روزانه حجم زیادی از رفت و آمدها در سطح شهر و کشور انجام می شود؛ در شهرهای بزرگ این رفت و آمدها بیشتر است. همه ی افرادی که به شغل و کاری مشغول هستند، محصلین و دانش آموزان و… همه و همه در حال رفت و آمد هستیم و ما اغلب از یک وسیله ی حمل و نقل برای رسیدن به مقصد استفاده می کنیم که این وسیله ی نقلیه یا شخصی و یا عمومی است. یکی از دغدغه ی مهم شهرهای بزرگ حجم بالای ترافیک است خیابان ها و بزرگراه ها اغلب در ساعات مشخصی بیش از دیگر ساعات در طول روز با حجم بالایی از خودروها مواجه می شوند. استفاده از حمل و نقل عمومی ایمنی بیشتری را نسبت به خودروهای شخصی خصوصاً در هنگام سفر برای مسافران ایجاد خواهد نمود.

نیمی از این حجم بالای ترافیک را می توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش داد. مخصوصاً افرادی که شاغل هستند و دائماً رفت و آمد روزانه دارند، می توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی هم به اقتصاد خود و هم به اقتصاد جامعه کمک کنند.  یکی دیگر از دغدغه های شهرهای بزرگ آلودگی هوا و آلودگی محیط زیست است که بخشی از این آلودگی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می یابد. اما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چند مزیت اقتصادی مهم دارد:

1-صرفه جویی در هزینه های روزمره

قطعاً استفاده از حمل و نقل عمومی به اقتصاد خانواده کمک می کند چون سفر کردن در سطح شهر با استفاده از این وسایل به جای خودروی شخصی ارزان تر خواهد بود حتی مسافرت های بین شهری که انجام می دهیم اگر از قطار، هواپیما و اتوبوس استفاده کنیم هزینه ی کمتری برای رفت و آمد می پردازیم تا استفاده از خودروی شخصی. مهم ترین صرفه جویی که در این زمینه انجام می شود صرفه جویی در مصرف سوخت است و سوخت نیز یکی از هزینه های مهم در زندگی است. پس با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانیم در مصرف سوخت و هزینه های آن صرفه جویی کنیم.

2-صرفه جویی در زمان

طبعیعتاً زمان نیز از ارزش بالایی برخوردار است و همانند هزینه ها در زندگی اهمیت دارد. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سرعت رفت و آمد شما بیشتر از زمانی است که با خودرو شخصی با حجم بالایی از ترافیک مواجه شوید. زمان هم مثل پول با ارزش است و شما با صرفه جویی در آن وقت خود را با برنامه ریزی بیشتر صرف امور مهم کاری و یا امور زندگی می کنید.

اما علاوه بر مزیت های اقتصادی استفاده از حمل و نقل عمومی می تواند مزایایی هم برای سلامتی ما داشته باشد.

1-کمک به سلامتی همه ی افراد جامعه

قطعاً سلامتی جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و چون روزانه در حال رفت و آمد هستیم، وسایل حمل و نقل عمومی می توانند جای حجم زیادی از خودروهای شخصی را بگیرند و با کاهش میزان ترافیک به کاهش میزان آلاینده ها و آلودگی هوا کمک کنند. در شهرهای بزرگ آلودگی هوا باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می شود و ما با استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی می توانیم به کاهش میزان آلودگی و آلاینده ها کمک کنیم.

2-کمک به حفظ محیط زیست

محیط زیست برای همه ی جامعه است و وظیفه ی ما حفظ و نگهداری آن است زیرا که نسل های آینده هم از آن استفاده می کنند؛ پس بنابراین ما با کاهش دادن آلودگی های زیست محیطی به کاهش میزان فرسودگی که در اثر مواد شیمیایی مضر ناشی از سوخت به وجود می آید، کمک می کنیم.

منبع:

http://banki.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا