Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
بررسی تاثیر دنده مرده بر موتور ماشین – آموزش همگانی
خودرو

بررسی تاثیر دنده مرده بر موتور ماشین

آگاهی مصرف: دنده مرده یا رانندگی پیرمردی اصطلاحی است که به رانندگی با دور موتور پایین و نامتناسب با شماره دنده گفته می‌شود. به عنوان مثال وقتی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت و دنده ۴ در حال حرکت باشید به اصطلاح از دنده مرده استفاده می‌کنید.

دنده مرده به چه می‌گویند؟ اصلا سبک رانندگی پیرمردی چیست؟ یک وقت خدای ناکرده فکر نکنید قصد توهین به باباها و بابابزرگ‌ها را داریم. هرگز! به هیچ عنوان. آنها تاج سر هستند. منظور از این نامگذاری سبک رانندگی این عزیزان است. به هر حال آدم‌ها هر چه به سن‌های بالاتری می‌رسند محتاط‌‌تر می‌شوند و این طبیعی است که دیگر حین رانندگی شور و شوق جوانی را نداشته باشند. اما افراط در احتیاط نیز می‌تواند دردسرهایی برای خودرو ایجاد کند. همیشه نمی‌توان احتیاط را یک اقدام مثبت تلقی کرد، مخصوصا حین رانندگی. سرعت پایین نیز حداقلی دارد و نباید همیشه با کمترین سرعتی که خودرو راه می‌رود به اسم احتیاط آن را نابود کرد. چون در این حالت یا باید دائم با دنده سنگین حرکت کنید یا دنده مرده بدهید. هر دوی این حالت‌ها نیز در نهایت ماشین را نابود می‌کنند.

دنده مرده یعنی چه؟

دنده مرده یا رانندگی پیرمردی اصطلاحی است که به رانندگی با دور موتور پایین و نامتناسب با شماره دنده گفته می‌شود. به عنوان مثال وقتی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت و دنده ۴ در حال حرکت باشید به اصطلاح از دنده مرده استفاده می‌کنید.

حرکت با دنده مرده چه مضراتی دارد؟

این کار برای موتور یک فاجعه است و اگر به عادت تبدیل شود کمترین نتیجه‌اش موارد زیر خواهد بود:

روغن سوزی

خط افتادن دیواره بوش‌ها

آسیب دیدن رینگ و پیستون

پس اگر خودروی دنده‌ای دارید و این عادت در سبک رانندگی‌تان نهادینه شده، هر چه سریع‌تر فکری به حال آن بکنید و کنارش بگذارید. از قدیم گفته‌اند جلوی ضرر را هر کجا بگیرید منفعت است.

از سوی دیگر حرکت طولانی مدت با دنده سنگین نیز می‌تواند هم‌زمان فشار زیادی به گیربکس و موتور وارد کند و مصرف سوخت‌تان را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد.

ختم کلام

اگر سبک رانندگی‌تان آرام و محتاطانه است نه تنها ایرادی ندارد بلکه خیلی هم خوب است اما ضرورت دارد تا اندازه‌ای گاز بدهید که دور موتور به قدر کفایت بالا برود و پس از آن دنده را سبک کنید. در سربالایی‌ها و زمانی که کشش موتور پایین می‌آید نیز با استفاده از دنده معکوس موتور را در حالت بهینه خود قرار بدهید و از نهایت گشتاور آن بهره بگیرید./ گزارش خودرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا