Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
کاربرد قاعده “هزینه‌ – فایده در پیشگیری – آموزش همگانی
اخباراخبارپلیس راهنمایی و رانندگی

کاربرد قاعده “هزینه‌ – فایده در پیشگیری

گرچه تاکنون آمار رسمی درباره میزان افزایش مخدوش کردن یا تغییر در ارقام پلاک خودرو درپی اعمال محدودیت‌های شبانه تردد به خاطر کرونا اعلام نشده است، اما آنچه که از شواهد پیداست، اعمال محدودیت‌های تردد شبانه در کشور سبب شده تا برخی از رانندگان برای فرار از جریمه اقدام به پوشش پلاک خودرو یا حتی تغییر در ارقام آن کنند.

کاربرد قاعده "هزینه‌ - فایده در پیشگیری

  •  مجازات زندان برای دستکاری پلاک وسایل نقلیه

به گزارش آگاهی مصرف، سرهنگ جهانی که دارای دکتری حقوق نیزهست اما، در خصوص مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو از سوی برخی رانندگان، گفت: بحث تغییر در پلاک یا سایر مشخصات وسیله‌نقلیه، با توجه به نوع کاربرد و اهداف شخص مرتکب، دارای کیفر و مجازات مختلفی است.

وی به ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی مردم در زمینه دستکاری پلاک وسایل نقلیه با همراهی مراجع ذیربط از جمله پلیس، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، رسانه ملی و وزارت فرهنگ‌ وارشاداسلامی اشاره داشت و افزود: مخدوش‌کنندگان پلاک خودروها هم توسط پلیس و هم از طریق دوربین‌ها در نقاط مختلف شهر شناسایی شده و سپس احضار خواهند شد. خودرو افراد خاطی توقیف و آن‌ها نیز برای اجرای قانون به مجاری قضائی تحویل خواهند شد.

جهانی در ادامه، توضیح داد: بسیاری از افرادی که نسبت به مخدوش کردن پلاک خودرو خود اقدام می‌کنند از مجازات زندانی که در انتظار آن‌ها است آگاهی ندارند. چراکه اگر ازعواقب کار خود آگاه باشند، به این اقدامات دست نمی‌زنند. به همین جهت امید می‌رود بتوان با اطلاع‌رسانی جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

  •  قانون برای جلوگیری از وقوع جرایم مربوط به دستکاری دراطلاعات وسیله‌نقلیه

او در ادامه اظهار کرد: دررابطه با اقداماتی مانند تغییر یا تعویض پلاک یا تغییر شماره بدنه باید به این موضوع توجه کرد که، قانون و حاکمیت این اختیار را به پلیس اعطا کرده تا به منظور حفظ هویت وسیله‌نقلیه و جلوگیری از ایجاد تغییرات، شخص مرتکب را طبق ماده 720 قانون تشدید مجازات مربوط به جرائم راهنمایی و رانندگی، مجازات ‌کند.

وی با بیان این مطلب که این قانون برای جلوگیری از وقوع جرایم مربوط به دستکاری دراطلاعات وسیله‌نقلیه به تصویب رسیده و جرم‌انگاری شده است، افزود: علاوه بر این‌که مخدوش کردن پلاک می‌تواند موجب وقوع جرائم دیگری از جمله اقدام به آدم‌‌ربایی شود، قانونگذار در راستای جلوگیری ازبروز جرایمی که با وسیله‌نقلیه می‌توان مرتکب شد، این تغییر و اصلاح را بدون مجوز نهادهای مربوطه جرم تلقی می‌کند حتی اگر هیچ استفاده‌ای از آن نشود./ دبیرخانه شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی و اطلاع رسانی

 

انتهای پیام///

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا